۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۴۵ : ۱۴
عقیق: یکی
از مراجع تقلید شیعیان، مرزبانی از کشور را نوعی اعتکاف خواند و گفت: مرزبانی و
حفظ کشور در مقابل دشمن عبادت است.
آیت
الله العظمی عبدالله جوادی آملی در درس تفسیر در مسجد اعظم قم گفت: اگر
نظام اسلامی است و اعتکاف دارد که دارد این اعتکاف دو نوع است؛ اعتکافی که در مسجد
است و معتکف روزه دارد و میخوابد اما مرزبانی نیز اعتکاف است که خواب ندارد.
وی
با بیان اینکه مرزداری همان مرابطه است، اضافه کرد: همه شهدا برای ما عزیزند اما
آن شهدایی که در بالای کوههای کردستان ایستادند و برای حفظ مرزها یخ زدند و شهید
شدند کارشان اعتکاف بود.
این
مفسر قرآن کریم ادامه داد: مرزبانی از کشور هم نیت قصد قربت میخواهد و عبادت است
بنابراین امر مستحبی است؛ اگر عدهای بودند واجب کفایی میشود و اگر کسی نبود واجب
عینی است.
وی
با اشاره به داستان حضرت سلیمان در قرآن و ماجرایی که برخی از آن قضاشدن نماز
ایشان را تفسیر کردهاند، اضافه کرد: این موضوع که این نماز نماز واجب بوده یا
مستحب و حضرت سلیمان فضیلت را از دست داده یا اصل نماز را محل تأمل است و روشن نیست
اما چون محتملا قضاشدن نماز ایشان برای سان دیدن از نیروهای نظامی و ارتش خود برای
مقابله با دشمنان بوده است ناشی از این است که وی اهمی را بر مهمی ترجیح داده است.
آیت
الله جوادی آملی ادامه داد: نماز را میشود قضا کرد ولی حفظ مرزها که مورد تهدید
دشمن است واجب است و گاهی مهمتر از رکن دین یعنی نماز است.
وی
در ادامه معاد را عامل جلوگیری از پوچی و باطلی انسان و خلقت دانست و اظهار داشت:
اگر هدفی برای خلقت جهان و انسان در کار نبود دنیا لغو و بیهوده میشد و طالع و
صالح یک سرنوشت یعنی عدم پیدا میکردند.
استاد
برجسته حوزه تأکید کرد: اگر مومن و کافر عدم باشند این خلاف حق است در صورتی که
خدا در قرآن تاکید کرده که عالم با مصالح حقیقت ساخته شده است و بیهوده نیست.
وی
اضافه کرد: معاد توسط قرآن به کرات اثبات شده و گفته شده که انسان مرگ را میمیراند
و در آن دنیا محشور میشود.