۰۴ آذر ۱۴۰۳ ۲۳ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۲۴ : ۲۱
اهدا قرائت قرآن به آن حضرت
و
بر فضیلت و استحباب آن دلالت دارد آنچه ثقه الاسلام محمد بن یعقوب کلینی
در کافی از علی بن المغیره روایت آورده است که گوید: "به حضرت ابوالحسن
امام کاظم(ع) عرض کردم: پدرم از جد تو راجع به ختم کردن قرآن در هر شب
پرسیده بود، جد تو به او فرموده بود: در هر شب.
به آن جناب عرضه داشته
بود: در ماه رمضان نیز؟ جد تو فرموده بود: ماه رمضان نیز، پدرم به او عرضه
داشته بود: آری تا هر قدر که بتوانم. پس از آن پدرم قرآن را چهل بار در ماه
رمضان ختم می کرد.
سپس من بعد از پدرم آن را ختم می کردم، بسا که بر او
می افزودم و یا کمتر از آن را ختم می کردم به مقدار فراغت و اشتغال و نشاط
و بی حالیم، پس هر گاه روز فطر شود برای رسول خدا یک ختم و برای علی ختمی
دیگر و برای فاطمه ختمی دیگر، سپس برای ائمه تا به شما رسد، قرار می دهم که
از آن هنگام که در این خال بوده ام یک ختم قرآن برای شما قرار داده ام به
سبب این کار چه پاداشی برایم هست؟
امام کاظم(ع) فرمود: پاداش تو آن است که روز قیامت با آنان باشی عرض کردم الله اکبر چنین پاداشی برای من است؟ سه مرتبه فرمود: آری"
می
گویم: وجه استدلال اینکه ظاهر از سخنان امام مترتب شدن ثواب بر آن عمل از
این جهت است که به پیامبر و امام هدیه می شود و تقرب به ایشان است و
خصوصیتی در امامان یاد شده نبوده است بلکه از گفته راوی چنین بر می آید که
یک ختم قرآن را برای امام کاظم قرار می داد چون آن حضرت امام زمانش بوده
است، لذا گفت: از آن هنگام که در این حال بوده ام ... و امام کارش را تصدیق
و او را تحسین فرمود.
و حاصل از ملاحضه این حدیث و دقت در آن: استحباب
هدیه کردن قرائت قرآن به پیامبر اکرم و صدیقه کبری و هر یک از ائمه معصومین
سلام الله علیهم اجمعین می باشد.
و موید این است هدیه کردن نماز به
ایشان و شواهد دیگری نیز دارد که برای کاوشگر در روایات ایشان ظاهر می
گردد، از خداوند عزو جل خواستاریم که ما و همه مومنین را ان شاالله به حق
محمد و آل او برای این کار توفیق دهد.
منبع:شبستان
211008