۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۵۱ : ۱۰
رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه آزادی بی دروازه خطرناک است و اگر قرار باشد هیچ قید و بندی نباشد این آزادی نیست و نتیجه آن هرج مرج است گفت: منظور از آزادی پیشرفت علم و حرکت براساس چارچوب مشخص است.
وی اظهار داشت: معنای درس خارج در حوزه این است که استاد متون مختلفی را در مورد موضوع بیان و شاگرد در آن موضوع در کلاس درس شبهه مطرح می کند، این نوع تدریس برکات زیادی دارد از جمله موجب شکوفایی قوه استتباط شاگرد می شود و این امتیاز در حوزه است.
آیت الله یزدی گفت: امام راحل در نجف اشرف، وقتی بحث حکومت فقیه را مطرح می کردند، دیدند کسی درکلاس درس حرفی نمی زند، اشکالی نمی کند، بعد به حاج آقا مصطفی گفتند؛ جریان از چه قرار است؟ چرا کسی در کلاس درس اشکالی نمی کند که شهید حاج مصطفی به ایشان گفتند، اینجا حوزه علمیه نجف است و سبک و سیاق درس ها به همین شکل است؛ اما از روز بعد خود حاج مصطفی شروع به اعتراض و شبهه در کلاس درس کردند.
رئیس شورای عالی جامعه مدرسین عنوان کرد: در یکی از تبعیدگاه های کشور بودم، در آنجا علمای از نجف به ایران آمده بودند تا به زیارت امام رضا(ع) بروند، در آن جمع، عالم بزرگی از نجف بود و من به دعوت میزبان در مهمانی آنها شرکت کردم، موضوع ساده ای در جلسه مطرح شد و آن عالم نظر خودش را مطرح کرد، به آن عالم گفتم مسئله ای که مطرح کردید، علامه طباطبایی آن را در المیزان مطرح کرده است.
آیت الله یزدی گفت: وقتی این حرف را گفتم، معلوم شد،علمای نجف از این مسئله که علامه در المیزان فلان بحث را مطرح کرده اند، خبر ندارند. بعد موضوعات دیگر مطرح شد، دوباره گفتم این بحث در المیزان مطرح شده و در المیزان غیر از مباحث تفصیلی، مباحثی در مورد غربی ها و فلاسفه هم هست؛ خواستم دو سه دور المیزان در اختیار این علما قرار دهند تا بیشتر در جریان مباحث علامه طباطبایی قرار گیرند.
وی اظهار داشت: نزدیک ظهر به عنوان تبعیدی از همان آن عالم موضوعی را سؤالی کردم، ایشان نمی خواست بپذیرد که ما طلبه های قمی اهل بحث و جواب هستیم؛ چون در مورد طلبه های قمی معتقد بودند اهل بحث و درس نیستند، تنها اهل روضه و منبر می باشند، ایشان جواب سر سری داد، متوجه شدم نمی خواهند با من بحث کنند، ولی بحث راتعقیب کردم، بعد ایشان گفت، بله برای من نقل کردند که در مورداین بحث آقای خمینی حرف هایی زده اند.
آیت الله یزدی گفت: از این نحوه گفتار این عالم ناراحت شدم، قضیه را درست برایش توضیح دادم و گفتم، وقتی این بحث اصولی را امام راحل در کلاس بحث می کردند، من در جلسه بودم و نظر ایشان این است، ولی در این مورد اشتباه به شما مطلب رسانده اند و چون بحث طلبگی شروع شده بود، ایشان استقبال کردند وقتی من بحث رادقیق گفتم و نظر امام راحل را دقیق شنید حرف ایشان را تأیید کرده و نظر دیگران را اشتباه دانست.
رئیس شورای عالی جامعه مدرسین با بیان این که درحوزه وقتی بحث می شود، باید بحث روز مطرح شود تا وقت دیگران گرفته نشود،عنوان کرد: به این مسئله فکر می کردم تکلیف ما در شرایط فعلی چه چیزی است؟ در همین حال کتابی در مورد مسئله ولایت فقیه می خواندم در این کتاب متوجه شبهه پروری به جای آسیب شناسی از سوی مؤلف شدم.
رئیس شورای عالی جامعه مدرسین با بیان این که در حال حاضر یکی از کارهای کمیته کرسی آزاد اندیشی نقد در مباحث شبهه پروری است اظهارداشت: امروز به راحتی در مباحث اصلی طرح شبهه می کنند، چطور بعد 37سال از پیروزی انقلاب گذشته و ساده ترین شبهه در مورد ولایت فقیه مطرح می شود و بحث کرده و آن را کتاب نموده و منتشر می کنند.
رئیس شورای عالی جامعه مدرسین عنوان کرد: در شورای نگهبان بحث داریم، آیا اگر در قانون چیزی مدون برای قاضی نبود، قاضی می تواند طبق یکی از فتاوای مراجع عمل کند، یا باید به حکم ولی فقیه عمل نماید؟، قانون دارد که طبق فتاوای یکی از مراجع؛ ولی معتقدم طبق فتوای رهبری عمل کند، چون مسئولیت حکومت در دست دارد، ولی سایر مراجع مفتی هستند؛ اما حاکمیت ندارند؛ حاکمیت با مرجعیت دو تا است این دو، جدای از هم هستند که برخی این دو مسئله را باهم اشتباه می گیرند.
آیت الله یزدی گفت: 38سال از حکومت ولایت فقیه گذشته، متاسفانه به عنوان بحث آزاداندیشی شبهه پروری می کنند نه شبهه زدایی؛ آزاد اندیشی اندازه دارد، کتاب در مورد ولایت فقیه می نویسند، ولی اصول آزادی را فراموش می کنند؛ بالاخره کسی باید به این مسائل پاسخ بدهد.