۰۴ آذر ۱۴۰۳ ۲۳ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۱۱ : ۰۵
وی افزود: اساتید بزرگ ما همچون آیت اللهالعظمی مکارم بیان میکنند که مسجد مقدس جمکران دارای سند قطعی است و به امر امام زمان(عج) تاسیس شده است و اجازه نمیدهیم که کسی با این شبهات سخیف سندیت مسجد را زیرسوال ببرد؛ برخی از این شبهات به قدری سخیف است که اصلا نباید به آنها فکر کرد.
استاد حوزه با اشاره به شبهات مرتبط با جمکران گفت: برخی از این افراد به خاطر اینکه مسجد مقدس جمکران را زیر سوال ببرند به بزرگان حدیث ما مثل میرزای نوری حمله کرده اند؛ برخی از شبهات توهین به مرحوم میرزای نوری است زیرا برخی ایشان را خوش بین میدانند و در مقالات خود آورده اند که ایشان مطالبی با بنیه علمی ضعیف آورده است، ولی این مسایل توهینی بزرگ و نابخشودنی به این استوانه حدیث شیعه است.
وی اظهارکرد: مقام میرازی نوری به حدی است که آخوند خراسانی ایشان را با بالاترین ارزش ها خطاب کرده است؛ آخوند خراسانی که در درس ایشان 500 مجتهد حضور پیدا میکردند، بیان میکنند که کسی که مستدرک میرزای نوری را نخوانده باشد، نمیتواند اجتهاد خود را کامل کند.
استاد حوزه گفت: میرزای نوری شخصیتی متخصص بوده است که در «جنت الماوی» به حدیث سند جمکران اشاره می کند؛ در خصوص این روایت باید به دقت این متن را مورد بررسی قرار دهیم؛ میرزای نوری بیان کرده است که این متن از روی دست خط مرحوم جزایری نوشته شده است.
استاد مباحث مهدویت یادآورشد: کتاب تاریخ قم که این روایت در آن وجود دارد، کتابی معتبر است که اگر اعتبار مولف و کتاب به خوبی انجام نشود نمیتوان به فهم درستی نسبت به آن رسید.
وی افزود: علمای بزرگی به این مسجد شریف ارادت داشتند و همیشه در این مسجد حضور مییافتند؛ حضرت آیتالله حجت کوه کمری ملازم به حضور در مسجد جمکران بود؛ مرحوم میرزا جواد ملکی، مرحوم بافقی، شیخ عباس قمی، مرحوم آقاحسین فاطمی، شیخ عباس تهرانی، مرحوم شیخ محمدتقی آملی، مرحوم آیتاللهالعظمی مرعشی نجفی و.... از ارادتمندان به این مسجد بودند.
حجت الاسلام والمسلمین طبسی بیان کرد: آیتالله العظمی مرعشی نجفی همیشه به حضور در این مسجد التزام داشتند؛ بزرگان بیان کرده است که پس از مساجد منتسب نبوی و پس از مسجد سهله و کوفه مسجدی به فضیلت این مسجد نیست.
استاد حوزه گفت: برای شناخت دقیق این قصه حسن بن مثله باید متن روایت به خوبی و دقت مطالعه شود؛ شخصیت محمد بن حسن قمی در مرتبه بعد باید مطالعه شود و سپس باید این رابطه را ایجاد کرد که چگونه شیخ محمد چنین مسالهای را به امام زمان(عج) نسبت داده است.
استاد مباحث مهدویت یادآورشد: چرا برخی وقتی به حدیث جمکران می رسند این همه شبهات مطرح میکنند ولی در خصوص مستحبات دیگر هیچ شبهه ای وارد نمیکنند؟ برخی استحبابات از فرمایشات مرحوم صدوق ناشی شده است ولی در این خصوص این همه شبهه به این حدیث وارد شده است.
وی افزود: القای شرایط حجیت و اشاره به حکم عقل و حسن انقیاد و دلیل شدن بلغ از دلایل پذیرش استحباب است ولی چرا این هجمات وقتی مطرح میشود که به حدیث مرتبط با جمکران میرسیم.
حجت الاسلام والمسلمین طبسی بیان کرد: وقتی به متن حدیث توجه می کنیم، مشاهده میکنیم که حسن بن مثله به ندای یاران امام از خواب بیدار میشود و این مساله بیانگر آن است که این دیدار در بیداری واقع شده است و کسی نمیتواند آن را به خواب نسبت دهد.
استاد حوزه گفت: در احادیث بیان شده است که مونس حضرت ولی عصر(عج) در عصر غیبت، حضرت خضر است که در این روایت نیز در جایگاه مونس حضرت نشسته و برای حضرت به امر حضرت، کتابی قرائت میکند.
استاد مباحث مهدویت یادآورشد: مساله بعدی در خصوص شرافت جمکران است که هیچ اشکالی بر آن نیست زیرا جمکران در قم واقع شده است که حرم آل محمد(ص) است و اهل بیت(ع) حرم خود را در قم میدانند؛ خداوند به این سرزمین شرافت داده است و کسی نمیتواند شرافت این شهر را زیر سوال ببرد.
وی گفت: برخی از روایات سندی به ظاهر ندارد ولی کسی نمیتواند داعی بر کذب آن بیاورد زیرا نفسی که این روایت از آن برآمده است مشخص است که صاحب نفسی جز اهل بیت(ع) ندارد.
منبع:حوزه