۰۴ آذر ۱۴۰۳ ۲۳ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۴۱ : ۲۲
وی افزود: در سجده لازم نیست انسان ذکر خاصی را بگوید، بلکه باید در هر آنی انسان شکر گزار نعمت عظیم سلامتی باشد و سجده شکر بجای بیاورد.
این مفسّر قرآن در ادامه گفت: شکرگزاری یک تکلیف مانند نماز و روزه نیست، بلکه شکر موجب می شود انسان بداند همه کارهای این دنیا بر اساس حساب و کتاب است و هیچ چیزی بی هدف آفریده نشده است.
وی با اشاره به تعطیلات حوزه و تعطیل شدن کرسیهای درس طلاب ابراز داشتند: تعطیلات نه تنها برای حوزه های علمیه اثری ندارد بلکه ضرر هم دارد؛ حوزه های علمیه برای اینکه بتوانند در جامعه بیشتر مثمر ثمر باشند و پاسخ گوی مسائل شرعی و عقیدتی مردم در جامعه باشند، لازم است کرسیهای درس و تدریس خارج فقه و اصول و غیره در حوزه برقرار باشد و طلاب هم در علم آموزی تمام تلاش خود را بکار ببندند.
این مرجع تقلید در ادامه رسالت امروز روحانیت را بسیار سنگین خواندند و اظهار داشتند: روحانیت، بعد از انبیاء وظیفه هدایت و سرپرستی جامعه بر عهده دارد و باید پاسخ گوی شبهات باشد و جامعه را در مقابل آسیب هجمه های عقیدتی و فرهنگی واکسینه کند.
آیت الله جوادی با تأکید بر این که روحانیت پناهگاه مردم است، یادآور شد: انتظارات از حوزه برای پاسخ گویی به نیازها و مشکلات دینی زیاد است و زمانی روحانیت می تواند در این راه موفق باشد که با تلاش در دو جبهه تعلیم و تعلم، به اخلاق عملی نیز آراسته باشد.
وی در ادامه به تفسیر
آیاتی از سورۀ مبارکۀ «فصلت» پرداخت و گفت: این آیات تلنگری به انسان
فراموش کار است تا بداند که همه نشانه ها الهی مانند شب و روز، کهکشان ها و
... دلیلی بر حقانیت خالق هستی است.
این مفسر قرآن با اشاره به
مشکلات جامعه، افزود: بُروز مشکلات در جامعه به دلیل غفلت و فراموشی و
افراط و تفریط است. چرا که افراط و تفریط انسان را از حقیقت دور کرده و به
گمراهی نزدیک تر می کند.
این مرجع تقلید گفت: انسان با کمی تدبر و
تعمق در آفرینش و خلقت موجودات می فهمد که هیچ چیزی در این دنیا بی هدف به
وجود نیامده و همه موجودات در حال تسبیح ذات ربوبیت اند.
آیت الله
جوای آملی ادامه داد: برخی انسان ها در پرستش و عبودیت دچار افرط و تفریط
می شوند و با اینکه می دانند خداوند خالق همه مخلوقات است، ولی به دلیل
غفلت و فراموشی، به جای عبادت خالق، مخلوق ناچیز و بی اراده ای مانند
خورشید، گوساله و ... را می پرستند.
وی در پایان با تأکید بر این
که افراط و تفریط نه تنها انسان را نجات نمی دهد، بلکه از حقیقت هم دور می
کند، گفت: انسان باید با تدبر و تفکر در نظام آفرینش، به عظمت خدای یگانه
آگاهی پیدا کند و از این طریق به کمال و سعادت برسد.
منبع:مهر