۰۴ آذر ۱۴۰۳ ۲۳ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۲۱ : ۱۰
وی ابراز داشت: خداوند متعال در این آیات بر سنت پیامبران الهی که هدایت مردم همراه با تعابیر دلسوزانه و راهنمایانه و همچنین مخالفت و سرکشی عده ای از مردم همراه با تعابیر تند اشاره می نماید.
این مفسر قرآن کریم خاطرنشان ساخت: انبیاء الهی در مقابل این نافرمانی ها صبور بوده و برخوردی مهربانانه داشتند.
عضو شورای عالی مجمع جهانی اهلبیت(ع) با اشاره به آیه 14 سوره مبارکه ابراهیم، تصریح کرد: خداوند در این آیه فرمود: «وَ لَنُسْكِنَنَّكُمُ الأَرْضَ مِن بَعْدِهِمْ ذَلِكَ لِمَنْ خَافَ مَقَامِي وَ خَافَ وَعِيدِ/ و قطعا شما را پس از ايشان در آن سرزمين سكونتخواهيم داد، اين براى كسى است كه از ايستادن [در محشر به هنگام حساب] در پيشگاه من بترسد و از تهديدم بيم داشته باشد».
حجت الاسلام و المسلمین هادوی تهرانی بیان داشت: تکرار کلمه خاف در این آیه، بیان این مطلب است که جملات «خَافَ مَقَامِي وَ خَافَ وَعِيدِ» با هم متفاوت است و معنایی جدای از هم دارد.
رئیس مؤسسه رواق حکمت با بیان این مطلب که برای ترس از عقوبت و مجازات های سنگین خدای متعال، تعبیر «خاف وعید» آمده است، ادامه داد: در جمله «خاف مقامی» نکته ای نهفته و آن این است که خوف ما از مقام خدای متعال؛ به این خاطر نیست که نعوذ باالله حضرت حق، وجودی ظالم و بدون رحمت است؛ بلکه خوف در برابر عظمت خداوند متعال می باشد.
این مفسر قرآن کریم با اشاره به آیه 15، اظهار داشت: خداوند در این آیه فرموده است: «وَاسْتَفْتَحُواْ وَ خَابَ كُلُّ جَبَّارٍ عَنِيدٍ/ و [پيامبران از خدا] گشايش خواستند و [سرانجام] هر زورگوى لجوجى نوميد شد».
عضو شورای عالی مجمع جهانی اهلبیت(ع) با بیان این مطلب که انبیاء الهی در برابر نافرمانی های مردم، دعا می کردند، ابراز داشت: دلیل اینکه انبیاء الهی و مردم مطابق با جمله «ادعونی استجب لکم» نیاز به دعا دارند، این است که این عمل، برای ما منافعی در پی خواهد داشت؛ چراکه خدای متعال نیازی به آن نداشته و ندارد.
*عناد از مشکلات امروز جامعه اسلامی است
استاد هادوی با اشاره به جمله «خَابَ كُلُّ جَبَّارٍ عَنِيدٍ»، خاطرنشان ساخت: مسئله عناد یکی از مشکلات امروز جامعه اسلامی است؛ چراکه برخی به دلیل ظلمی از سوی کسی در حق او، با اسلام، پیامبر(ص)، امامان(ع)، نظام، روحانیت و ... فاصله گرفته و در برابر آنان ایستادگی می کند.
وی تصریح کرد: متأسفانه برخی مرز مفاهیم را رعایت نکرده و در برابر ظلمی که به آنان می شود، همه چیز را پای اسلام گذاشته و با همه قهر می کنند.
این مفسر قرآن کریم با اشاره به آیه 16 و 17 سوره مبارکه ابراهیم، بیان داشت: خداوند در این آیات فرموده است: «مِّن وَرَآئِهِ جَهَنَّمُ وَيُسْقَى مِن مَّاء صَدِيدٍ*يَتَجَرَّعُهُ وَلاَ يَكَادُ يُسِيغُهُ وَيَأْتِيهِ الْمَوْتُ مِن كُلِّ مَكَانٍ وَمَا هُوَ بِمَيِّتٍ وَمِن وَرَآئِهِ عَذَابٌ غَلِيظٌ/ [آن كس كه] دوزخ پيش روى اوست و به او آبى چركين نوشانده مىشود* آن را جرعه جرعه مىنوشد و نمىتواند آن را فرو برد و مرگ از هر جانبى به سويش مىآيد، ولى نمىميرد و عذابى سنگين به دنبال دارد».
*جهنم از آثار و نشانه های رحمت الهی است
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این مطلب که جهنم از آثار و نشانه های رحمت الهی است، اظهار داشت: این رحمت خداست ، انسانی که چنین ویژگی های پلیدانه و نادرستی دارد، چنین مجازاتی شود؛ چراکه مقتضای عقل این است که اگر قرار باشد تمام خوبان و بدان در بهشت جمع شوند و از نعمات برخوردار باشند، ارزش و انگیزه کار خوب از بین خواهد رفت.
استاد هادوی تهرانی ابراز داشت: با ثواب و عقاب در آخرت، ارزش کار خوب در دنیا مشخص شده و جامعه به سمت خوبی به پیش می رود.
*چرا برخی از گنهکاران در دنیا زندگی خوبی دارند؟
رئیس مؤسسه رواق حکمت در پاسخ به این سوال که چرا برخی از گنهکاران در دنیا زندگی خوبی دارند؟ خاطرنشان ساخت: نکته قابل تأمل در این موضوع این است که نباید به ظاهر خوش زندگی گنهکاران توجه داشت؛ چراکه شاید در باطن، لذتی نداشته باشند.
این مفسر قرآن کریم ادامه داد: ظاهر گناه شیرین است؛ اما باطنی تلخ دارد؛ ولی در طرف مقابل، باطن عبادت شیرین است و شاید در ظاهر تلخی وجود داشته باشد.
این استاد حوزه و دانشگاه در پایان تصریح کرد: روزه داران در روز عید فطر حال و آرامش خوب خواهند داشت؛ چون به دستورات خدا عمل کردند؛ اما اشخاصی که روزه خواری کرده و عملی نداشتند، در آن روز شیرینی و حلاوتی نخواهند داشت.
منبع:حوزه