عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۳۲۳۹
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۹
حجت‌الاسلام والمسلمين قرني با بيان اينكه يك تفكر غلط در ميان مردم وجود دارد كه مرد آنست كه از حرفش برنگردد، گفت: سيره ائمه معصومين به ما ياد مي دهد كه مرد آنست كه بتواند از حرفش برگردد.
عقیق:خطيب بعثه مقام معظم رهبري در جمع زايران ايراني در حرم سيد الشهدا با تاكيد براينكه انسان با جرأت و شهامت كسي است كه بتواند اشتباهاتش را بپذيرد و اگر خطايي داشته است آن را به گردن بگيرد، اظهار داشت: ممكن است انسان در برهه اي از زمان به دلايل شرايطي كه برايش به وجود مي آيد به كار خطايي تن دهد و حقي را پايمال كند و يا ظلمي را به كسي روا بدارد ولي بايد بتواند كه از آن خطا عبور كرده و بازگردد.
وي با اشاره وصيت هاي معاويه به يزيد براي حكومت داري گفت: معاويه كه فردي سياستمدار بود و توانست بيش از 4 دهه در شام حكومت كند توصيه هايي را به يزيد داشت كه او هم بتواند آن حكومت منحوس را ادامه دهد ولي يزيد به قدري خبيث بود كه حتي توصيه هاي پدر را هم نپذيرفت و معاويه را فردي ترسو مي خواند كه او ضامن كارهاي سياستمدارانه و مدارا با برخي افراد نيست.
وي با بيان اينكه معاويه يزيد را نسبت به 5 عبدالله نامي كه در حكومت وي حضور دارند، هشدار داده بود، خاطرنشان كرد: يزيد در همان ابتداي امر كه به حكومت رسيد بي اعتنا به اين وصيت پدرش با همين افراد درگير شد و حكومتش به زودي پايان يافت.
حجت‌الاسلام والمسلمين قرني آن 5 نفر را عبدالله ابن عمر، عبدالله ابن زبير، عبدالله ابن عباس، عبدارالرحمن ابن ابوبكر و اباعبدالل الحسين عنوان كرد و گفت: معاويه براي برخورد با هريك از اين 5 نفر با توجه به تجربه اي كه داشت و خصوصيات و اخلاقيات آن ها مي شناخت، توصيه هايي را به يزيد داشت.
وي افزود: معاويه عبدالله ابن عمر را فردي ترسو عنوان كرد كه مي توان با تهديد نظامي او را از اقدام بر عليه حكومت برحذر داشت ولي عبدالله بن زبير فردي پول پرست است كه بايد در مقابلش سر كيسه را شل كرد و وعده و استانداري به او داد يعني يكي را بايد تطميع كرد و ديگري را بايد تهديد كرد.
خطيب بعثه مقام معظم رهبري سومين عبدالله را عبدالله ابن عباس خوند و گفت: او فردي باسواد و علم دوست و به عبارتي علم زده است و به قدري در اين حيطه غرق شده است كه مي توان از همين حربه او را هم ساكت كرد تا به حكومت داري و سياست كاري نداشته باشد.
وي با اشاره به اينكه تحليل معاويه در مورد عبدالله ابن ابوبكر هم عياشي است، تصريح كرد : اگر در مورد اين فرد هم هم منقل و هم پياله اي برايش آماده كنيد دست از سياست بر مي دارد و به حكومت تو كاري ندارد .
حجت‌الاسلام والمسلمين قرني با بيان اينكه معاويه امام حسين را تهديد بعدي براي حكومت يزيد عنوان كرده است ، گفت: معاويه در وصيتش به اين جانشين فاسق خود سيدالشهدا را فارغ از همه ويژگي هاي منفي دانست و و به او توصيه كرد كه به هيچ وجه پنجه در پنجه حسين ميانداز كه دودمانت بر باد مي رود.
وي افزود: اما يزيد به اين توصيه ها عمل نكرد و در همان اوان حكومت وليد ابن عتبه را به مدينه فرستاد تا از امام توسط مروان ابن حكم بيعت بگيرد و اگر مروان اينكار را نكرد او را عزل و خود فرمانداري مدينه را به عهده گرفته و به هر قيمتي از امام حسين بيعت بگيرد اما غافل از اينكه امام با چنين فردي بيعت نمي كند.
حجت‌الاسلام والمسلمين قرني ادامه داد: امام در همان اولين برخورد با مروان ابن حكم و شنيدن پيغام يزيد براي بيعت فرمودند كه من هيچگاه با يزيد فاسق بيعت نمي كنم و تا آخر نهضت سرخ حسيني همواره برآن تاكيد كرد كه من بين مرگ سرخ و بعيت با بدزاده بدكاره مرگ سرخ را انتخاب مي كنم.


منبع:حج
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین