۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۳۸ : ۰۴
عقیق: "بنیامین بهادری" خواننده معروف درگفت و گویی نکات جالبی از ارتباظش با مداحان و همچنین سابقه خودش در مداحی گفته است که در ادامه می خوانید:
در همان ابتدا صحبت از قطعهای شد که بنیامین در آن، یک از دعاهای معروف را با موسیقی خوانده اما اجازهی انتشار نیافته است.
بنیامین ماجرای این قطعه را اینگونه شرح میدهد: «قطعهای است که بخشی از یک دعای مهم را با موسیقی اجرا کردم. مسئولان دفتر موسیقی صلاح بر انتشارش ندانستند. این به معنیِ حذف کردن این قطعه از آلبوم نبود و در واقع این قطعه از آلبوم حذف نشد. در نسخه نهاییِ آلبومِ «94» که برای دفتر موسیقی فرستادیم، این قطعهی دعا نبود. بعدها از دفتر موسیقی و معاونت هنری برای انتشار این قطعه مشورت گرفتیم که نظرشان این بود که در حال حاضر زمان مناسب انتشارِ این قطعه نیست.
آقای مرادخانی گفت که این قطعه را به من بدهید تا بر رویش کار کنم. ایشان روایتی خواند که براساس آن در آخرالزمان دعاها را با موسیقی میخوانند. من پرسیدم که از نشانههای خوب است یا بد. که آقای مرادخانی گفت من هم میخواهم همین را بدانم. به هر حال فعلا این قطعه را منتشر نمیکنم».
گاهی متونی مانند دعا را با موسیقیهای بیجانی میخوانند که به نظرم اگر همین موسیقیِ بیجان در کنار این دعا نباشد بهتر است. اما ما در این قطعه واقعا برای این دعا موسیقی ساختیم. به هر حال به هر دلیلی صلاح بر انتشارش نشد.
بنیامین که خودش سابقه حضور در فضاهای مذهبی را دارد به واکنشهای احتمالی به قطعههایی که برای دعاهای مذهبی ساخته میشود، اشاره میکند و میگوید:
«فضاهای مذهبی را به خوبی میشناسم. پیش از این هم اینگونه بود، من برخی کارهای آسمانی و محرمی را با فضای موسیقی مدرن کار کردم. این آثار در ابتدا با واکنشهای دوگانهای روبهرو بود. در این گونه موارد که به اعتقادات مردم مربوط است، فضا بسیار حساس است.
آمادگی این را دارم که در آینده این قطعه را به رایگیریِ مردم بگذارم و مردم دربارهاش نظر بدهند. به طور حتم و با شناختی که از مردم ایران دارم، با کلیت این قطعه مخالفت نمیکنند. مردم ایران بسیار پویا و به روز هستند. تا همین چند سال پیش، دیگران ما را جهان سومی میدانستند اما همین الان با جهان اولیها نشستهایم و حرف میزنیم. در کل ایرانیان با مسائل جدید به طور یک بُعدی مخالفت نمیکنند.
من اجرای خودم را دوست دارم و فکر میکنم که از معنویت دعا چیزی کم نشده است. حد و مرز را میشناسم. حدی که شنونده دعایِ همراه با موسیقی را میشنود و از حس و حال دعا خارج میشود؛ من این حد را میشناسم و وارد آن نمیشوم. نمیخواستم شنونده از محتوا که همان دعاست، غافل شود».
پرسش بعدی که با بنیامین مطرح میشود، توضیح درباره سابقهی مداحی اوست. این خواننده موسیقی پاپ تا همین روزِ گذشته توضیح کاملی ارائه نکرده بود. اما بنیامین برای نخستین بار به نکتههای جالبی اشاره کرد. بنیامین میگوید:
«من در محلههایی(منظور محلههای جنوبِ شهرِ تهران است) زندگی کردم که در آنجا همه نوع آدمی از هر تیپی هست و با تیپهای متفاوت بهتر کنار میآیند. در خانواده ما گرایشهای متفاوتی بود که ترکیبی از آنها شد بنیامین . »البته من سعی کردم که از هر گرایشی که بود بهترینهایش را برگزینم. در خانواده ما رگههای مذهبی وجود دارد و در کنارش رگههایی هست که اصلا مذهبی نیستند؛ البته همینها هم اصول خاصی در زندگیشان دارند.
