عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۶۰۶۰
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹
بهمن‌ماه سال گذشته، رئيس جمهور ابراز اميدواري كرد كه امكان سفر ريلي به كربلا تا اربعين آينده فراهم شود. با توجه به اهميت ترانزيتي و مسافري اين مسير، ضرورت دارد كه در صورت عدم همكاري طرف عراقي، تمامي پروژه ۳۷ كيلومتري خط آهن شلمچه به بصره به روش همكاري‌هاي بخش عمومي و خصوصي به بخش غيردولتي ايراني واگذار شود.
عقیق:اتصال شبكه ريلي ايران و عراق از جمله برنامه هاي جدي دولت يازدهم به شمار مي رود كه باعث رشد چشم گير ظرفيت ترانزيت باري و مسافري بين دو كشور خواهد شد. در اين زمينه مي توان به آمار زوار ايراني اربعين ۹۴ اشاره كرد كه طبق گزارش ها به بيش از سه ميليون نفر رسيده بود و اين اتصال مي تواند بخشي از اين مسافران را جابجا كند.

در همين راستا ۱۷ بهمن سال گذشته رئيس جمهور كشورمان در سفر استاني به خراسان رضوي ابراز اميدواري كرد كه امكان سفر ريلي به كربلا تا اربعين آينده فراهم شود. وي در اين رابطه گفته بود: «با اتصال راه‌آهن كشور به شهر بصره در عراق، اميدوارم مردم عزيز و زائران اباعبدالله الحسين (ع) در اربعين سال آينده (اربعين سال ۹۵) با قطار به زيارت مرقد مطهر امام سوم شيعيان شرفياب شوند».

از ديگر مزاياي اين اتصال، آن است كه با راه‌اندازي خط آهن شلمچه-بصره، راه‌آهن ايران از طريق خرمشهر به عراق و سوريه متصل مي‌شود و از اين طريق به بندر بين المللي لاذقيه سوريه دسترسي خواهد داشت. اين دسترسي به معني اتصال به اروپا و كشور هاي حاشيه درياي مديترانه است كه در نتيجه آن، ترانزيت و جابه‌جايي كالا و مسافر، شكل تازه‌اي به خود خواهد گرفت. انتقال بخش زيادي از بار صادرات و واردات جاده‌اي ايران و عراق به ريل، در كنار مزيت جابه‌جايي مسافر بين دوكشور، از مهم‌ترين دستاوردهاي ايجاد اين خط ريلي خواهد بود.

طول خط ريلي كه بايد براي برقراري ارتباط بين راه آهن ايران و عراق در حد فاصل شلمچه تا بصره احداث شود، ۳۷ كيلومتر است. بر اساس توافقات انجام شده بين وزير راه و شهرسازي ايران و وزير حمل و نقل عراق در تاريخ دهم دي‌ماه سال ۹۳، مقرر شد با تكميل خط آهن اين مسير توسط عراق و ساخت پلي براي عبور از رودخانه اروند توسط ايران، اين خط ريلي در اربعين سال ۹۵ به بهره برداري برسد. قرار است راه آهن خرمشهر-بصره در مسير خود از روي رودخانه اروند به وسيله يك پل تك پايه كه قابليت جابجايي و باز و بسته شدن دارد عبور كند. فروردين ماه ۹۴ بود كه عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي پيش از عزيمت به عراق در مصاحبه اي ابراز اميدواري كرد كه با همكاري طرف عراقي، طراحي اين پل تك پايه توسط ايران، تا پايان خردادماه نهايي و عمليات اجرايي آن در تيرماه آغاز شود. عبدالكريم درويش زاده، مديركل راه‌آهن جنوب، هزينه احداث اين پل را ۱۵۰ ميليارد تومان اعلام كرده است.

با اين حال، درويش‌زاده در رابطه با زمان انجام اين پروژه اعلام كرده است كه براي ساخت پل اروند، يك سال و نيم زمان پيش ‌بيني شده بود؛ اما با توجه به اينكه هنوز فعاليت اجرايي در اين زمينه انجام نشده و با توجه به مشكلات بودجه ‌اي پروژه، به نظر مي ‌رسد زمان اجرا حداقل تا ۲ سال طول بكشد. با اين توضيحات و با توجه به آغاز نشدن عمليات ساخت اين پل تا كنون، مشخص نيست تكميل اين مسير تا چه زماني به طول خواهد انجاميد.

بر اين اساس، ضروري است يا با استفاده از ابزار ديپلماسي طرف مقابل را تشويق به آغاز پروژه نمود و يا در صورت اثر نكردن مشوق هاي ديپلماتيك، با توجه به اهميت ترانزيتي و مسافري اين مسير، مجددا قراردادي جديد طراحي شده و در طي آن، تماميِ اين پروژه ۳۷ كيلومتري به روش همكاري هاي بخش عمومي و خصوصي و در قالب قراردادهاي BOT به بخش غير دولتي ايراني واگذار گردد.

منبع:حج

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین