۰۵ آذر ۱۴۰۳ ۲۴ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۰۹ : ۱۸
عقیق:«استفان فریدریش شفر» در این نشست از عاشورا و آزادگیهای این رویداد انسانساز بشری سخن گفت و بازگشت به خویشتن خویش را مرهون فطرت و وجدان پاک انسانی بشر دانست که خداوند آن را در نهاد همه انسانها قرار داده است.
استفان فریدریش شفر از سال ۱۹۹۹به دین اسلام مشرف و از سال ۲۰۰۲ نیز مذهب تشیع را برای خود برگزید.
وی در شهر قم اقامت دارد و اکنون در جامعه المصطفی العالمیه مشغول تحصیل علوم دینی است و تاکنون چند مقاله و کتاب مانند«چهل حدیث در مورد روزه» و «حقوق الاجتماعی فی الاسلام» نوشته است.
قصه آزادگی استفان
طلبه علوم اسلامی در جامعه المصطفی العالمیه در این نشست به دین و مذهب مردم آلمان اشاره کرد و افزود: در کشور من 70 درصد مسیحی بوده، اما به لحاظ اعتقادی 90 درصد لاییک هستند. در این کشور دین از سیاست جدا بوده و پاپها دین را برای تامین سود و منافع خود به ابزار تبدیل کردهاند. به همین سبب مردم این کشور در اغلب موارد دین را قبول نداشته و در مسیر لائیک حرکت میکنند.
این تازه مسلمان آلمانی با اشاره به نحوه آشنایی اش با دین اسلام گفت: در گذشته لائیک بودم و اعتقادی به خداوند نداشتم.
مولف کتاب «حقوق الاجتماعی فی الاسلام» افزود: در آلمان دوستی مسلمان از برادران اهل سنت داشتم که از حقانیت دین اسلام برایم سخن میگفت؛ از او درخواست کردم کتابهایی برای آشنایی ام با اسلام در اختیارم بگذارد. وی کتابهایی از اهل سنت معرفی کرد. در یکی از این کتابها قضاوتی از حضرت علی (ع) بین فردی مسیحی و مسلمان توجه ام را جلب کرد. قضاوت عادلانه حضرت علی (ع) سبب شد به مسجد بروم و با خواندن شهادتین مسلمان شوم.
وی ادامه داد:سه سال بود با مذهب اهل تسنن آداب مسلمانی را به جا میآوردم که با فردی شیعه آشنا شدم. او من را با تشیع و امیرالمؤمنین علی(ع) آشنا کرد با تفکر و تحقیق در این زمینه دریافتم مذهب شیعه بر حق است. و از سال 2002 تا کنون بر مذهب شیعه هستم و اکنون نیز در شهر قم علوم دینی را میآموزم.
انقلاب ایران ادامه انقلاب کربلا
«استفان فریدریش شفر» افزود: تنها عامل رستگاری که حر زمانی از دشمنان امام حسین(ع) بود، وجدان و بازگشت به فطرتش بود که سبب شد راه درست را بیابد و سپاه کوفه را ترک کند و به اباعبدا... الحسین(ع) بپیوندد.
وی به تفکر «حر» در عصر جدید اشاره کرد و گفت: در جنگ آمریکا و ویتنام، سربازان آمریکایی بودند که با مراجعه به وجدان خود از جنگ خودداری کردند.
وی گفت: انقلاب مردم ایران به دلیل گرسنگی نبود، بلکه آنان هدف قیام کربلا را دنبال میکردند و در حقیقت انقلاب ایران ادامه دهنده انقلاب کربلا بوده است.
تفاوت انقلابها
وی گفت: انسانهای لائیک وقتی جیب هایشان پر از پول و شکم آنها سیر باشد مشکلی ندارند، وقتی کمی گرسنه شوند نیز با همان وضع زندگی را ادامه میدهند، اما وقتی دیگر گرسنگی غیرقابل تحمل شده و برآنها چیره شود، دست به انقلاب میزنند. این محقق آلمانی ادامه داد: اما انقلاب امام حسین(ع) به دلیل گرسنگی نبود، بلکه ایشان برای قیام خود هدف بزرگتری را داشتند که آن هدف سالها بعد در بین مردم ایران به وجود آمد و دست به برپایی انقلاب اسلامی زدند.
«فریدریش شفر» با بیان اینکه نهضت عاشورا و انقلاب کربلا به همه ما و ملتهای جهان آموخت که آزاده باشیم، گفت: این آزادگی باید مورد توجه تمام ملتهای جهان قرارگیرد و بیتردید در آیندهای نه چندان دور انقلاب حضرت مهدی (عج) ادامه دهنده انقلاب کربلا خواهد بود.
تفکیک آزادی و آزادگی
این تازه مسلمان ضمن تفکیک آزادی و آزادگی گفت: آزادی واژهای است که مربوط به دنیا و بدن خاکی میشود، اما آزادگی مربوط به درون انسان است.
وی ادامه داد: انسان حتی در بند نیز میتواند آزاده باشد برای مثال، امام خمینی و حضرت یوسف(ع) در بیشتر مواقع زندانی بودند، اما آزادگی آنها مثال زدنی بود و این تفاوت این دو را بخوبی نشان میدهد.
این مسلمان آلمانی در پایان گفت: همه ما میتوانیم از سربازان امام زمان(عج) باشیم و بزرگترین آرزوی من این است که روزی را ببینم که ادامه دهنده انقلاب امام حسین (ع) حکومت جهانی را تشکیل بدهد.
منبع:قدس
211008