۰۷ آذر ۱۴۰۳ ۲۶ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۴۱ : ۰۵
وی با تأکید بر این که مراسم معنوی اعتکاف یکی از این برنامههای ویژه است گفت: کارکرد اعتکاف در ارتباط با تقویت رابطه انسان با خدا و رابطه انسان با انسان آن هم در یک نظام اجتماعی و رابطه انسان با خویشتن برخوردار از یک تأثیرات مهم و شگرف است.
رییس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به نقش اعتکاف در ارتباط انسان با خود، بیان داشت: اعتکاف ایجاد کننده یک نوع فضای تأمل و دقت کردن در خویش و در هم شکننده یک زندگی یکنواخت و در حال تکرار و کلیشه ای است که با محیط آرام خود باعث فکر کردن انسان در مورد خویشتن میشود.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم با بیان اهمیت ارتباط انسان با خداوند تصریح کرد: یکی از اهمیت های اعتکاف در این است که انسان با نمادهای دینی مربوط با خداوند رابطه مستقیم برقرار میکند و در ادبیات دینی همه ادیان الهی، معبد(عبادتگاه) رابطه تنگاتنگی بین انسان با خداوند دارد و این یک امر بین بشری است که از گذشته تا به حال بوده است.
وی با توجه به ملازمت ارتباط انسان با مسجد اظهار داشت: اعتکاف ایجاد کننده نوعی ارتباط خاص با خداوند است که با یک حالت معنوی فراتر از حالت هایتکراری این ارتباط را برقرار می کند و طبیعتا اذکار، اوراد و توجهات، محتوای این ارتباط را تشکیل می دهد و ارتباط انسان با خداوند را هم تقویت می کند.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که اعتکاف باید در مسجد جامع شهر برگزار شود گفت: مسجد جامع، محل تجمع طیف های مختلفی از انسانها است و به همین خاطر اعتکاف دارای دو بعد اجتماعی است که یک بعد آن این است که مجموعهای از انسانها با یک انگیزه و یک آداب در کنار هم مینشینند و بعد دیگر این است که این مجموعه در کانون مرکزی شهر در منظر اجتماع گردهم می آیند که بازتاب آن در جامعه تأثیرگذار خواهد بود.
وی در پایان با بیان این که اعتکاف امر بسیار مهمی است ادامه داد: اعتکاف در جایگاه تربیتی دین قرار دارد و طبیعتا آنهایی که در زمینههای فرهنگی و تربیتی مسوول هستند باید همه زمینهها و مختصات این برنامه را رصد کرده و در برگزاری صحیح این مهم کوشش بسیار کنند.
منبع:رسا