۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۱۵ : ۱۰
چرا به حضرت زهرا (س)بضعةالنّبي (پارة تن رسول الله (ص) ميگويند؟
اين مطلب، اخذ شده از رواياتي است كه از نبّي مكّرم نقل شده است. و حکايت از شدّت تعلّق آن حضرت به وجود مقدّس حضرت زهرا (س)دارد، زيرا نسل مبارک پيامبر اکرم ، يعني وجود مبارک ائمّة اطهار( از ناحية مقدّسة حضرت زهرا& است.
معناي حقيقي كلام نبيّ اكرم كه خطاب به حضرت زهرا(س) ميفرمودند: «فِداها اَبوها» چيست؟ آيا صرفاً يك بيان عاطفي است يا حقيقتي بالاتر از آن؟
اينگونه عبارتها ـ كه در زيارات مختلف نيز نسبت به حضرات معصومین(، به طور مكرّر آمده است، مانند «بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي»، يا «بِأَبِي أَنْتُمْ وَ أُمِّي وَ نَفْسِي وَ أَهْلِي وَ مَالِي وَ أُسْرَتِي» که در زيارت عاشورا و زيارت جامعة کبيره وارد شده است ـ كنايه از شدّت محبّتي است كه معلول شناخت حقيقت و درك شأن و شخصيّت آن حضرات بوده است و كنايه از اينكه اگر همه چيز فداي آن حقايق قدسي و آن عظمتهاي معنوي و آن شخصيّتهاي الهي گردد، بهجا و شايسته است؛ بنابر اين تعبير «فِداهَا أبوها» که پيامبر اکرم خطاب به حضرت زهرا(س) ميفرمودند و نيز تعبيرهاي مشابه به آن، که به صورت مکرّر بيان فرمودهاند، معلول شناخت ايشان از مقام رفيع و قدسي حضرت فاطمة زهرا(س) است.
سخن نبيِّ اكرم که ميفرمايند: «وقتي مشتاق بوي بهشت ميشوم، فاطمه را ميبويم» به چه معنایی است؟
اگر چه همة اهل بيت( رايحة طيّبة سبحاني دارند و منوّر به نور مقدّس الهي هستند، لكن حضرت زهرا&، مظهر لطافت تامّ و نور اتمّ الهي هستند. و چنانکه پيش از اين نيز گفتيم، منشأ و سرچشمة وجودي آن حضرت، بنـا بر روايات اهل بيـت(، از بـهشت خـداوند تعالي بوده است. و آن حضرت، يک موجود قدسي و ملکوتي بودهاند که به شکل انسان در اين عالم، ظاهر و بارز شده است .
در جريان مهاجرت پيامبر(ص) به مدينه، حضرت زهرا(س) چگونه مهاجرت کردند و همراه با چه کساني به مدينه رفتند؟
عدّهاي و از جمله حضرت زهرا(س)، به سرپرستي اميرالمؤمنين مهاجرت کردند .
فدك چه بوده است و حضرت زهرا(س) چگونه مالك آن شده بودند؟
فدك منطقهاي واگذار شده از سوي خداوند متعال به حضرت رسول بوده است كه در قرآن و روايات به اينگونه موارد «فيء» گفته شده و در تحت مالكيّت نبّي مكرّم بوده است و آن حضرت به امر خداوند سبحان، آن را به حضرت زهرا(س)واگذار فرمودهاند و چنانکه از روايات استفاده ميشود، اين واگذاري بهخاطر حقّي بوده است كه حضرت خديجه(س) به اسلام عزيز داشتهاند .
تظلّم خواهي اهل بيت(ع) در مورد فدك به خاطر چه بود؟ آيا دفاع از مال شخصي بوده يا دفاع از مال امّت؟
اوّلاً دفاع از مال واجب است؛ به ويژه آنكه قصد تقويت اسلام را با آن مال داشته باشند .لكن آنچه را بايد توجّه داشت، نكتة دوّم است و آن اينكه غصب فدك، بهعنوان اينكه بيتالمال است و يا بهبهانة اينكه پيامبر از خود ارث، باقي نميگذارد، یک بدعت تاريخي و يك ظلم بزرگ بود كه ايستادگي در مقابل بدعت و ظلم از واجبات بزرگ در اسلام است و اهلبيت( در مقابل اين بدعت و ظلم ايستادگي فرمودند.
علّت دشمني برخي از زنان پيامبر با حضرت زهرا(س) و اميرالمومنين چه بوده است؟
اينگونه دشمنيها از صفات رذيله، بهويژه رذيلت بزرگ حسد سرچشمه ميگيرد.
منبع:حوزه