کد خبر : ۲۵۴۵۸
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۳

علم نهایی و مصحف فاطمه(س)

فرمود:سه برابر اين قرآنى كه ميان شما است در آن است و به خدا يك كلمه از اين قرآن شما هم در آن نيست.

عقیق: ابى بصير گويد: خدمت امام صادق(ع) رسيدم و عرض كردم: قربانت، مى‏ خواهم از شما پرسشى خصوصى كنم، در اينجا كسى هست كه سخن مرا بشنود؟ 
گويد: امام پرده ‏اى كه ميان او و اتاق ديگرى آويخته بود بالا زد و سرى در آن كشيد، و سپس فرمود: اى ابو محمد، از هر چه خواهى بپرس، 
گويد: گفتم: قربانت، شيعيان باز مى‏ گويند كه: رسول خدا (ص) به على (ع) بابى از دانش آموخته كه از آن هزار باب براى وى گشوده شده؟ گويد:
فرمود: اى ابا محمد، رسول خدا(ص) به على(ع) هزار باب آموخت كه از هر باب آن هزار باب گشوده مى‏ شد، 
گويد: گفتم: به خدا علم اين است، ساعتى آن حضرت سر انگشت به زمين زد و سپس فرمود:
محققاً اين علم است ولى باز آن علم كامل و نهائى نيست و به راستى جامعه نزد ما است و مردم چه مى‏ فهمند كه جامعه چيست؟
گويد:گفتم: قربانت، جامعه چيست؟ 
فرمود: يك دفترى است كه هفتاد ذراع به ذراع رسول خدا (ص) درازا دارد و به املاء آن حضرت است كه از زبان خود بيان كرده و على (ع) به دست خود نوشته، هر حلال و حرام و هر چه مورد نياز مردم باشد در آن است تا برسد به حكم ارش يك خراش در تن، و دست بر من زد و فرمود: اى ابو محمد، به من اجازه مى‏ دهى؟ گويد: عرض كردم: قربانت، من در اختيار شما هستم هر چه خواهيد بكنيد، گويد: يك وشكنى از من گرفت و فرمود: حتى ارش اين عمل هم در آن ذكر شده و در اين حال چهره خشمگينى داشت، 
گويد: گفتم: به خدا علم اين است، 
فرمود: اين هم علم است ولى باز علم نهائى و كامل نيست و ساعتى خاموش شد و باز فرمود: و به راستى در نزد ما است جفر و چه مى ‏فهمند كه جفر چيست؟ گويد: عرض كردم كه: جفر چيست؟
فرمود: يك ظرفى است از پوست كه در آن است علم انبياء واوصياء و علم دانشمندان گذشته از بنى اسرائيل،
 
گويد: گفتم: به راستى اين است همان علم كامل، 
فرمود: اين هم علمى است ولى باز آن علم نهائى و كامل نيست، و ساعتى خاموش شد و باز فرمود: به راستى نزد ما است مصحف فاطمه (ع) و چه مى‏ فهمند كه مصحف فاطمه چيست؟ 
گويد: گفتم: مصحف فاطمه (ع) چيست؟
فرمود :سه برابر اين قرآنى كه ميان شما است در آن است و به خدا يك كلمه از اين قرآن شما هم در آن نيست، 
گويد: گفتم: به خدا علم كامل اين است، فَرمود: اين هم علمى است ولى آن علم نهائى و كامل نيست، و ساعتى خاموش شد و باز فرمود: به راستى در نزد ما است علم آنچه بوده و علم هر چه خواهد بود تا قيام ساعت، گويد:گفتم:
قربانت به خدا علم نهائى اين است، فرمود: اين هم علمى است ولى آن علم نهائى نيست.
گويد: عرض كردم: قربانت، پس علم نهائى و كامل چيست؟ 
فرمود: آن علمى كه در هر شب و هر روز نسبت به كارى دنبال كارى و چيزى دنبال چيزى پديد شود تا روز قيامت.

پی نوشت:
أصول الكافي / ترجمه كمرهاى، ج‏۲، ص238تا239.
منبع:افکار


ارسال نظر
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین