۰۲ آذر ۱۴۰۳ ۲۱ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۵۸ : ۱۲
عقیق: حجتالاسلام حامد کاشانی، استاد و پژوهشگر تاریخ اسلام در واکنش به سخنان اخیر رئیسجمهور در خصوص قابل نقد بودن معصومین گفت: بخش اول سخن رئیسجمهور که همه باید نقد شوند و هیچ شخصی از نقد مصون نیست، حرف خیلی خوبی است به شرط این که خود گوینده سابقهاش در این موضوع سیاه نباشد و جلوی نقد و بررسی را در رسانههای مختلف از جمله صدا و سیما نگیرد.
وی با بیان اینکه «اگر منظور از نقد شدن معصومین در زمان حیاتشان این است که افراد اجازه داشتند مشکلات و سوالاتشان را بیان کنند کاملا درست است» گفت: اما در مورد اینکه ایشان گفتهاند افراد نزد پیامبر میآمدند و میگفتند سخن از جانب خودت میگویی یا خدا؟ و سپس پیامبر را نقد میکردند آقای روحانی باید بگویند که برخورد نبی مکرم اسلام با گویندگان این سخنان چه بود؟
کاشانی با اشاره با ارجاع روحانی به قرآن کریم گفت: از نگاه شیعیان آیه «سئل سائل بعذاب واقع» در چه مواردی وارد شده است؟ قرآن در خصوص کسانی که از پیامبر نافرمانی کنند چه گفته است؟
این پژوهشگر تاریخ اسلام افزود: بنده بیش از این بنا ندارم در این زمینه سخن بگویم چون میزان اطلاعات تاریخی رئیسجمهور و استفادههای مکرر ایشان از عبارات شاذ برای انحراف اذهان عمومی بر همگان مبرهن شده است.
کاشانی در انتها یادآور شد: خود ایشان میداند سخنانشان تا چه حد پایه و اساس دارد و به عنوان کلام آخر از رئیسجمهور میپرسم کمی برایمان از برجامی که بنا بود آب خوردن ما را هم درست کند، خبر بدهند!
حسن روحانی، رئیسجمهور چند روز پیش با قابل نقد دانستن معصومین گفته بود: «ما در کشور معصوم نداریم، حتی امام دوازدهم هم اگر ظهور کنند میتوان ایشان را نقد کرد. پیامبر هم اجازه نقد میداد. ما که از ایشان بالاتر در تاریخ نداریم. وقتی پیامبر یک صحبتی میکرد روبروی ایشان میایستادند و میپرسیدند أ من الله أم منک؟ اگر پیامبر میگفت من الله مردم قبول میکردند اما اگر میگفت منی فرد میگفت من این حرف را قبول ندارم و انتقاد میکرد. ما در زمان حکومت معصوم هم نقد را داریم».
منبع : فارس