عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۳۳۱۶
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۱
برای سفره و آنچه در سفره به عنوان غذا گذشته می‌شود و حتی برای آغاز و اتمام غذا در روایات و احادیث آداب خاصی ذکر شده است که بهتر است یک مسلمان سفره طعام خود را به این آداب و سفارشات مزین کند.

عقیق: از اموری که در روایات فراوان بر آن تاکید شده و از آداب مسلم غذا خوردن است، گفتن بسم الله در اول غذا والحمدلله در آخر آن است.

همچنین در روایت آمده است که وقتی سفره را پیش روی پیامبر اسلام(ص) می‌گشودند؛ این دعا را می‌خواندند:

سُبحانًک اللهُِمَ ما اَحسَنَ ما َتبَتلینا.ُ سبحانَک ما اَکثََرَ ما تُعطِینا. سُبحانَکَ ما َاکثَر ما تُعافِینا. اللهم َاوسِع عَلینا و عَلی الفُقَراءِ المُؤمِنینَ و الُمؤمِناتِ و المُسِلمینَ و المُسلِماتِ.

همچنین خواندن این دعا بعد از غذا مرسوم است:

الحمد لله رب العالمین، هنیئا للآکلین و برکة للباذلین، زاد الله النعم، دفع الله النقم، بحرمة سید العرب و العجم، اللهم تقبل هذا الاحسان من محسنها، بحرمة محمد و آل محمد و بحرمة سورة الفاتحة مع الصلوات۱.

اما یکسری نکات نیز درباره غذاهایی است که از آن به عنوان زینت و زیور سفره یاد شده و یک مسلمان بهتر است در سفره غذای خود از آن بهره‌مند شود.

در دنیای کنونی، تحقیقات علمی نشان داده‌اند که مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها در تدوام دادن سلامت بدن نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. در همین راستا و از منظر روایات اسلامی هم به مصرف کافی میوه‌ها و سبزی‌ها در وعده‌های غذایی تاکید شده است.

پیامبر خدا(ص) در حدیثی در این باره فرمودند: سفره‏‌ هایتان را به سبزی آذین کنید؛ زیرا آن، همراه با گفتن بسم اللّه‏، شیطان را می‏‌راند۲.

امام صادق(ع) نیز در حدیثی دیگر می‌فرمایند: هر چیز را زیوری است و زیور سفره، سبزی است۳".

پیامبر اکرم همچنین فرمودند: من از سفره‌ای که سبزی در آن نباشد، نمی‌خورم۴.

 

پی نوشت ها:

۱- حلیَة المتقین، باب آداب خوردن و آشامیدن
۲- طبّ النبیّ، صفحه ۱۱، مکارم الأخلاق، جلد ۱، صفحه ۳۸۲، حدیث ۱۲۷۸، بحار الأنوار، جلد ۶۲، صفحه ۳۰۰

3- الأمالی للطوسی، صفحه ۳۰۴، حدیث ۶۰۶، مکارم الأخلاق، جلد ۱، صفحه ۳۸۲، حدیث ۱۲۸۰، بحارالأنوار، جلد ۶۶، صفحه ۱۹۹، حدیث ۱ دانش نامه احادیث پزشکی: ۲ / ۷۲
۴- طبّ النبیّ، صفحه ۱۱، بحارالأنوار، جلد ۶۲

منبع:ایسنا

 211008

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین