۰۲ آذر ۱۴۰۳ ۲۱ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۳۲ : ۲۳
بر اساس این آیات که در سوره قصص قرار دارد، موسی علیهالسلام پس از آنکه طی ماجرایی به شهر مدین گریخت، گروهى از مردم را دید که دامهاى خود را آب مىدادند و پشت سرشان دو زن را دیدکه گوسفندان خود را دور مىکردند. حضرت موسى گفت: «منظورتان [از این کار] چیست؟» گفتند: « [ما به گوسفندان خود] آب نمىدهیم تا چوپانها [همگى گوسفندانشان را] برگردانند و پدر ما پیرى سالخورده است.»
موسی(ع) این وضعیت را که دید، در جایگاه پیامبری دلسوز و مشفق به آن دو دختر کمک کرد. سپس آن دو دختر از موسای نبی(ع) درخواست کردند تا اجرش را از پدرشان یعنی شعیب(ع) بگیرد؛ لذا با رعایت محدوده عفت و حیا «تَمْشی عَلَى اسْتِحْیاء» و در حالی که موسی(ع) جلوتر از دختران حرکت میکرد، به خانه شعیب(ع) رسیدند.
یکى از آن دو زن در حالى که با حیا گام بر مىداشت نزد موسی علیهالسلام رسید و گفت: «پدرم تو را مىخواهد تا تو را به پاداش آب دادن [گوسفندان] براى ما، مزد دهد.» هنگامی که موسای نبی نزد شعیب(ع) آمد و سرگذشتش را برای وی حکایت کرد، گفت: «نترس که از گروه ستمگران نجات یافتى.»
یکى از آن دو [دختر] گفت: «اى پدر، او را استخدام کن، چرا که بهترین کسى است که استخدام مىکنى: هم نیرومند و هم درخور اعتماد است؛ قالَتْ إِحْداهُما یا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَیْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِیُّ الْأَمینُ» (26 قصص). شعیب گفت: «من مىخواهم یکى از این دو دختر خود را به نکاح تو در آورم...»
بر اساس این آیات به خوبی متوجه میشویم نبیّ الهی با رعایت کامل عفت و حیا با دختران غریبه برخورد میکند و از دیگر سو دختران شعیب(ع) نیز در نهایت حیا و عفت در جامعه عمل میکنند و این یکی از بهترین گزینهها برای فهم کُفویت زوجین است.
امام رضا علیه السلام فرمود: «حضرت شعیب از دخترش پرسید: چگونه امانتدارى این جوان را فهمیدى که او را امین مىخوانى؟ گفت: وقتى دعوت شما را به او ابلاغ کردم، به من گفت: از پشت سرم مرا راهنمایى کن» تا مبادا به قامت من چشم بدوزد.
بر این اساس مهمترین معیار دختر شعیب رعایت عفت و حیا از سوی موسای نبی(ع) بود؛ مسألهای که اکنون در جامعه ما نیز مورد آسب دشمنان و معاندان قرار گرفته است. همچنین مانور روابط بی حد و حصر بین دو جنس مخالف اکنون موضوعی است که حتی از سوی رسانههای جمعی در حال نهادینه شدن است.
منبع:تسنیم