۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۵۰ : ۰۸
_ دین یک تعداد اعمال و رفتار و برنامه برای بشر است. دین ما کاملترین و آخرین دین آسمانی است. دین در سه شاخه برای ما برنامه دارد. یکی بحث اصول اعتقادات و دیگری بحث احکام است و آخرین شاخه بحث اخلاق است. ابزار فهم این سه عقل است. عقل همان وجود نازنین رسول خدا است. یعنی وسیله فهم دین رسول اکرم است.
_ بالاترین نعمتی که خدا برای بشر در کنار ولایت قرار داده است رسول اکرم است. با عقل در دو حوزه کار داریم یکی عقل نظری و دیگری عقل فعلی و عملی است. عقل نظری پیرامون هست ها و نیست ها و دانسته ها و ندانسته ها صحبت می کند. که عقل نظری همان اصول اعتقادات است. عقل عملی پیرامون بایدها و نبایدها صحبت می کند که این باید ها و نباید ها ناظر به رفتار انسان است. که به آن احکام فقهی می گویند.
_ در بحث عقل نظری توحید را بدانیم کافی است اما در عقل عملی دانستن کفایت نمی کند و باید به عمل و فعل در بیاییم. فروع دین ما ده تا می باشد. نماز و روزه و خمس و زکات، حج و جهاد،امر به معروف و نهی از منکر، تولی و تبری، فروع دین می باشد.
_ در بحث تولی یعنی بیزاری جستن از دشمنان اهل بیت و رسول خدا و خدای متعال که به دانستن و قلبی بودن کفایت نمی کند و باید به فعل دربیاید. این عقل عملی است و باید به فعلیت در بیاید و تجلی و تبلور داشته باشد. همه احادیثی که شاهد و ناظر به دوستی اهل باشد زیر مجموعه تبری است. تولی و تبری مانند دو بال پرواز هستند وبه تنهایی نمی توانند و مکمل هم هستند.
_
جایگاه تبری و معیار و ملاک تبری از خدا و رسول خدا می باشد.کسانی که خدا و رسولش
را آزار می دهند لعنت خدا بر آنها باشد و در قیامت هم عذابشان زیاد می شود. دستور
الهی و جایگاهش قرآنی است.
_ نماز
نشانه ایمان و روزه سپری در برابر آتش است و صدقه سایبانی در قیامت است و ذکر خدا
مانند پلی است که روز صراط بتوان از آن عبور کرد.
_ سادات
فی نفسه برای خود موضوعیتی ندارند و اگر عزت و احترام و شرف و موقعیتی دارند به برکت
وجود نازنین رسول اکرم و اهل بیت می باشد.
_ ارکان نماز جمعه عبارتند از اول با بسم الله شروع شود. دوم حمد و ثنای خدا گفته شود. سوم درود بر پیغمبر باشد. چهارم آیات قرآن خوانده شود. پنجم موعظه شود. شیعه سلام و صلوات بر اهل بیت را هم واجب می داند و این ها به همراه دو رکعت نماز، نماز جمعه می شود.
_ محبت
اهل بیت به سه شرط به مودت تبدیل می شود. اول استمرارش و دوم شدت و سوم به فعلیت در
آمدن آن است. به فعلیت در آوردن تابع شرایط زمان و مکان است. دین ما دین تقیه است.
از ولیّ خود نه جلوتر بروید و نه عقب تر باشید.