عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۱۳۷۴
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹
پرسش مهدوی. . .
کارکردهای نشانه های ظهور متعدد است و هر کدام به نوع تطبیقش با هم تفاوت دارد. یکی از کارکردهای نشانه های ظهور امیدبخشی است.
عقیق:آنچه در روایات از آینده بیان کرده‌اند، برای این است که ما را راهنمايي کنند تا بدانیم امروز چگونه باید حرکت کنيم. اين‌که در روايات، وقایع آخرالزمان را بیان می‌کنند، براي این است که مراقب باشيد به آن مفاسد مبتلا نشويد، پيشگيري کنيد، از خودتان مراقبت کنید تا در آن فتنه‌ها نيفتيد، به آن آفت‌ها مبتلا نشويد؛ نه اين‌که فقط يک خبر باشد؛ نه اين‌که هيچ اقدامي نکنيد، چون امام زمان(ع) می‌آیند و همه چیز را اصلاح مي‌کنند. اين مسئله به‌ویژه براي ما شیعیان اهميت دارد که معناي صحيح اين پيش‌بيني‌ها را بفهميم. اينها بايد مايه اميد، حرکت و منشأ آثار و برکات شود.

حجت الاسلام جواد جعفری، مدرس مرکز تخصصی مهدویت در این باره پاسخ می دهند؛

 

سلاح امام زمان(ع) در وقت ظهور چیست؟

یکی از پرسش های مطرح در بحث مهدویت این است که امام زمان(ع) بعد از ظهور با مخالفان چگونه برخورد می کنند و ابزار این مبارزه چگونه خواهد بود، در این باره دو نظر متفاوت وجود دارد، برخی بزرگان معتقدند امام زمان(ع) هر وقت ظهور کنند، با سلاح های همان روز بلکه سلاح هایی برتر از آنها مبارزه می کنند، بنابراین با سلاح های برتر، سلاح های دشمن را از کار می اندازند و بر آن پیروز می شوند، البته چون امام است، کشتار جمعی انجام نمی دهند و از سلاح های روزی که این مشکلات را نداشته باشد، استفاده می کنند.

در مقابل نظر دیگری است که حضرت بعد از ظهور سلاحشان شمشیر است، همان سلاحی که پیامبر(ص) استفاده می کردند. ولی به نظر می رسد که نظر دوم قوی تر باشد، به خاطر اینکه نوع بیان روایات این مساله را مطرح می کند. اولا در روایات غیر از بحث شمشیر چیز دیگری نیامده است زیرا اگر قرار بود سلاح های دیگری باشد، حتما اشاراتی می شد. همان طور که علاوه بر مرکب امام زمان(ع) که اسب است، گفته شده که امام عصر(ع) مرکب نارینه و آتشینی دارند.

بنابراین در رابطه با سلاح حضرت چنین تعبیری نداریم. نکته بعدی این است که در روایات آمده که شمشیر اینها از آسمان می آید یعنی در روایات آمده که نه تنها شمشیر امام بلکه شمشیرهای 313 یار حضرت از آسمان می آید و نام خود و پدرانشان بر روی آن حک شده است. البته در برخی روایات است که غلاف شمشیر یاران امام زمان(ع) از لیف خرماست.

پس از ظاهر روایات استفاده می شود که امام عصر(ع) با شمشیر قیام می کند. در اینجا این سوال پیش می آید که با شمشیر چگونه می شود مقابل سلاح های روز ایستاد؟ که گفتند قبل از ظهور امام، جنگ های سختی بین ظالمان در می گیرد و آنها در جنگ ها از تمام امکانات خود استفاده می کنند و وقتی ظهور اتفاق بیفتد، واقعا دیگر سلاح های پیشرفته ای که بشود از آنها استفاده کرد، وجود نخواهد داشت.

برخی گفتند حضرت قبل از اینکه به جایی حمله کند، ترس بر آنجا مستولی می شود و امام با ترس یاری می شود. بنابراین اگر طرف بترسد و روحیه استفاده از ابزار را نداشته باشد، دیگر جرات استفاده از آن را پیدا نمی کند.

پاسخ دیگر این است که با ظهور امام عصر(ع) و روشن شدن حقایق تمامی نیروهای میانی دشمن ایمان می آورند، حقانیت امام را می فهمند و به غیر از ائمه کفر به همه ایمان می آورند و دیگر کسی نیست که با امام جنگ کند، شاید هم فضایی شود که امکان استفاده از سلاح ها وجود نداشته باشد.

 

فلسفه روایاتی که علائم ظهور را پیشگویی کرده اند، چیست؟

اولا گفته نمی شود که تطبیق حرام و ممنوع است. طبیعتا وقتی علائم ظهور بیان شد، برای تطبیق است اما تمام انتقاد ما در امر تطبیق این است که کسانی که به تطبیق رو می آورند، توجه به متن روایات و معنای روایات نمی کنند و به اجبار می خواهند روایت را با مصداق های خارجی تطبیق دهند. مثلا گفته شده خراسانی جوان است، آن را به مقام معظم رهبری تطبیق می دهند که جوان نیستند و پاسخ می دهند، هدف این روایات روحیه جوان بودن است که رهبری دارد.

بنابراین مشکلی که در تطبیق وجود دارد، تطبیق های غیر اصولی است که صورت می گیرد. باید توجه داشت که کارکردهای نشانه های ظهور متعدد است و هر کدام به نوع تطبیقش با هم تفاوت دارد. یکی از کارکردهای نشانه های ظهور امیدبخشی است. یکی دیگر از کارکردها غفلت زدایی است. یکی دیگر از کارکردهای نشانه های ظهور شناخت امام زمان(ع) است. همچنین نشانه های ظهور مجموعه کارکردهای سلبی هم دارند که شناخت قیام های باطل است.


منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین