۰۴ آذر ۱۴۰۳ ۲۳ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۲۰ : ۰۹
وی به تشریح دلایل اهداف خلقت انسان و جهان بر اساس آیات قرآن کریم پرداخت و افزود: خلقت انسان از سوی خداوند با هدف صورت گرفته است، اما برای رفع نقصان یا ارتقای کمال ذات اقدس الهی نمی باشد چرا که در پروردگار نقص و کمال فرض نمی شود.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: افعال خداوند برخلاف انسان ها معلل به اغراض نیست.
*خداوند به عبادات ما نیازی ندارد
آیت الله استادی در ادامه با اشاره به آیه 56 سوره ذاریات «ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ»، اظهار داشت: بر اساس این آیه «عبادت» نخستین هدف خلقت انسان است.
وی تصریح کرد: عبادت کردن انسان موجب افزایش کمال یا کاهش نقصان در خداوند نمی شود چرا که خداوند نیازی به عبادت ما ندارد و به همین دلیل عبودیت و بندگی تاثیر مستقیمی برای تکامل خود افراد دارد.
این عضو جامعه مدرسین؛ شناخت و معرفت خداوند را دومین هدف از خلقت انسان عنوان کرد و ابراز داشت: از امام حسین(ع) نقل شده است که «خداوند متعال بندگان را خلق نکرد، مگر برای آنكه او را بشناسند».
آیت الله استادی در ادامه با اشاره به آیات 118 و 119 سوره هود «لَوْ شاءَ رَبُّكَ لَجَعَلَ النَّاسَ أُمَّةً واحِدَةً وَ لا يَزالُونَ مُخْتَلِفِينَ إِلاَّ مَنْ رَحِمَ رَبُّكَ وَ لِذلِكَ خَلَقَهُمْ»، گفت: براساس این آیات، «تجلّى رحمت الهى» هدف آفرينش انسان است كه با حرکت در مسیر بندگى و عبوديت پروردگار به دست مى آيد.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به آیه 2 سوره ملک «الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَياةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَل»، گفت: براساس این آیه چهارمین هدف خلقت که در قالب مرگ و زندگی تبیین شده است، «سنجش و امتحان الهی» است.
آیت الله استادی با بیان اینکه خداوند کانون کمال است، ابراز داشت: پنجمین هدف خلقت انسان را می توان «جود» خداوند عنوان کرد چرا که جود کردن اقتضای ذات خداوند است و جواد بودن اقتضای خلقت انسان را دارد که علم به این اقتضا و قدرت بر آن سبب آفرینش انسان می شود.
*هدف از خلقت انسان چیست؟
وی با تاکید بر اینکه مجموع عناوین «عبادت»، «معرفت»، «رحمت»، «امتحان» و «جود» در قالب تکامل به عنوان هدف خلقت انسان مطرح می شود، گفت: خداوند انسان را خلق و هدایت کرد تا با استفاده از قدرت اختیار، مسیر صحیح را انتخاب کند و به تکامل دست یابد.
*کیفیت اعمال مهم تر است یا کمیت؟
این عضو جامعه مدرسین با اشاره به تفسیر امام صادق(ع) از آیه 2 سوره ملک «الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَياةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَل»، اظهار داشت: رئیس مذهب جعفری می فرمایند «مقصود از آیه پركردار نيست، بلكه درست كردارتر است».
آیت الله استادی با بیان اینکه از شاخصه های درستى اعمال می توان به اخلاص و ترس از خدا اشاره کرد، ابراز داشت: براساس حدیث امام صادق(ع) می توان این استنباط را مطرح کرد که کیفیت اعمال مهم تر از کمیت آنها است.
وی، اخلاص را شاخصه بسیار مهمی در ارزیابی اعمال عنوان کرد و گفت: در ادامه حدیث امام صادق(ع) تاکید شده است پايدارى بر عمل برای حفظ اخلاص، سخت تر از خود عمل است.
*اخلاص از دیدگاه امام صادق(ع)
عضو شورای عالی حوزه های علمیه با تاکید بر اینکه اعمال بر اساس نیات سنجیده می شود، افزود: براساس حدیثی از رئیس مذهب جعفری «اخلاص بدان معنا است که انسان نخواهد هيچكس غیر از خداوند، وی را برای انجام آن عمل ستایش کند».
*خداوند بر اساس میزان ظرفیت افراد، توقع بندگی دارد
آیت الله استادی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه خداوند از هر انسان به اندازه ظرفیت وی انتظار دارد، گفت: برخی می گویند چرا خداوند به امام حسین(ع) چنین جایگاه عظیمی را اعطا کرده و به بقیه نداده است؛ در پاسخ باید تاکید کرد خداوند به همان اندازه که به امام حسین(ع) ظرفیت داده است بر همان اساس نیز از ایشان انتظار بندگی داشته است.
وی تصریح کرد: ما وظیفه داریم به انجام تکالیف خود بپردازیم و به همین دلیل بهتر است کاری به فضایلی که خداوند به دیگران اعطا کرده، نداشته باشیم.
*ائمه معصومین(ع) با اختیار گناه نمی کنند
این عضو جامعه مدرسین در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اینکه مفهوم عصمت اهل بیت(ع) را به خوبی تفسیر نکرده اند، گفت: عصمت اراده تکوینی است که ائمه معصومین(ع) و انبیاء با اختیار خود گناه نمی کنند؛ بر این اساس امام می تواند گناه کند اما با اختیار خود گناه نمی کند.
آیت الله استادی خاطرنشان کرد: خداوند متعال خواسته است اهل بیت(ع) با اختیار خود، گناه نکنند.
منبع:حوزه