عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۹۰۵
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۰
حجت‌الاسلام طائب:
رئیس قرارگاه فرهنگی عمار گفت: شاید کمتر بتوانیم مسجدی را پیدا کنیم که دارای پیش‌نماز و متصدی مناسبی باشد و آن مسجد خلوت باشد.

عقیق: حجت‌الاسلام مهدی طائب کارشناس مسائل اسلامی در گفت‌وگویی با اشاره به دهه تکریم مساجد و آسیب‌شناسی حضور مردم در مساجد، گفت: مسجد، یک ارزش و اقامه نماز نیز ارزشی افزون‌تر است. علاوه بر این تربیت اسلامی مطابق با قرآن و سنت، ارزش اکملی برای مسجد به شمار می‌رود آن چه که باعث می‌شود جمعیت داخل مسجد متراکم شده و بلکه احساس کنیم که فضای مسجد برای جمعیت موجود کم است، مسجدی است که امام جماعت، در آن حضوری فعال داشته و مسائل اخلاقی و احکام هم بیان شود چنین مسجدی، شاهد جمعیت اندک نخواهد بود.

طائب تصریح کرد: آسیبی که درباره مساجد وجود داشته و منجر به اقبال اندک و یا عدم اقبال مردم می‌شود این است که یا مساجد ما دارای امام جماعت و متصدی مناسبی نیست یا اینکه با جمعیت و نیازها و درخواست‌‌های محله، هماهنگ نیست مانند کهولت سن. از این رو اگر مساجد ما با کمبود جمعیت مواجه می‌شود به همین دلیل است.

وی ادامه داد: بعضاً در برخی از نقاط تراکم جمعیت داریم و این موضوع باعث شده تا از هر یک از مناطقی که به طور کلی فاقد مسجد است اما در عین حال، جمعیت متراکمی دارد از لزوم مسجد سازی در آنجا غافل شویم؛ اینکه برخی از مساجد خالی است دستاویزی برای بعضی از افراد شده که عنوان می‌کنند که چه نیازی به ساخت مساجد داریم ما باید ابتدا این مساجد را مملو از عموم مردم ببینیم و مردم را به آنجا سوق دهیم و سپس به ساخت مسجد دیگری روی آوریم و چه بسا این کلام، کلام اشتباهی است.

کارشناس تاریخ اسلام خاطرنشان کرد: فرض کنید بر اساس اشتباه سیاست‌گذاری و یا براساس تغییر تراکم جمعیت در یک نقطه‌ای جمعیت کم است اما مراکز بهداشتی زیاد، و در نقاطی نیز تراکم جمعیت را داریم اما مراکز بهداشتی نداریم کدام منطق می‌گوید که ما مراکز بهداشتی نسازیم و منتظر باشیم تا سایر مراکز ساخته شده، مورد استفاده عموم مردم قرار گیرد در حالی که برخی از بیماری‌‌ها در این فاصله زمانی و مکانی، منجر به مرگ افراد می‌شود.

وی افزود: مسجد نیز همین طور است مساجد باید در جاهایی که تراکم جمعیتی وجود دارد به تعداد لازم باشد تا جماعت بتوانند با دسترسی آسان به خواسته‌های معنوی خویش دست یابند. بنابراین اگر مساجد موجود، با کمبود جمعیت مواجهه است دلیل بر این نیست که مسجدی اضافی ساخته شده و نشان از عدم کارآمدی مباحث فرهنگی است خیر، بلکه برای این است که پاسخگویی به مسائل، در آن مساجد وجود ندارد و گرنه طالب آن مباحث وجود دارد.


منبع:فارس

211001


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین