۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۱۱ : ۰۷
* آيه
فَإِنْ طَلَّقَهَا فَلاَ تَحِلُّ لَهُ حَتّى تَنْكِحَ زَوْجاً غَيْرَهُ فَإِنْ طَلَّقَهَا فَلَاجُنَاحَ عَلَيْهِمَا أَنْ يَتَرَاجَعَآ إِنْ ظَنَّآ أَنْ يُقِيمَا حُدُودَ اللَّهِ وَتِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ يُبَيِّنُهَا لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ
* ترجمه
پس اگر (بعد از دو طلاق و دو رجوع، براى بار سوم) او را طلاق داد، دیگر آن زن بر او حلال نخواهد بود، مگر آنكه به نكاح مرد دیگرى درآید (و با او آمیزش نماید.) پس اگر (همسر دوّم) او را طلاق داد، مانعى ندارد كه به یكدیگر بازگشت كنند (و زن با همسر اوّل خود مجدّداً ازدواج نماید.) البتّه در صورتى كه امید داشته باشند حدود الهى را برپا دارند. و اینها حدود الهى است كه خداوند آن را براى افرادى كه آگاهند بیان مى كند.
* نکته ها
در اسلام بعضى از مقرّرات، جهت جلوگیرى از تصمیمات عجولانه به چشم مىخورد. مثلاً:
الف: هر كسى بنا دارد زن خود را طلاق دهد، باید زن در حال پاكى بوده و طلاق در برابر دو شاهد عادل باشد. باید تا مدّتى هزینه زن را بپردازد و زن در این مدّت مى تواند با آرایش كردن، خود را به مرد عرضه كند. هر یك از این شرائط مى تواند از طلاق هاى عجولانه جلوگیرى كند.
ب: مردم براى گفتگوهاى خصوصى با پیامبر بسیار هجوم مى كردند، خداوند دستور داد هر كس با پیامبر سخن خصوصى دارد، مقدارى صدقه بدهد و بعد گفتگو كند. این قانون براى جلوگیرى از طرح سؤالات غیر ضرورى بود. [مجادله، 12]
به هر حال شرط ازدواج با شوهر دیگر و طلاق دادن او، براى همسرِ شوهر اوّل شدن، یكى دیگر از نمونه هاى قوانین سرعت گیر در اسلام است.
* پيام ها
1- مردان نباید از اختیارات خود سوء استفاده كنند و باید بدانند كه اختیار آنها براى طلاق، محدود است. از امام رضا علیه السلام روایت شده است كه فرمود: طلاق را سبك نگیرید و به زنان ضرر نرسانید. [من لایحضره الفقیه، ج3، ص502] «فلا تحلّ له»
2- امید به زندگى براساس احكام الهى، شرط ازدواج است. «ان ظنّا ان یقیما حدود اللّه»
3- مسلمانان بدانند كه حدود الهى، تنها در نماز، زكاة، حج و جهاد نیست، مراعات مسائل خانوادگى نیز از حدود الهى است. «تلك حدود اللّه»
4- هر كسى اسرار و حكمت مقرّرات الهى را نمى داند. مردم عادّى، ظاهر دستورات و آگاهان، روح و عمق آن را مى بینند. «لقوم یعلمون»