۰۲ آذر ۱۴۰۳ ۲۱ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۴۷ : ۲۳
عقیق:آیت الله نجم الدین مروجی طبسی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و مدرس مرکز تخصصی مهدویت در گفتگویی با اشاره به دلایل اهمیت زیارت امام حسین(ع) تصریح کرد: با توجه به اینکه واقعه کربلا مرزبندی صریح، روشن و شفاف میان اسلام اموی و اسلام محمدی بود، هر چند که حضرت زهرا (س) با خطبه خود میان اسلام غدیر و اسلام سقیفه مرزبندی کردند و یا امام علی (ع) با عملکرد خود برای دنیا تبیین کردند که ما دو اسلام داریم یکی اسلام نشات گرفته از غدیر و دیگری اسلام نشات گرفته از سقیفه است و همچنین اقدامات امام حسن(ع) در این راستا بود؛ اما جریان کربلا، تبیین شفاف و روشن این مرزبندی ها بود و این برخورد فیزیکی بنا داشت به دنیا اعلام کند که اسلام اموی چگونه است و خط قرمزی ندارد و حرمتی برای رسول خدا و ماه محرم هم قائل نیستند.
زیارت امام حسین(ع) راهی برای ترویج اسلام محمدی
مدرس مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه ائمه طاهرین پیش از امام حسین(ع) همگی به واقعه عاشورا اشاره می کردند و بعد از شهادت امام حسین(ع) نیز ائمه اطهار(ع) با تمام توان پشت این قضیه بودند تا این شعله روشن بماند، تصریح کرد: یکی از شیوه های ماندن و حفظ پیام کربلا و رسیدن آن به جهانیان و همچنین شیوه معرفی و ترویج اسلام محمدی در مقابل اسلام اموی، ربط دادن مردم به کربلا و هدف امام حسین(ع) از طریق تاکید به زیارت است.
تاکید بسیار ائمه اطهار (ع) بر روی زیارت امام حسین(ع)
وی با اشاره به اینکه امام سجاد(ع) اولین کسی بودند که خاک کربلا را به عنوان جای سجده و تسبیح انتخاب کردند و این فرهنگ را ترویج دادند و همچنین اقدامات بسیاری برای حفظ فرهنگ عاشورا انجام دادند، افزود: زیارت امام حسین(ع) از اموری است که همه ائمه اطهار(ع) برآن تاکید داشته اند و در کتاب وسائل شیخ حر عاملی، از حدود 600 روایتی که پیرامون زیارت معصومین و مومنین نقل شده، نیمی از روایات مرتبط با زیارت امام حسین(ع) است و از حدود 400 روایت مطرح شده در کتاب مستدرک الوسائل نوری نیز حدود 250 روایت مرتبط با زیارت امام حسین(ع) است که نشان دهنده تاکید همه ائمه بر روی زیارت امام حسین(ع) است.
فقدان امنیت، ضرورت زیارت سیدالشهدا(ع) را ساقط نمی کند
مروجی طبسی با اشاره به اینکه اهمیت و ضرورت زیارت امام حسین (ع) اختصاص به دوران امن ندارد، تصریح کرد: براساس روایات حتی اگر امنیت برای زائران برقرار نباشد، این ضرورت ساقط نمی شود، تا جایی که برخی احادیث، زیارت امام حسین(ع) را واجب دانسته اند.
عدم آشنایی با روایات اهل بیت(ع) دلیل انتقاد به زائران امام حسین(ع)
این استاد درس خارج مهدویت در پاسخ به این سوال که برخی از افراد با کوچکترین آسیبی به زائران امام حسین(ع)، اصل ضرورت زیارت ایشان را زیر سوال می برند که چرا با وجود گروه های تکفیری در عراق و محتمل بودن خطرات باید به زیارت رفت؟ گفت: این افراد با فرهنگ و احکام اسلامی و شیعه و همچنین روایات و کلام فقها آشنایی ندارند، ائمه اطهار(ع) این ضرورت ها را تبیین کرده اند و باید گفت؛ این ناامنی فعلی، قابل مقایسه با ناامنی دوران بنی امیه و بنی عباس نیست که در عین حال ائمه اطهار برای رفتن به زیارت قبر امام حسین دستور می دادند و شیعیان نیز با وجود ناامنی و خطرات جانی و مالی فراوان، شجاعانه به زیارت می رفتند.
وی با بیان اینکه در طول تاریخ و با هدف ممانعت از زیارت، قبر امام حسین(ع) 14 مرتبه تخریب شده که بیشتر آنها به دستور متوکل عباسی ناصبی بود، گفت: این گزاره نشان می دهد که 14 مرتبه نیز قبر و بارگاه امام حسین(ع) دوباره ساخته شده است یعنی در اوج دوران نفاق، تهدید و کشتار، بازسازی شد؛ افرادی که به زیارت امام حسین(ع) می رفتند در زندان ها و سیاه چاله های عباسی محبوس می شدند اما دست از زیارت برنمی داشتند.
مروجی طبسی ادامه داد: این گزاره که اگر ناامنی وجود دارد نباید به زیارت امام حسین(ع) رفت، حرف کسی است که از فقه و احکام و روایات بی خبر است.
فقدان امنیت سفر حج را ساقط می کند اما زیارت امام حسین(ع) را نه!
این استاد درس خارج مهدویت با اشاره به اینکه با وجود ناامنی، رفتن به فریضه حج ساقط می شود، افزود: اگر تهدید و ناامنی وجود داشته باشد می توان حج را به تاخیر انداخت اما ناامنی، ضرورت زیارت امام حسین(ع) را از بین نمی برد.
ترک زیارت امام حسین(ع) دلیل بسیاری از مرگ و میرها
وی اضافه کرد: امام صادق (ع) می فرماید؛ بسیاری از افرادی که از دنیا می روند، به مرگ طبیعی نیست بلکه در اثر ترک زیارت امام حسین(ع) است.
مروجی طبسی با اشاره به روایتی مهم از امام صادق(ع) در خصوص اهمیت زیارت امام حسین(ع) افزود: مرحوم شیخ حر عاملی صاحب «وسائل الشیعه» این روایت را نقل می کند که معاوية بن وهب از امام صادق (ع) اجازه ملاقات می گیرد و به ظاهر حضرت اجازه ورود می دهد و زمانی که وارد می شود، مشاهده می کند که امام در حال اقامه نماز است و بعد از نماز سر به سجده می گذارد و با خداوند به مناجات می پردازد.
طلب آمرزش امام صادق (ع) برای زائران امام حسین(ع)
وی ادامه داد: در این روایت آمده است که امام صادق(ع) در سجده فرمودند: «ای خدایی که کرامت، وصیت، وعده شفاعت و علم ماکان و مایکون را به ما دادی و دل های عده ای را به سمت ما گرایش دادی، مرا و برادران مرا و زائران قبر امام حسین(ع) را بیامرز. آنهایی که مال خود را در این راه خرج کردند، بدنشان را در این راه به کار گرفته و به زحمت افتاده اند و هدفشان کسب ثواب است و بنا داشتند پیامبر(ص) را خوشحال کنند و ما را اطاعت کنند و با این زیارت و پیاده روی به دنبال آن بودند که ناراحتی و کینه و بغض دشمنان را افزایش دهند، در شب و روز حفظ کن و فرزندان و خانواده هایشان را پاداش نیک بده و از شر هر جبار ظالمی حفظ کن».
مروجی طبسی اضافه کرد: امام صادق(ع) بعد می فرمایند: «خداوندا! دشمنان ما به شیعیان برای رفتن به زیارت امام حسین(ع) و رفتن به کربلا عیب جویی می کنند اما این رفتارها هرگز در اراده شیعیان تاثیر نگذاشته است، خدایا صورت هایی را که در این مسیر و در اثر آفتاب تغییر پیدا کرده، مورد رحمت خود قرار ده و گونه هایی را که بر روی قبر امام حسین قرار گرفته، مورد رحمت قرار ده و چشمانی را که اشک از آن برای ما خارج شد و دل هایی را که برای ما شکست و فریادهایی را که برای ما بلند شد مورد عنایت قرار ده، خداوندا این افراد امانت های من هستند و روز قیامت این امانت ها را از تو می خواهم «.
آمرزش گناهان پاداش زائران امام حسین(ع)
این استاد درس خارج مهدویت ادامه داد: زمانی که امام صادق سر از سجده برداشت؛ راوی این داستان سوال کرد؛ آقا مطلبی را از شما شنیدم که اگر زیارت امام حسین(ع) را خدانشناسی هم انجام دهد، اهل جهنم نخواهد بود. احتمالا به حج نخواهم رفت و به زیارت امام حسین(ع) بروم. امام فرمودند: تو که ساکن عراق هستی چرا به زیارت نمی روی؟ راوی جواب داد: خبر نداشتم زیارت ایشان این میزان فضیلت دارد. امام فرمود: افرادی که در آسمانها برای زائران امام حسین(ع) دعا می کنند، بیش از افرادی هستند که برروی زمین دعاگوی آنان هستند و زیارت ایشان را ترک نکن. مگر تو دوست نداری خداوند تو را جز زائران امام حسین(ع) بداند و گناهان تو را مورد آمرزش قرار دهد و ملائکه و پیامبر(ص) با تو مصافحه کنند؟
زیارت امام حسین(ع) جایگزین حج واجب نیست!!
وی با اشاره به اینکه زیارت امام حسین(ع) جایگزین حج واجب نیست، خاطرنشان کرد: فردی که حج برایش واجب است باید آن فریضه را انجام دهد و زیارت امام حسین(ع) جایگزین آن نمی شود اما برای فضیلت زیارت سیدالشهدا(ع) نقل شده است که برابر با دو یا ده یا صد و یا هزار حج است. در کتب اهل سنت نیز اینگونه روایات وجود دارد که بطور مثال نقل شده است ثواب روزه داری روز عاشورا برابر با 60 سال عبادت و روزه است یا ثواب 10 هزار ملک و هزار حاجی یا ثواب 10 هزار شهید به وی داده می شود. البته ما معتقدیم روایات پیرامون روزه روز عاشورا جعلی است و روزه داری روز عاشورا از بدعت های امویان است.