۰۴ آذر ۱۴۰۳ ۲۳ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۱۲ : ۰۲
عقیق:چرا
بر خلاف سنّت پيامبر خدا(ص)، شيعيان نمازهاى ظهر و عصر را با هم
و نمازهاى مغرب و عشا را همزمان مى خوانند؟
پاسخ: نخست آنكه نماز
جزء فروع دين است و در مسائل فرعى بين علماى همه مذاهب اختلافات زيادى است،
همانطور كه پيشوايان و علماى اربعه اهل سنت با هم اختلاف زيادى در اين مسائل دارند.
ثانياً جمع خواندن نمازهاى ظهر و عصر يا مغرب و عشا، بر
خلاف سنّت رسولاللَّه صلى الله عليه و آله نمى باشد؛ چون ايشان گاهى اين نمازها
را جمع و گاهى جداگانه مى خوانده اند. مثلًا در صحيح
مسلم در باب «الجمع بين الصلاتين في الحضر» از ابن عباس نقل شده كه گفت: «بدون خوف
و ترس و در غير سفر، رسول خدا صلى الله عليه و آله نمازهاى ظهر و عصر را جمع و
نمازهاى مغرب و عشا را جمع ادا مى كردند.»۱
مجدّداً در همان صحيح مسلم و نيز امام حنبل در جزء اوّل
مسند از ابن عباس نقل كرده اند: «با پيامبر خدا صلى الله عليه و آله هشت ركعت
نماز ظهر و عصر و هفت ركعت نماز مغرب و عشا را به طور جمع ادا نموديم.»۲
بالاخره چندين حديث از ابن عباس درباره جمع خواندن نماز
ظهر و عصر و نيز مغرب و عشا نقل شده است. براى مثال: «پيامبر خدا صلى الله عليه و
آله در حال اقامت در مدينه، نه در حال مسافرت، هفت ركعت (نماز مغرب و عشا با هم) و
هشت ركعت (نماز ظهر و عصر با هم) نماز گزارد.»۳احمد حنبل در مسند از سعيد
بن جبير از ابن عباس روايت مى كند كه گفت: «پيامبر خدا صلى الله عليه و آله بدون
آنكه در حالت خوف و ترس، يا در حال سفر باشد نماز ظهر و عصر را جمع خواند.» ۴ در جايى ديگر گفته است:
«پيامبر خدا صلى الله عليه و آله بدون آنكه در حالت خوف و ترس باشد، يا باران
ببارد، نماز ظهر و عصر را جمع خواند.۵ ابو زبير دليل جمع خواندن
نماز توسط پيامبر را از سعيد بن جبير سؤال نمود، او گفت: من همين سؤال را از ابن
عباس پرسيدم و او پاسخ داد: «به اين جهت جمع مى خواند تا احدى از امتش در سختى و
مشقت نباشند.» ۶
همچنين در صحيح مسلم از قول عبداللَّه ابن شفيق مى
گويد: روزى بعد العصر، ابن عباس براى ما خطبه مى خواند و سخنرانى مى كرد. سخنش
به درازا كشيد و همچنان براى ما صحبت مى نمود تا اينكه آفتاب غروب كرد و ستاره
ها ظاهر شدند. صداى مردم بلند شد: «الصلاة، الصلاة» ابن عباس اعتنايى نكرد. در
همين حال مرد ديگرى نداى «الصلاة، الصلاة» سرداد. ابن عباس رو به او نمود و گفت:
«مادر مرده، مرا سنت ياد مى دهى؟ من خودم ديدم كه پيامبر خدا نمازهاى ظهر و عصر و
نمازهاى مغرب و عشا را جمع مى خواند.» ۷
سپس عبداللَّه بن شفيق مى گويد: چون اين حرف برايم غير
قابل قبول بود و گران آمد، نزد ابو هريره رفتم و او نيز گفته هاى ابن عباس را
تأييد كرد.
