عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۹۶۴۹
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۲
همزمان با مرور ۱۴ قرن بر ورود حضرت اميرمؤمنان علي عليه السلام به شهر كوفه و انتخاب اين شهر به عنوان مركز خلافت اسلامى، هفتمين دوره نمايشگاه بين المللى كتاب آستان قدس علوى در محل پروژه بزرگ صحن حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله عليها) در نجف اشرف آغاز به كار كرد.
عقیق: هفتمين نمايشگاه بين المللي كتاب آستان قدس علوي، روز گذشته ۲۳ اسفند ماه با حضور بيش از ۱۸۰ ناشر داخلي، عربي و خارجي در نجف اشرف، آغاز به كار كرد.

براساس اين گزارش، اين نمايشگاه با همكاري سازمان اوقاف شيعه عراق وآستان قدس علوي در صحن حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله عليها) و در جوار حرم علوي برگزار شده است.

اين گزارش حاكي است، بيش از پنجاه هزار عنوان كتاب متنوع در زمينه‌هاي علوم شناختي در اين نمايشگاه عرضه خواهد شد. بيشتر موضوعات اين نمايشگاه فقهي، حوزوي، اجتماعي، سياسي و تاريخي است.

حجت الاسلام شيخ ضيازين الدين توليت آستان علوى در سخنانى در مراسم افتتاحيه اين نمايشگاه ضمن خوش آمد گويى به حاضران اظهار داشت: اين گردهمايى همزمان با وقوع سه امر مهم است. نخست افتتاح دوره هفتم نمايشگاه بين المللى كتاب آستان، دوم پايان فاز اول پروژه بزرگ صحن حضرت فاطمه زهرا (س) و سوم مرور ۱۴ قرن بر ورود حضرت اميرالمؤمنين (ع) به شهر كوفه و انتخاب اين شهر بعنوان پايتخت خلافت اسلامى.

توليت آستان علوى افزود: آستان قدس علوى همواره بر ضرورت ساخت صحن حضرت فاطمه (س) و كمپ زاير تاكيد داشته و اين پروژه هاى مهم مى بايست به دست محبان و شيعيان اهل بيت (ع) و جهت خدمت رسانى به زايران اين بارگاه مطهر به زودى به انجام رسد تا بتوانيم بار سنگين خدمت قبور ائمه اطهار را با ليقات بر دوش بگيريم و در مسير نيكى و تقوا يار ياور يكديگر باشيم.

پس از توليت آستان قدس علوي، حجت الاسلام سيدعلاء الموسوي رييس سازمان اوقاف شيعيان عراق نيز طى سخنانى به معضل دورى جوانان از فرهنگ مطالعه و كتابخوانى اشاره كرد و گفت: اين مشكل قبل از روى كار آمدن رژيم سرنگون شده بعث در جامعه عراق وجود نداشت. پيش از به قدرت رسيدن بعثى‌ها تمامى اقشار جامعه در عراق به فرهنگ مطالعه و كتابخوانى علاقه داشتند. اما ظلم و ستمى كه مزدوران رژيم بعث به اين ملت روا داشتند باعث شد مردم از خواندن كتاب رو برتابند و افراد فرهيخته و فرهنگيان برجسته در آن ايام خفقان آور مجبور بودند كتابخانه هاى شخصى خود را پنهان كنند يا حتى از بين ببرند.

رييس سازمان اوقاف عراق افزود: جامعه ما هنوز از اين مشكل فرهنگى اجتماعى رنج مى برد و مى بايست با برنامه ريزى هاى صحيح و شيوه هاى كارآمد بتوانيم با نسل جديد جامعه ارتباط برقرار كنيم و او را به فرهنگ مطالعه جذب كنيم. بنابراين برگزارى چنين نمايشگاه هايى در اين راستا بسيار مفيد و قابل توجه است و مى بايست هويت فرهنگى و اسلامى جامعه خويش را به جوانان معرفى كرده و خلأ موجود بين نسل گذشته و نسل كنونى را پر كنيم.

