عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۳۰۷۴
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۴
قطره ای ازدریا
مراد از جمله «لاریب فیه» آن نیست كه كسى در آن شكّ نكرده و یا شكّ نمى‏‌كند، بلكه منظور آن است كه حقّانیت قرآن به قدرى محكم است كه جاى شكّ ندارد.
عقیق:استاد قرائتی در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود با موضوع تفسیر قطره ای در قالب یک پرسش و پاسخ به تبیین مفهوم جمله «لاریب فیه» در اول این سوره پرداخت.

* متن سئوال وپاسخ به این شرح است :

*این آیه درباره قرآن و مطالب آن مى‏‌فرماید: «لاریب فیه» هیچ شكّى در آن نیست. در حالى كه خود قرآن شكّ و تردید مخالفان را در این باره بیان مى‏‌‌دارد:

یك جا مى‏‌‌فرماید: «انّنا لفى شكّ ممّا تَدعونا الیه مُریب» (هود، 62) ما درباره آنچه ما را به آن مى‌‏خوانى، در شكّ هستیم.

و در مورد شكّ در وحى و نبوّت نیز مى‏‌‌خوانیم: «بل هم فى شك من ذكرى» (ص،8)

درباره‏ى قیامت نیز آمده: «لنعلم من یؤمن بالاخرة ممن هو منها فى شك» (سبأ،21)

بنابراین چگونه مى‌‏‌فرماید: «لاریب فیه» هیچ شكّى در قرآن و محتواى آن نیست؟

 پاسخ:

مراد از جمله «لاریب فیه» آن نیست كه كسى در آن شكّ نكرده و یا شكّ نمى‏‌كند، بلكه منظور آن است كه حقّانیت قرآن به قدرى محكم است كه جاى شكّ ندارد و اگر كسى شكّ كند به خاطر كور دلى خود اوست. چنانكه در آیه 66 سوره نمل مى‌‏فرماید: «بل هم فى شك بل هم منها عمون»

(نخبة التفاسیر به نقل از آیة اللَّه جوادى)


منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین