۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۲۷ : ۰۶
وی با اشاره به اینکه این حکمت سه پادزهر برای مصون سازی این سه نعمت الهی بیان میدارد گفت: یک درس بسیار مهمی که این حکمت بیان میدارد، آموزش چگونی حفظ داشتههای معنوی است؛ چرا که فضائل اخلاقی ممکن است پس از مدتی از بین رود حال چگونی حفظ آن اهمیت دارد.
حجت الاسلام محدثی با اشاره به اینکه «سوسو از ریشه سیاست و به معنای مدیریت، نگهداری، حفاظت و تنظیم و ساماندهی یک مسئله است گفت: در ابتدای این حکمت میفرماید که ایمانتان را با صدقه حفظ کنید؛ چرا که ایمان به خدا و معنویات نعمت است که در معرض خطر است و باید به نحوی آن را حفظ کرد و آن چیزی که این حکمت برای حفظ آن بیان میدارد صدقه است.
وی در بیان اینکه حقیقت صدقه چیست گفت: انسان از داشتههای خود که همه ازعطایای الهی است به اشخاصی که ندارند انفاق کند.
حجتالاسلام محدثی با اشاره به اینکه مصداق بارز صدقه، صدقه مالی است گفت:علاوه بر صدقه مالی صدقههای دیگر نیز وجود دارد. مثلا صدقه زبانی که شخص با گفتن حرفی باعث حفظ جان انسانی شود یا صدقه علمی که انسان از آموختهها و علم خود به دیگران سود برساند.
وی با اشاره به اینکه انفاق و صدقه که در راه رضای الهی باشد باعث حفظ ایمان میشود گفت: چراکه در مرتبه اول خداوند به صدقه دادن دستور داده است و در مرتبه بعدی صدقه مایه برکت مال، افزایش رزق، سبب طول عمر، دوری مرگ ناگهانی و اجر آخرتی است.
حجتالاسلام محدثی با اشاره به اینکه جایگزینهایی که برای صدقه بیان میشود، خدای متعال قرار داده است گفت: پرداخت صدقه نوعی تعامل با خداوند متعال است چراکه شخص با یقین به فضل الهی و جایگزینی آنچه که انسان به خاطر خدا میدهد، صدقه میدهد. بنابراین انسان با پرداخت صدقه ایمانش را حفظ میکند.
وی با اشاره به اینکه نگهدای اموال با پرداخت زکات خواه واجب یا مستحب است گفت: پرداخت زکات نوعی همدردی با نیازمند است که باعث رشد و افزایش سرمایه میشود.
حجتالاسلام محدثی با بیان اینکه نپرداختن زکات عوارض بدی در زندگی فردی و اجتماعی دارد گفت: اشخاصی که زکات پرداخت نمیدهند یا به دلیل بخل است که در روایات داریم، بخیلها به خدا بدگمان هستند؛ چراکه فکر میکنند خداوند که فرموده است با پرداخت زکات آن را جایگزین میکنم، خلف وعده میکند یا به دلیل بی اعتقادی و ضعف ایمان است یا به دلیل دلبستگی شدید به مال است.
وی با اشاره به اینکه در روایات فروانی این مضمون را که پرداخت زکات برای حفظ مال است، میتوان مشاهده کرد گفت:مثلا در روایتی امام باقر (ع) فرمود: ای جابر... زکات روزی انسان را زیاد می کند که این روایات فلسفه این حکم را بیان کرده است. امام صادق (ع) نیز میفرماید: هیچ مالی در دریا یا خشکی تلف نشد جز به جهت عدم پرداخت زکات.
حجتالاسلام در رابطه با دعا نیز گفت: در این فراز بلاها به موج دریا شبیه شده است. موجها به دنبال هم به صورت مستمر میآید، حال در مقابل این موج از بلا چه سدی قرار دهیم که ما را حفظ کند که حضرت آن سد را دعای خاصانه میداند. امام سجاد (ع) میفرماید: دعا هم بلاهایی که نازل شده را دفع میکند و هم بلاهایی که قرار است نازل شود؛ به بیان دیگردعا بلاهایی را که قرار است نازل شود نیز بازمیگرداند و به عبارتی میتوان گفت:دعا هم درمان است و هم پیشگیری .