حجت الاسلام الموسوى خاطر نشان كرد: همه مى دانيم كه بازار كتاب بازارى بزرگ و گسترده است، زيرا هم افراد نيك و دلسوز در آن فعاليت مى كنند و هم افراد سود جو و ناشايست. و از آنجايى كه جوانان بر گردن ما حق دارند مى بايست بعد از برنامه ريزى هاى صحيح و با استناد بر تعاليم والاى اهل بيت (ع) آنان را با فرهنگ مطالعه و انديشه صحيح آشنا سازيم.

پس از سخنرانى رييس سازمان اوقاف، دكتر على حجى از اعضاى شوراى آستان قدس علوي نيز طى سخنانى ضمن تاكيد بر فوايد نشر فرهنگ مطالعه و كتابخوانى در جامعه اظهار داشت: در اين دوره از نمايشگاه ۱۸۰ ناشر داخلى و خارجى شركت مى كنند و همزمان با افتتاح نمايشگاه فاز اول پروژه صحن حضرت فاطمه زهرا (س) نيز به پايان رسيد.

پس از آن، مهندس عبدالصاحب خوام يكى ديگر از اعضاى شوراى آستان درباره پروژه بزرگ صحن حضرت فاطمه (س) سخنانى را ايراد كرد و گفت: طبق روايات و بنا بر منابع تاريخى هنگامى كه امام زين العابدين (ع) به زيارت جد بزرگوارشان حضرت اميرالمؤمنين (ع) مشرف شدند از سمتى كه اكنون بعنوان مقام امام زين العابدين شناخته مى شود به طرف قبر مطهر آمدند. چنين ديدگاهى مبنى و فلسفه معمارى ساخت پروژه حضرت فاطمه زهرا (س) مى باشد و در اين محل گامهاى مبارك امام زين العابدين (ع) اين صحن مطهر ساخت مى شود.

وي ادامه داد: ورودى اين صحن از مقام امام زين العابدين شروع مى شود و به ورودى مسجد بالاسر و ضريح مطهر ختم مى شود. و در فضاى موجود بين اين دو مكان مطهر چندين رواق و صحن در كنار ساختمان كتابخانه و موزه و ساختمان ادراى آستان قدس علوي در نظر گرفته شده است.

خوّام در پايان ضمن قدردانى از مجرى اين پروژه بزرگ گفت: در اينجا به نوبه خود از مؤسسه كوثر در جمهورى اسلامى ايران كه مجرى اين پروژه بزرگ است تشكر و قدردانى مى كنم و از بخش امور مهندسى آستان و توليت سابق آستان كه به همت ايشان اين پروژه آغاز شد، نيز سپاسگذارم.

در پايان مراسم افتتاحيه نمايشگاه كتاب آستان قدس علوي، آقاى شوشترى به نمايندگى از مؤسسه كوثر طى سخنانى ضمن قدردانى از توليت و خادمان آستان اظهار داشت: از اينكه فاز اول پروژه بزرگ صحن حضرت فاطمه (س) همزمان با مرور ۱۴۰۰ سال بر ورود حضرت اميرالمؤمنين (ع) به اين شهر مقدس پايان مى پذيرد خرسنديم.

وي افزود: طراحى اين پروژه توسط مهندسان و كارشناسان ايرانى و با همكاري كارشناسان عراقى به انجام رسيد و اكنون فاز اول اين پروژه مبارك به پايان رسيد.

شوشتري خاطر نشان كرد: پيش از اين مرحله مراحل بتن ريزى زير بنا و تخليه آبهاى زيرزمينى و ساخت ديوار بتنى دور پروژه را انجام داده بوديم و امروز شاهد پايان ساخت بخش بتونى ستونها و ديوارها و سقفها مى باشيم.

شايان ذكر است، همچنين حجت‌الاسلام والمسلمين احمد احساني، نماينده بعثه مقام معظم رهبري در نجف اشرف، محرم آهنگران، مدير عمليات شمسا در عراق و نماينده سازمان حج وزيارت جمهوري اسلامي ايران نيز در مراسم حضور داشتند.

اين نمايشگاه از ۲۳ اسفند ماه ۹۳ به مدت ۱۰ روز تا ۳ فروردين ماه در صحن حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله عليها) و در جوار حرم علوي برگزار مي‌شود.

منبع:حج

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین