۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۳۸ : ۰۶
وی ادامه داد: اصل نوع برخورد ما با این مفهوم شعر عموما پیشزمینههای کودکی به وجود میآید هیئت رفتیم و شعری شنیدیم و بازخورد را در چهره مردم دیدیدم و از شعر خوشمان آمده، اما الان وقت آن است ماهیت اصلی شعر را مطالعه کنیم. شعر یک رسانه و ادبیات یک ابزار است برای انتقال مفاهیم. پس بحثی که همیشه بر آن تاکید داریم این است که ما باید در حوزه معارف و ادبیات خود را قوی کنیم تا به رسالت خود بپردازیم.
این استاد تصنیف در ادامه این جلسه با اشاره به ضریب نفوذ شاعر در جامعه گفت: تا حالا از خود پرسیدیم اگر ضریب نفوذ شما به عنوان یک شاعر آیینی در جامعه هدف صددرصد بود و سلیقه تمام مخاطبان را میتوانستید اداره کنید آن موقع چه حرفهایی میزدیم؟ مطمئنا همه به اینجا رسیدیم که حرفهایی داریم که به علت خریدار نداشتن نمیزنیم و خودمان را ملزم کردیم به سراییدن اشعاری که جامعه هدف میپذیرد.
صمیمی ادامه داد: ما در حوزه آیینی باید به گونهای پیش برویم که به این فکر کنیم که دوست داریم چه سلیقهای حاکم بشود نه این که چه سلیقهای حاکم است.
این شاعر آئینی در ادامه گفت: در حوزه نوحه احساس ورشکستگی میکنم و دیگر نوآوری خاصی در کارها مشاهده نمیکنیم. در قدیم به علت نبود این تکنولوژریهای عصر حاضر مردم نوارها و سیدیهای تصنیف را به هم پیشنهاد میدادند الان چیزی دست به دست نمیشود علیرغم این تکنولوژی البته تصنیفهای عالی دست به دست نمیشود بلکه فاجعه را دست به دست میکنند ما داریم در یک جریان استحاله میشویم جریان نوحهسرایی اگر منحرف شود مقدس نیست!
صمیمی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری بر اصل حماسه تاکید داشتند و دارند گفت: با توجه به فرمایشات رهبر انقلاب ما شروع کردیم در این حوزه کار کردن اما یکی از نکاتی که باید مد نظر داشته باشیم این است که اصل سینهزنی به عنوان یک مناسک چیست؟ حتما یک نوع سوگواری است اما به عقیده بنده تمام مفاهیم شهادت در راه ولایت، انرژی هستی و.. مساوی است با شهادت در رکاب سیدالشهدا عقیده من این است که انحراف است مسیر سوگواری را منحرف کرده است. یعنی غیر از سوگواری کارکرد دیگری دارد این انحراف است.
وی ادامه داد: عرض من این است که شما به عنوان کسی که این کار را انجام میدهید باید برای خود یک نظریه داشته باشید و بدانید دارید چه کار میکنید هیئتی که در آن در مورد مسئله ولایت فقیه حرف نزد هیئت نیست ولی سینهزنی سوگواری است ابزار نوحه سرایی ابزار آن نیست آداب چنان در جلسات سیدالشهدا حاکم بوده که خاطرهها در هیئت ها از این آداب! چرا که ابزار روش استفاده داده و ما اگر هر طوری آن استفاده کنیم گاهی خراب میکنیم کار کرد چیزی را عوض کنیم آن را خراب کردیم و راه را برای سوء استفاده باز کردیم و شما دارید از چه چیزی دفاع میکنید چیزی که نیازی به دفاع کردن ندارد مخصوصا مفهوم ولایت! ما همانگونه هستیم که فکر میکنیم محصولات ما همان هستند که ما هستیم.
صمیمی گفت: ما برای تدوین استراتژی خود در اولین قدم یک چشم انداز تعریف کینم و بعد ماموریت و بعد استفاده از فرصت و شناخت تهدید ، قوتها و ضعفها که این قوتهای و ضعفها درونی و فرصتها و تهدید بیرونی است.
صمیمی در پایان گفت: ظرفیت ادبیات هیئت بسیار بالاست. با والاترین مفاهیم هستی در آن روبرو هستیم .تربیت ملکات درونی روش ماست تلمیح،مراعاتنظیرو ... باید ملکه ذهن ما بشوند. اولین قدم باید مشق شعرکنیم و بگذاریم اشعارم نقد شود چراکه نقدبرای یک اثر بزرگترین نعمت است.