۰۸ آذر ۱۴۰۳ ۲۷ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۲۷ : ۱۹
عقیق: یکی از مسائلی که امروزه مطرح است که چه نیازی به ارسال پیامبر است لذا در بیان این نکته با ده دلیل عقلی به پاسخ این شبهه می پردازیم
دلیل اول: چون انسان خیلی چیزها را نمیداند و به «معلم» نیاز دارد؛ و پیامبران معلم بشریت هستند «یزکّیهم و یعلّمهم». انسان جاهل است و فرد جاهل، معلم میخواهد.
دلیل دوم: چون انسان غافل است به «هشدار دهنده» نیاز دارد. مانند بچه بازیگوشی که او را برای خرید به بیرون می فرستیم و او به دنبال بازی می رود و کا خود را فراموش می کند. یا بچهای که دستش باید در دست مادرش باشد وگرنه زیر ماشن یا موتور میافتد و جان خود را به خطر میاندازد.
دلیل سوم: چون انسان، مسئول است به «راهنمای مسئولیت» نیاز دارد. فرد مسئول باید تکلیف خود را بداند و بشناسد تا آن را انجام دهد. انسان مثل سنگ کف رودخانه نیست که هرگاه سیلی آمد آنها را میبرد و وقتی رودخانه آرام شد آن سنگ هر جا که بود بماند. انسان بی برنامه نیست؛ بلکه تعهد دارد. پیامبر تکلیف و مسئولیت ما را روشن می کند.
دلیل چهارم: چون انسان قابل رشد است به «الگو» نیاز دارد. جامدات قابل رشد نیستند؛ اما انسان قابلیت رشد را دارد. کسی که این قابلیت را دارد به الگویی نیازمند است تا مثل آن رشد کند.
دلیل پنجم: چون انسان باید از آینده خود خبر داشته باشد به "آینده نگر راستگو" نیاز دارد. آدم میخواهد بفهمد که به کجا خواهد رفت. درس خواندیم؛ مدرک گرفتیم؛ استخدام شدیم؛ ازدواج کردیم؛ ماشین خریدیم؛ بچه دار شدیم؛ و ... آخرش چی؟ در پایان عمر ما چه خواهد شد؟ پاسخ این را انبیاء می دهند.
دلیل ششم: چون بشر می خواهد از عالم غیب مطلع شود به کسی نیازدارد که "از غیب خبر داشته باشد". به غیر از انبیاء کسی از جهان غیب خبر ندارد.
دلیل هفتم: چون انسان فطرتاً به قانون عادلانه و جامع تمایل دارد به "قانونگذار عادل و جامع" نیاز دارد. به غیر از انبیاء کسی نمیتواند قانون عادلانه و جامع بیاورد زیرا بشر محدودیت دارد و آدم محدود نمیتواند بی نهایت و جامع فکر کند.
دلیل هشتم: چون انسان قانونی میخواهد که قانونگذار آن او را دوست داشته باشد. ما شک داریم آیا دکتری که ما را درمان می کند ما را دوست دارد یا خیر؟ باید کسی برای من قانون وضع می کند من را بشناسد و من را دوست داشته باشد.
دلیل نهم: چون انسان رهبری می خواهد که تابع هوسهای خود نباشد به «رهبر معصوم» نیاز دارد.
دلیل دهم: چون بشریت به افراد فداکاری نیاز دارد که برای اصلاح جهانیان از شهادت نترسند. لذا می بینیم که مکرراً در قرآن داریم که چه بسیار از انبیاء که در راه اصلاح بشر کشته شدند.
منبع:روضه نیوز
211008