۰۲ آذر ۱۴۰۳ ۲۱ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۵۲ : ۲۳
عقیق: چهارمین شب از مراسم عزاداری حضرت زهرا(س) در هیئت فاطمیون شهر ساوه با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین قرنی و مداحی حاج مهدی سلحشور برگزار شد.
نکاتی از سخنان حجت الاسلام قرنی؛
_ یک مرتبه از زیارت، زیارت قبور بود. دلیل انکار آن را در تفسیری که از انسان در بستر وجود تحت تأثیر اندیشه های مدرنتیه و افکار مادی مبنی بر جمسانی بودن حدوث که همه انسان را به تن می دانند و با از بین رفتن تن انسان هم از بین می رود . بنابراین جایی برای قبر و زیارت قبور بر این تفسیر باقی نمی ماند.
_ نظر الهیون این است که انسان مرگ ندارد و تن مرگ دارد. نه تنها با مردن انسان از بین نمی رود بلکه ضریب هوشیاری انسان با فروافتادن حجاب تن افزون تر می شود. در عالم ملکوت بحث فاصله مکانی و حتی زمانی مطرح نمی شود. بعد زمان و مکان از خصوصیت عالم جسم است. که این ها در عالم آخرت معنا دارد.
_زیارت
بعد دیگری پیدا می کند. عده ای از ما بی تکلف و بی تعارف آنقدر که مشتاق
زیارت ائمه هستیم فکر زیارت خود ائمه به ذهنمان هم نیامده است. در معارف الهی بحث
زیارت خود ائمه بسیار مهم است. در خواب و رویا اگر در یک رویت و مشاهده قطعی امام
و معصومی با انسان ارتباط برقرار شد و ظهور پیدا کرد خود اوست. چون شیاطین و جن
نمی توانند به صورت معصوم ظاهر شوند.
_ یک اصل کلی به صورت تجربی در مقوله نفس مطرح است که اگر انسان یک چیزی را باور
کرد و به آن ایمان آورد و این ایمان به مرتبه و حد عین الیقین و حق الیقین برسد به
آن شی و یا آن چیز در مقابل او بروز و ظهور پیدا می کند و اینکه واقعیت نداشته
باشد.
_ علی(ع) قطب عالم امکان است و حقیقت و یک واقعیت انسانی در عالم وجود است.
_ ما می خواهیم به جای زیارت قبر خود ائمه را زیارت کنیم اگر دنبال ائمه برویم و از منظر عرفان و برهان و قرآن و وجدان آنها را بشناسیم خود ائمه را می بینیم.
_ آیت الله نجفی مرعشی می فرمودند که مداومت زیاد به جامعه کبیره داشته باشید. اگر کسی به حق و حقیقت زیارت جامعه کبیره نائل شود تشرف با معرفت صورت می گیرد.زیارت جامعه کبیره زیارت قبر نیست. از کل زیارت جامعه کبیره فقط یک کلمه صحبت از قبر شده است و بقیه صحبت از قبر نیست.
_ قبر گودالی که می بینیم نیست. قبر عالمی است. ما حق نداریم چهره نگاری معصومین را با استناد به آیات و روایات داشته باشیم. زیارت خود ائمه هدی یک دریچه ای برای دیدن ائمه باشد. قله بلند زیارت ظهور و تجلی ائمه در زائر است. وقتی زبان و اخلاق و نگاه ما ائمه ای شود آن زمان زائر ائمه می شویم.