۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۲۷ : ۰۶
* آيه
الشَّيْطانُ يَعِدُکُمُ الْفَقْرَ وَ يَأْمُرُکُمْ بِالْفَحْشاءِ وَ اللَّهُ يَعِدُکُمْ مَغْفِرَةً مِنْهُ وَ فَضْلاً وَ اللَّهُ واسِعٌ عَليمٌ
* ترجمه
شیطان (به هنگام انفاق،) شما را از فقر و تهیدستى بیم مى دهد و شما را به فحشا و زشتى ها فرا مى خواند، ولى خداوند از جانب خود به شما وعده ى آمرزش و فزونى مى دهد و خداوند وسعت بخش داناست.
* نکته ها
به هنگام انفاق، شیطان به سراغ انسان مى آید و القاء مى كند كه اگر امروز انفاق كنى فردا خودت فقیر خواهى شد، بهتر است اموالت را ذخیره كنى تا به هنگام پیرى، بیمارى و ...، خرج نمایى. اینها القائات و وعده هاى شیطانى است.
نیاز ما در فرداى قیامت به مغفرت الهى، به مراتب بیشتر از نیاز ما در فرداى دنیاست. مبادا مغفرت الهى را با خیال رفاه در زندگى مبادله كنیم. زیرا:
اوّلاً: شاید پیر نشدم و نیازمند نشدم، ولى در قیامت نیاز من قطعى است.
ثانیاً: شاید مالى كه امروز براى فردا نگه مى دارم، باقى نماند، ولى انفاقِ امروز حتماً براى فرداى قیامت باقى است.
ثالثاً: شاید از مال اندوخته ى امروز در فرداى پیرى نتوانم بهره مند شوم، ولى از انفاق امروز بهره مندى در قیامت قطعى است.
رابعاً: بهره مندى انسان از اندوخته خود در دوران پیرى، موقّتى است، ولى بهره گیرى انسان از انفاق در قیامت ابدى است. [تفسیر فخررازى، ذیل آیه]
* پيام ها
1- شیطان، انسان را از انفاق اموال مرغوب باز مى دارد. «انفقوا من طیّبات... الشیطان یعدكم الفقر...»
2- بخل شما، فقرا را به فساد و فحشا مى كشاند. «یعدكم الفقر و یأمركم بالفحشاء»
3- انسان در انتخاب راه خدا یا شیطان، آزاد است. «الشیطان یعدكم... واللّه یعدكم»
4- اطرافیانى كه انسان را از انفاق باز مى دارند و از آینده مى ترسانند، ولى نسبت به گناهان تشویق مى نمایند، شیطانند. «الشیطان یعدكم»
5 - میان فقر و فحشا، رابطه است. بسیارى از گناهان بخاطر ترس از فقر است. «یعدكم الفقر ویأمركم بالفحشاء»
6- انفاق نكردن و یا انفاق از اموال نامرغوب، از نمونه هاى زشتى و فحشا مى باشد. «لا تیمموا الخبیث... الشیطان یعدكم...»
7- انفاق، مال را زیاد مى كند و سبب آمرزش گناهان است. «انفقوا... اللّه یعدكم مغفرة منه و فضلاً»
8 - با موانع انفاق و افكار شیطانى، مبارزه كنید. در برابر ترس از فقر، به یاد فضل و لطف خدا باشید. «مغفرة منه و فضلاً...»
9- هر فكر و توهّمى كه براى شما تنگ نظرى، ترس و اثر منفى بیاورد، شیطانى است و هر فكر و الهامى كه براى شما حركت، نشاط و سعهصدر آورد، الهى است. «واللّه یعدكم مغفرة منه و فضلا...»