هر چند اخبار و روايات بسيارى در اين باب نقل شده، ليكن
همين كه بابى به نام «جمع بين الصلاتين»
اختصاص يافته و احاديث مربوطه در اين باب نقل گرديده، محكمترين دليل و برهان بر
جواز جمع خواندن نماز است. زيرا اگر غير از اين مى بود بايد باب مخصوصى به نام
«جمع بين الصلاتين فى السفر» يا «جمع بين الصلاتين فى الحضر» اختصاص مى دادند تا
احاديث مربوطه را تفكيك نمايند.
از طرفى ديگر، بخارى همين احاديث را در صحيح خود آورده،
ليكن به دلايل نامعلومى و با زبردستى آنها را از محل «جمع بين الصلاتين» به محل
ديگرى مثل «باب تأخير الظهر إلى العصر من كتاب مواقيت الصلاة» و «باب ذكر العشاء والعتمة»
و «باب وقت المغرب» انتقال داده است.
در پايان ياد آورى اين نكته مهم مى باشد كه نمازها را
جداگانه و هر يك را در وقت فضيلتش به جا آوردن به نظر بعضى از علماى شيعه بهتر و
افضل است. از طرف ديگر، بعضى از علماى اهل تسنن از جمله شيخ الاسلام انصارى در شرح
صحيح بخارى قسطلانى در شرح صحيح بخارى و جم غفيرى جداگانه نماز خواندن را افضل
ندانسته اند و آن را ترجيح بلا مرجح و خلاف ظواهر احاديث خوانده اند .۸
پی نوشت ها:
۱-
صحيح مسلم، ج ۲، شبهاى پيشاور، ص ۱۰۹: «صلّى رسول اللَّه صلى
الله عليه و آله الظهر والعصر جمعاً والمغربوالعشاء جمعاً في غير خوف و لا سفر».
۲-
سبل السلام، ج ۲، ص ۴۳؛ معجم الكبير، ج ۱۲، ص ۶۵؛ شبهاى پيشاور، ص ۱۰۹: «صلّيت مع النبيّ
ثمانياً جمعاً و سبعاً جمعاً».
۳-
صحيح مسلم، ج ۲، ص ۱۵۳؛ شبهاى پيشاور، ص ۱۰۹: «صلى رسولاللَّه صلى
الله عليه و آله في الْمَدينةِ مُقِيماً غَير مُسافرسَبعاً وَ ثَمانياً».
۴-
صحيح مسلم، ج ۲، ص ۱۵۱؛ كتاب الموطأ، ج ۱، ص ۱۴۴؛ كتاب الامام، ج ۷، ص ۲۱۶؛ شبهاى پيشاور، ص ۱۰۹: «صلّى رسولاللَّه صلى
الله عليه و سلم الظهر و العصر جمعاً بالمدينة في غير خوف و لا سفر».
۵-
مسند احمد، ج ۱، ص ۲۲۳؛ صحيح مسلم، ج ۲، ص ۱۵۲؛ شبهاى پيشاور، ص ۱۱۰: «صلّى رسولاللَّه صلى
الله عليه و سلم الظهر و العصر جمعاً بالمدينة في غير خوف و لا مطر».
۶-
فتح البارى، ج ۲، ص ۲۰، ص ۱۵۱؛ مسند احمد، ج ۱، ص ۲۸۳؛ شبهاى پيشاور، ص ۱۱۰: «أَرَادَ أَنْ لَا
يَحْرَجَ أَحَدٌ مِنْ أُمَّتِهِ».
۷-
صحيح مسلم، ج ۲، ص ۱۵۲؛ مسند احمد، ج ۱، ص ۲۵۱؛ شبهاى پيشاور، ص ۱۰۹.
۸-
تحفة البارى، ص ۲۹۲، ارشاد السارى، ص ۲۹۳.
۹-
پاسخ به شبهات در شبهاى پيشاور،ص۱۳تا۱۵.
منبع:افکار
211008