۰۴ آذر ۱۴۰۳ ۲۳ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۳۶ : ۰۰
وی با اشاره به اینکه خطری که امروز آلودگی محیط زیست جان انسان را تهدید نمیکند بر کسی پوشیده نیست و با بیان اینکه ضریب حساسیت اسلام در این باره زیاد است، اظهار کرد: باید پرسید ضریب حساسیت اسلام درباره محیط زیست چه مقدار است؟ بحث در این باره از جهت کتاب و سنت و فقه گسترده است که برخی موارد در حد اعجاز دین باید تلقی شود. مثلاً اولین سخنرانی رسمی و نطق حکومتی امیرالمؤمنین علیهالسلام با توجه به نقل شیعه و سنی که در بیان دیدگاه حکومتی اسلام است، حضرت مطالبی را اخلاقی بیان میکنند. «فَالْمُسْلِمُ مَنْ سَلِمَ الْمُسْلِمُونَ مِنْ لِسَانِهِ وَ یَدِهِ إِلَّا بِالْحَق؛ مسلمان کسی است که سایر مسلمین از زبان و دستش در امان باشند جز سخن حق». تا آنجا که فرمودند: «اتَّقُوا اللَّهَ فِی عِبَادِهِ وَ بِلَادِهِ فَإِنَّکُمْ مَسْئُولُونَ حَتَّى عَنِ الْبِقَاعِ وَ الْبَهَائِم؛ از خدا نسبت به بندگان و شهرهایش پروا کنید، زیرا داراى مسئولیت هستید حتى نسبت به زمینها و حیوانات». ملاحظه میکنیم که حضرت در خطبه خود توجه به موضوع طبیعت میکند و راهکار پیشگیری از آن را تقوای الهی معرفی میکنند.
حسینی خراسانی با اشاره به اینکه در الکافی بابی با عنوان «دَفْنِ الشَّعْرِ وَ الظُّفُر والدّم» داریم، گفت: این باب مربوط به آداب مو، ناخن و خون است. باید عرض کنم سنت را نباید یک امر استحبابی تلقی کنیم بلکه سنت، قانون است. قانون این است که ناخن و مو و خون دفن شود. اینها تأثیر زیادی در آلودگی محیط زیست دارند. بنابراین باید معادل عربی آلودگی را در قرآن و روایات پیدا کنیم.
وی با طرح این سؤال که راه حل صیانت از محیط زیست و مهار آلودگیهای زیست محیطی چیست، گفت: امروز یکی از اصول مؤکد، حقوق انساندوستانه و در نتیجه حکم به ممنوعیت استفاده از سلاحهای شیمیایی و هستهای است، اما با چه راهکاری به این هدف میرسیم؟ پاسخ همان راهکار امیرالمؤمنین(ع) است که فرمودند: «اتَّقُوا اللَّهَ فِی عِبَادِهِ». یعنی راه برونرفت از این بحران آزاردهنده بشری و بین اللملی زیستمحیطی، بازگشت به تقواست. تقوا که باشد، سلاحهای کشتار جمعی و شیمیایی در کار نیست، اگر تقوا باشد اداره محیط زیست استفاده کنترل شده از منابع طبیعی میکند و اگر تقوا باشد، احترام به بهائم و حیوانات نیز وجود دارد.