عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۱۷
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۲:۴۵
گزارشی از هیئت شهدای گمنام
خیابان ولی عصر، خیابان فرهنگ، حسینیه قهرودی ها، هیئت شهدای گمنام. این یک نشانی آشنا برای آنهایی است که هنوز نسبت به زنده نگه داشتن یاد و خاطره ایثارگران 8 سال دفاع مقدس تعصب دارند. نشانی آشنایی برای کسانی که خون شهدای انقلاب اسلامی را در امتداد خون سیدالشهدا علیه السلام می دانند.

 عقیق:خیابان ولی عصر، خیابان فرهنگ، حسینیه قهرودی ها، هیئت شهدای گمنام. این یک نشانی آشنا برای آنهایی است که هنوز نسبت به زنده نگه داشتن یاد و خاطره ایثارگران 8 سال دفاع مقدس تعصب دارند.

نشانی آشنایی برای آنهایی که شهید و به ویژه شهید گمنام را فراموش نکرده اند و نشانی آشنایی برای کسانی که خون شهدای انقلاب اسلامی را در امتداد خون سیدالشهدا علیه السلام می دانند. هیئت شهدای گمنام به این دلیل راه اندازی شد تا فرهنگ دفاع مقدس و شهادت بیش از پیش تبلیغ و گسترده شود و جوانان ولایی و انقلابی بتوانند راه سرخ شهادت را به دور از انحرافات عقیدتی جامعه بشناسند.


هنگام اقامه نماز مغرب و عشا خود را مقابل حسینیه ای بزرگ و شایسته می بینم؛ گنبدی که الهام گر قلوب مومنین است و مناره هایی که همچون دست های افراشته به سوی درگاه الهی ، سر به آسمان برداشته اند. برنامه های هیئت روی بنر زیبایی طراحی شده و مقابل در ورودی خودنمایی می کند: راوی: حاج حسین یکتا، سخنران: حجت الاسلام پناهیان، مداحی: برادر میثم مطیعی.

پیش از هر اقدامی همراه با جوانان مذهبی حاضر در محوطه حسینیه وضو می گیرم و لحظه ای بعد خود را در صفوف نماز جماعت می یابم. ارتباط با خدا اولین و مهمترین کار باید در مجالس حسینی باشد تا فعالیت های ما واقعا رنگ و بوی حسینی به خود بگیرد. با اتمام نماز، آیات الهی قرائت می شود؛ دلنشین و تعمق برانگیز.

حالا نوبت روایت است؛ روایت و فداکاری و جانبازی و شهادت؛ چند سطری از کتاب "پایی که جاماند" را می خواند و به هرنشانه ای که در کتاب می رسد حاج حسین خاطره ای را برای جمعیت بیان و در خلال صحبت هایش نکته ای از جامعه امروز گوشزد می کند.

وظیفه اش بیدار نگه داشتن نسل جوان است و آماده سازی نسل جوان برای مبارزه در جنگ نرمی که استکبار و صهیونیزم جهانی علیه انقلاب اسلامی ایران به راه انداخته اند.

روایت جنگ که به پایان می رسد نوبت حجت الاسلام پناهیان است تا با زبانی که زبان جوانان است علوم تربیتی اسلامی و فرهنگ ولایت را تدریس کند. صحبت هایش سلسله وار است و هر هفته بحث های تکمیلی هفته قبل. استقبال از سخنان او زیاد است و اعضای هیئت شهدای گمنام و همینطور اعضای حسینیه قهرودی ها و ساکنان محله فرهنگ همه آمده اند. و دست آخر هم مداحی دلنشین میثم مطیعی که ذکر مصیبت خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام است.

حاضران در مراسم پذیرایی می شوند. خادمانی از هیئت شهدای گمنام و حسینیه قهرودی ها دست به دست هم می دهند تا میهمانان خانه امام حسین علیه السلام به شایستگی پذیرایی شوند.

 * در امتداد "امتداد"

فرصت مناسبی است تا به حاج حسین یکتا، بنیانگذار اصلی هیئت شهدای گمنام نزدیک شوم و از این هیئت بپرسم. می گوید: برای صحبت راجع به هیئت شهدای گمنام باید به سال 85 برگردیم؛ سالهایی که مسئولیت ستاد مرکزی راهیان نور را داشتم؛ سالهایی که بچه های هیئت در ستاد راهیان نور با عنوان خادمان و زائران شهدا به نوکری شهدا می پرداختند. آن زمان در ستاد راهیان نور نتیجه گرفتیم که با همه شور و صفا و زیبایی مناطق عملیاتی، باید برای بعد از این سفرها فکری کنیم. بعد از جلسات و همفکری های زیاد طرحی نو درانداخته شد و مساله امتداد شکل گرفت که همان بحث ارتباط با زائران راهیان نور بود.

