۰۷ آذر ۱۴۰۳ ۲۶ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۲۴ : ۱۱
انقلاب
25 ژانویه سال 2011 مصر با همه فراز و نشیبهایش، بیشک یکی از تأثیرگذارترین
وقایع تاریخ خاورمیانه در قرن بیستویکم است، انقلابی که ملت مصر را از سه دهه
حکومت خفقان و مشت آهنین مبارک رهایی بخشید و مخوفترین دیکتاتوری جهان عرب را به
زیر کشاند.
جاودانهبودن
قرآن کریم و رنگنپذیرفتن این کتاب مقدس از فرهنگ و حوادث زمانه از شاخصههای
کلام خدا است و این ویژگی در رویدادهایی عظیم همچون انقلابها بیش از بیش جلوهگر
میشود و شاهد این سخن انقلاب 25 ژانویه مصر است.
فرجالله شاذلی، دبیرکل اتحادیه قاریان مصر، قاری رادیو و
تلویزیون این کشور، استاد سابق علوم قرآنی دانشگاه الازهر و بازرس ویژه مرکز قرائت
استان «بحیره» در گفتگویی در این باره توضیح می دهد:
آیا جامعه قرآنی مصر متأثر از انقلاب 25
ژانویه بوده است؟
فرجالله
شاذلی در این باره میگوید: قرآن کریم هرگز تحت تأثیر انقلابها قرار نمیگیرد و
جایگاه خود را حفظ میکند، خداوند در آیه 9 سوره حجر در این باره می فرماید:
«إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ؛ بیتردید ما
این قرآن را به تدریج نازل کردهایم و قطعا نگهبان آن خواهیم بود» بنابراین قرآن
در هیچ حالتی از چیزی تأثیر نپذیرفته و حوادث پیشآمده نمیتواند جایگاه این کتاب
مقدس را تحت تأثیر قرار دهد. قرآن هر روز مسیری متعالی را پشت سر خواهد
گذاشت و تا روز قیامت حفظ خواهد شد.
شاذلی در ادامه میافزاید: قرآن تحت تأثیر چیزی قرار نمیگیرد و مسیر واحدی را دنبال میکند، فعالان قرآنی نیز با پیروی از قرآن این گونه هستند و دائما مسیر پرهیزگاری و تقوا را در پیش گرفته و با تمسک به آیه 2 سوره مائده: «تَعَاوَنُواْ عَلَى الْبرِّ وَالتَّقْوَى؛ در نیکوکاری و پرهیزگاری با یکدیگر همکاری کنید» همکاری با یکدیگر را مورد توجه قرار میدهند و اجازه نمیدهند در سایه حوادث انقلاب 25 ژانویه فعالیتهایشان به محاق برود.
حضور پر رنگ قاریان مصری در ایران پس از
انقلاب 25 ژانویه
قاریان
و حافظان مصری قبل از انقلاب 25 ژانویه نیز در ایران حضور مییافتند، اما امروز
میزان حضور آنان پر رنگتر شده و به صورت گروهی به این کشور اعزام میشوند.
وی
میافزاید: من قبل از انقلاب 25 ژانویه بارها به ایران آمدم، پس از انقلاب هم همینطور،
قاریان دیگری از جمله مرحوم ابوالعینین شعیشع نیز همینطور بودند و هر دعوتی از سوی
ایران را بهمنظور حضور در این کشور میپذیرفتند، زیرا محور این دعوتها قرآن بود
و کسی نمیتوانست قبل و بعد از انقلاب مصر ما را از حضور در ایران منع کند و ما
برای حضور در مسابقات قرآن، مجالس قرآنی و داوری در رقابتها عازم این کشور میشدیم.
قاریان ایرانی و مصری مصداق «انما المؤمنون
اخوة» هستند
شاذلی
در پاسخ به پرسشی درباره نحوه روابط بین قاریان ایرانی و مصری معتقد است: قاریان
ایرانی از نظر حفظ قرآن و نحوه ادای کلمات قرآن و صوت و لحن در سطح بالایی هستند و
تعامل خوبی با قاریان مصری دارند، من بارها برای شرکت در محافل و مسابقات قرآنی در
ایران حضور یافتهام و شهرهایی همچون تبریز، مشهد مقدس و قم را از نزدیک دیدهام.
خدا
را شکر که فعالان قرآنی مصر و ایران روابط خوبی با هم دارند و با یکدیگر برادرند و
در تعامل با یکدیگر مصداق آیه « إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ؛ در حقیقت
مؤمنان با هم برادرند» (آیه 10 سوره حجرات) هستند. از طرفی همه قاریان در هر بخش
از جهان اسلام نیز با یکدیگر برادرند و انس و الفتی خاص بین آنان دیده میشود.
قرآن
عامل وحدت میان قاریان مصری و ایرانی است، زیرا قرآن کتابی واحد است و پروردگاری
که این کتاب را نازل کرده، یگانه است، پیامبر(ص) نیز تنها پیامبری بود که این کتاب
مقدس بر ایشان نازل شد، امت اسلام نیز امتی واحد است و در آیه 92 سوره انبیاء آمده
است: « إِنَّ هَذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّکُمْ
فَاعْبُدُونِ؛ این است امت شما که امتى یگانه است و منم پروردگار شما پس مرا
بپرستید«.
منبع:ایکنا