همه ما یادمان هست که وقتی وارد دبستان میشدیم هر کسی استعداد خاص خود را داشت و در همان زمینه گام برمیداشت. من اهل خواندن قرآن و سرود بودم. باید میرسیدم پشت میکروفن. هر چیز سالمی که میشد خواند را من میخواندم.
برای کسی که قرار است بخواند، خواندن و تریبون مهم است. من مجالس روضه را بسیار دوست دارم. عشق بی قید و شرطی که هر کسی آرزویش را دارد، در این مجالس جاری است. آدمهایی آمدهاند و از وقت خود گذشتهاند و خودشان را آرام کردهاند تا در کنار هم به مسائلی بپردازند که مربوط به سالهای بسیار دور است. از این بیقید و شرط تر من ندیدهام. در این فضاها بودم، شعر هم میگفتم. برای مداحان بزرگ شعر و نوحه میساختم.
مداحی را از فضاهای مدرسه و دبیرستان آغاز کردم. اما اصلیترین مداحیام در تکیهای در سلسبیل بود. آنجا را بسیار دوست دارم. چند سالی در این تکیه نوحه خواندم. آخرین باری که آنجا خواندم 20 سالم بود. موهای بلندی داشتم و شکل و شمایلم به آدمهای هیئتی نمیخورد. با چنین چهرهای آنها نمیگذاشتند که من به تریبون نزدیک شوم. هرچقدر هم که استعداد نشان میدادی به شما فضا نمیدادند. تنها کسانی که به من تریبون دادند، همین هیئتی بود که در «سلسبیل» بود. بقیه هرگز اجازه نزدیکی به تریبون را نمیدادند. کسانی که در هیئت سلسبیل بودند از مردم عادی و از تیپهای مختلف بودند که تنها در 10 روز محرم تشکیل میشد.
بیشتر نوحهها و آثاری که در این زمینه میساختم را مداحان بزرگ در جاهای خاص اجرا میکردند. جالب این که خودم در این فضاهای خاص مجالی برای خواندن نداشتم. تنها کسی که درچنین فضاهایی به من مجالی داد، آقای «خلج» بود. ایشان مداحِ مستقلی است. ایشان تنها مداحی است که سالهای بعد بدون ترس به کنسرت من هم آمد. کسان دیگری که دعوت کردم یا نمیآمدند یا به گونهای پنهانی میآمدند و میرفتند. در آن زمان جوانی، تنها کسی که تریبونی مهم به من داد، همین آقای خلج بود.
بعد از آلبومِ «85» هم خیلیها از من خرج میکردند و میگفتند که بینیامین پیش ما میآمده، در حالی که پیش هیچ کسی نمیرفتم».
توضیحاتِ بنیامین که به اینجا رسید، این پرسش را با او در میان گذاشتیم که؛ این که میگویند هفتهای یک بار پیش حاج منصور ارضی میروید واقعیت دارد؟
بنیامین میگوید: «تقریبا هفتهای یک بار به دیدن حاج منصور ارضی میروم و این روند تا هماکنون هم ادامه دارد».
از بنیامین میپرسیم که؛ همین قطعهای که در آن دعایی با همراهی موسیقی خواندهاید، به نوعی بازگشت به دوران مداحی محسوب میشود؟ میتوان این حرکت را به نوعی «بازگشتِ پسر نافرمان» تلقی کرد؟
بنیامین میگوید: چه بسا وقتی که منتشر شود و یا منتشر میشد، دوستان مداحمان از نخستین مخالفان باشند.
منبع: تسنیم
بیشتر خوانندگان پاپ در ایران اینگونه اند.
ایشان با سبدمجید بنی فاطمه رابطه نزدیکی دارد.
برای ختم همسرش هم ار ایشان دعوت کرد.
ایسون با حاج حسن خلج از همه صمیمی تر هستن واسه حاج حسن سبکم میسازه و یکبارم حاج حسن به کنسرت ایشون رفته