این امتداد از دغدغه های رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه ای است. دغدغه ای که فضای پرشور و پربهجت و تغییر و تحول جوانان همچنان در زائران راهیان نور باقی بماند و این زائران سرزمین های پاک و آغشته به خون های حسینی ارتباطشان با شهدا هنچنان ادامه داشته باشد.به همین خاطر اعضای ستاد راهیان نور به کمک موسسه طلایه داران نور، شبکه فرهنگی امتداد را طراحی کردند که در آن راه اندازی یک سامانه پیامکی، یک مجله فرهنگ و جهاد و پایداری و یک پاتوق و محل گردهمایی پیش بینی شده بود.چنین شد که هیئت شهدای گمنام از همان زمان، تاسیس و راه اندازی شد.

 * دعوتنامه ای با امضای سیدالشهدا

یکتا در این خصوص توضیح می دهد: خواستیم هیئتی برای جمع شدن زائران مناطق عملیاتی راه اندازی شود؛ جایی که جوانانی که هوای مناطق عملیاتی جبهه های جنگ را استشمام کرده اند همچنان از برکات این سفر بهره مند شوند. هیئتی راه اندازی شد که ابتدا به نام جوانان شهدای گمنام بود و بعد از مدتی به هیئت شهدای گمنام تغییر نام داد. ارتباط با زائران از راه نشانی های پستی و نشانی های الکترونیکی و شماره تلفن هایی بود که ثبت شده بود.

برای گام نخست باید اطلاع رسانی می شد. نامه ای تهیه شد تا این جوانان و پیشکسوتان و عاشقان شهدا به هیئت دعوت شوند. نامه ممهور شد به مهر حسین بن علی علیه السلام و به همه نشانی هایی که در شبکه فرهنگی امتداد وجود داشت ارسال شد. هرکه نامه را دریافت کرد در دلش آشوب بود؛ امام حسین علیه السلام او را به هیئت دعوت کرده بود!

جلسه اول با حضور جمعیت پرشور و شعوری برگزار شد. یکتا جلسه اول هیئت شهدای گمنام را اینگونه توصیف می کند: یاد آن روزها بخیر! سخنران هیئت حجت الاسلام آقاتهرانی بود و حاج مهدی سلحشور مداحی می کرد؛ یادم هست که بچه ها در جلسه اول سنگ تمام گذاشتند.

یک طبقه از حسینیه بزرگ قهرودی ها، غرفه بندی شده بود. غرفه های کتاب و کودک و پاسخ به شبهات و سوالات و غرفه های مهدویت و حجاب و عفاف. یک طبقه از حسینیه مخصوص آقایان بود و یک طبقه هم به خانم ها اختصاص داده شد.

 * بنیان مرصوص از تعطیلی هیئت جلوگیری کرد

با آنکه تنها 6 سال از عمر هیئت شهدای گمنام می گذرد فعالیت های این هیئت در یک دوره کوتاه متوقف شد. اتفاقی که تلخی آن در کام بسیاری از عاشقان شهدای گمنام مزه کرد. یکتا در توضیح این اتفاق ناخوشایند می گوید: متاسفانه به دلیل نوساناتی که وجود داشت و همچنین جابجایی مکان جلسات هیئت از حسینیه قهرودی ها به دانشگاه امیرکبیر و حضور اداره کنندگان هیئت در ماموریت های سازمانی مدتی برنامه های هیئت نظم نداشت.

البته با حضو دوباره در حسنیه قهرودی ها دوباره به روزهای منظم خود بازگشته ایم. مسئولان هیئت برای آنکه بتوانند از ظرفیت دانشجویان برای تداوم هیئت استفاده کنند و همچنین پای دانشجویانی از افکار و اندیشه های مختلف را به هیئت باز کنند محل برگزای جلسات را از حسینیه به دانشگاه امیرکبیر تغییر دادند.

زمانی هم جلسات هیئت در معراج الشهدا برگزار شد تا انس و الفت بیشتری با شهدای گمنام برقرار شود. زمانی هم هیئت به دلیل حجم عملیاتی که مجریان و مسئولان هیئت داشتند به کل تعطیل شد و بعد از چندماه دوباره فعالیت خود را از سر گرفت. فعالیت دوباره هیئت با نگاه جدیددی همراه شد که اعضای هیئت آنرا نتیجه بنیان مرصوص و سخنان اولیه حاج آقا تهرانی و مداحی سلحشور و روایتگری بچه های جبهه می دانند.

                                                                                    

* اصل تربیت اسلامی در راس هیئت

در حال حاضر هم با حضور راویان جبهه و جنگ و سخنرانی های حجت الاسلام پناهیان، نگاه تربیتی در راس برنامه های هیئت شهدای گمنام قرار دارد.

یکتا در این خصوص تصریح می کند: ما در تهران هیئت های زیادی داریم با فعالیت های در خور توجه و عمیق که همگی معنوی و با وجهه هستند اما در هیئت شهدای گمنام به دنبال بحث های تربیتی هستیم؛ مانند بحث هایی که در حال حاضر با عنوان "تربیت ولایی" به وسیله آقای پناهیان به اعضای هیئت انتقال داده می شود یا نوع سبک و ساق مداحی آقای مطیعی و همچنین روایت از زندگی شهدا و آزادگان و رزمندگان که در تربیت اسلامی تدریس می شود.

همین عوامل است که ثابت می کند هیئت شهدای گمنام به دنبال ایجاد رابطه ای گفتمانی با جوانان است؛ هیئتی که رنگ و شکلی گفتمانی دارد و خاکریزی در جنگ نرم محسوب می شود و به دنبال آن است که یکی از پاتوق های جبهه فرهنگی جنگ نرم باشد و نوجوانان با نگاه تربیتی، جوانان با نگاه گفتمانی و بزرگترها با نگاه هیئتی در آن حضور یابند.

 * اشک هایی که سوخت موشک می شود

وجود چنین استراتژی گفتمانی در هیئت شهدای گمنام سبب شده تا مسئولان هیئت به دنبال ایجاد ارتباط با خوابگاه های دانشجویی باشند و برنامه هایی برای دانشجویان در نظر بگیرند. همچنین برگزاری برنامه هایی برای پایگاه های بسیج که ظرفیت های تربیتی بالایی دارند از دیگر برنامه های آینده این هیئت است.

مسئولان طلایه داران نور که مجری و برپا کننده هیئت هستند با هماهنگی ها و پشتیبانی سپاه تهران به دنبال آن هستند که هیئت شهدای گمنام را به پاتوقی برای جریان سازی انقلابی تبدیل سازند. یکتا که رئیس هیئت امنا ولی به نوعی مسئول این هیئت است اعتقاد دارد : هیئت ها در این زمانه باید جریان ساز، گفتمان محور و دارای جاذبه باشند.

سخنرانی ها باید از گفتمانی مشخص پیروی کنند و مداحی ها باید براساس گفتمان انقلاب باشد. هر برنامه مداحی که در هیئت ها می شود باید یادآور "ای لشگر صاحب زمان آماده باش، آماده باش" صادق آهنگران باشد که در جبهه های جنگ شوری به پا می کرد.

همین تفکر است که به جوانان شهدای گمنام یک اعتقاد قوی بخشیده است؛ اشک های ما در هیئت، سوخت موشک هایی است که در نبرد جنگ نرم به اردوگاه دشن شلیک خواهد شد. و در نهایت اینکه هیئت شهدای گمنام به دنبال تربیت شهدای گمنام برای عصر ظهور است.

 * تربیت نسلی از پیروان امام

شک نکنید که فعالیت های هیئت هایی که دیدگاهی مانند هیئت شهدای گمنام دارند به تربیت جدیدی در نسل جوان و نوجوان کشورمان خواهد انجامید.

 تربیتی که در سالهای اول انقلاب اسلامی و با دم مسحایی حضرت امام (ره) شاهد آن بودیم و اثرگذاری آن را در 8 سال دفاع مقدس و جانبازی ها و جانفشانی های فرزندان امام امت دنیا آن را تحسین کرد. امروز در عصر فساد و فسوق و تباهی و عصر فتنه های آخرالزمانی، اگر شهدای ما "لتراب مقدمه الفداه" شدند امروزه ما باید "مستشهدین بین یدیه" تربیت کنیم که اعتقاد و ایمان و مرام و مسلکشان و "سیر الی الله" آنها به "الی انت و امی و نفسی لک الوقاء و الحمی یابن الساده المقربین" منجر شود.


کدخبرنگار:211002

منبع: خیمه



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
حسن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۴
0
2
با عرض سلام لطفا به هیئت های دیگری هم که با این عنوان و هدف فعالیت می کنند بپردازید
ممنون
آنتی شب
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۴
0
0
البته پیشگام این حرکت هیئت حسین جان بوده و هست و خوشحالم که این هیئت تونسته الگوی خوبی برای اینگونه هیئات باشه
با تشکر
حسینی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۴
2
0
تو این هیئت که فقط خاطره میگن از 8 سال دفاع مقدس . هیئاتی هستن که بنیان گذار هاش شهید شدن و هنوز جانبازان دفاع مقدس درش نوکری می کنند به اونها هم بپردازید.
لطفا
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۴
آقای حسینی عزیز من با شما موافقم
نباید بیش از حد به یک موضوعی پرداخت
جعفری
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۴
آقا دمت گرم حرف دل ما رو هم زدی
فقط انشا اله منظورت همون هیئت هست که اول اسمش ( ح ) داره دیگه
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین