عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۳۲۸۰
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۷
در پرده عشاق نوزدهم از چهارپایه خوان‌های قدیمی بازار تهران تجلیل شد
حاج حسین خلج ابراز امیدواری کرد که امام حسین (ع) هنر نوکری را برای جوان‌ها هم قرار دهد و ادامه داد: آن لحظات و احساسی که بالای چارپایه ایستادم و کنار دستم سینه زن‌ها نام مبارک امام حسین (ع) را می‌برند نمی‌توانم توصیف کنم.

عقیق: در نوزدهمین برنامه پرده عشاق که توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و به اهتمام حجت‌الاسلام شهاب مرادی برگزار می‌شود، آیین تجلیل از حاج حسین خلج و بزرگداشت مرحوم حاج شاه حسین بهاری، حاج علیرضا بهاری، حاج احمد دلجو، حاج محمود یوسفی و حاج محمد علی اسلامی در فرهنگسرای رازی و در قالب تجلیل از «چهار پایه‌خوانان» انجام شد. 
مراسم چهار پایه خوانی یکی از مراسم‌های مذهبی است که در روزهای تعطیلی بازار تهران در ایام محرم برگزار می‌شود. در این مراسم دسته‌های عزاداری و هیئت‌های قدیمی بازار از پاچنار به سمت سبزه میدان حرکت و در طول این مسیر چهارپایه گذاشته و بر روی آن نوحه خوانی می‌کنند. 

این مراسم با حضور حاج اکبر بازوبند، حاج حسین خلج، دکتر لاله افتخاری رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی، اعضاء خانواده‌های مرحوم حاج شاه حسین بهاری، حاج علیرضا بهاری، حاج احمد دلجو، حجت الاسلام کافی و تعداد دیگری از اعضای هیئت‌ها و شخصیت‌های دینی و فرهنگی و با اجرای مجید یراق بافان برگزار شد. در این مراسم محمد حسین سعیدیان قاری بین‌المللی کشور به تلاوت آیات کلام وحی پرداخت. 

نوکری این خاندان افتخار ماست
حجت الاسلام حسام، در این مراسم طی سخنانی گفت: یاد کردن از افردی که تمام عمر خود را صرف خدمتگزاری به آستان مقدس امام حسین (ع) وظیفه ماست و اگر این مسئولیت را از یاد ببریم دچار گناه شده‌ایم. 
وی با اشاره به توجه امام حسین (ع) از دوران کودکی به خادمان خود، اظهار داشت: مداحان و خادمان حسینی باید بدانند که از زمان کودکی چنین توفیقی در پرونده زندگی آن‌ها ثبت شده و ما هم از‌‌ همان دوران شیرخواری محبت امام حسین (ع) را در جان و قلبمان داریم. به یاد دارم که مرحوم مرشد چلویی این شعر را مکرر می‌خواند که «من غم مهر حسین با شیر از مادر گرفتم». از‌‌ همان زمان در لباس نوکری اهل بیت علیهم السلام به ما اجازه سخنرانی و شاعری دادند و افتخار ما این است که نوکر این خاندان هستیم. 
حجت الاسلام حسام در تجلیل از چهارپایه خوان‌های بازار تهران گفت: خانواده مکرم خلج که همگی اسوه و نمونه بودند. حاج محمود یوسفی آنقدر به امام حسین (ع) ارادت داشت که زبان من از گفتن آن قاصر است. از طرف دیگر شاهد بودم که زندگی مرحوم شاه حسین بهاری همیشه آراسته به اخلاق و ادب بود. در مجموع همه چهارپایه خوان‌های بازار تهران مداحان خوب و ارزشی هستند و من به آن‌ها ارادت دارم. 
او در ادامه از مرحوم حاج اکبر ناظم، پیرغلام اهل بیت علیهم السلام، یاد کرد و گفت: ایشان اسوه اخلاص و اصالت بود که مداحان جوان باید از او درس بگیرند. به یاد دارم که سال‌ها قبل و در زمان حیات ایشان در حسینیه‌ای منبر می‌رفتم و بعد از آن برای کسب فیض به بازار تهران می‌آمدم تا همراه چارپایه خوان‌های بازار باشم. آن زمان مردم به سمت دسته‌های عزاداری می‌رفتند تا گره‌های زندگی و معنویتشان را باز کنند. ما هم می‌ایستادیم تا هیئت قنات آباد به همراه حاج اکبر ناظم برسد. شنیدن نوای مداحی او معنویت را در مردم تقویت می‌کرد. 
حسام ادامه داد: وقتی جمعیت در بازار خیاط‌ها و بازار بزرگ جمع می‌شدند شاه حسین می‌گفت‌‌ همان جا بایستید. پیراهن سیاه عربی بلند و یک عصا بر دست می‌گرفت و از مردم زمان را می‌پرسید. وقتی همه می‌گفتند ساعت دوازده ظهر است، شاه حسین شعاری می‌داد که مردم تا انتهای بازار بزرگ و بازار خیاط‌ها یک صدا تکرار می‌کردند که: «حسین وقت نماز است». با این صدا هم نماز را ترویج می‌کرد و هم درس اتحاد و اتفاق می‌داد. 
حفظ حرمت اهل بیت علیهم السلام نکته دیگری بود که این سخنران دینی در صحبت‌هایش به آن اشاره کرد و گفت: باید توجه داشته باشیم در مدح اهل بیت علیهم السلام دقت کرده و سخن را به وهن نکشانیم. چون گاهی شعرهایی خوانده می‌شود که وهن اهل بیت علیهم السلام است و بعضی افراد هم ندانسته آن را تکرار می‌کنند. 
حجت الاسلام حسام در پایان سخنانش با تاکید بر لزوم مراقبت از رفتار، یادآوری کرد: مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی در سخنانشان می‌فرمودند که: «آنچه که فرادی قیامت از ما خوب می‌خرند، رفتارهاست نه گفتار‌ها.» 

مهدیه، پس از مرحوم کافی
حاج حسین کافی، برادر مرحوم حجت الاسلام کافی و مدیر مهدیه تهران نیز در این مراسم گزارش کوتاهی از سال‌ها فعالیت و خدمتش در مهدیه تهران ارائه کرد و گفت: بعد از شهادت مرحوم برادرم مدت سی و پنج سال است که مسئولیت مهدیه تهران را بر عهده دارم و با عنایت حضرت ولی عصر (عج) و همکاری دوستان آن را اداره می‌کنیم. هر سال حدود دویست و سی مراسم در مهدیه تهران برگزار می‌کنیم که در خدمت وعاظ و مداحان اهل بیت علیهم السلام هستیم. 
حاج حسین کافی از برگزاری همایش شیرخوارگان حسینی در حدود ده سال قبل یاد کرد و گفت: این مراسم تا به حال حدود دو هزار و پانصد بار در سراسر جهان برگزار شده است. 
همایش بانوان عاشورا و رهروان حضرت زینب (س) مراسم دیگری است که امسال در مهدیه تهران برگزار شده که با ۱۶۵ مهدیه سراسر کشور و هشتصد بقاع متبرکه به صورت همزمان در روز دوازده محرم برگزار شد. 

ما عزتمان را از ارباب گرفته ایم
حاج حسین خلج، پیرغلام حسینی، هم در این برنامه مورد تجلیل قرار گرفت. او هنگام برگزاری مراسم تجلیل بر روی چهارپایه‌ای رفت و شروع به مداحی اهل بیت علیهم السلام کرد. 
پیرغلام حسینی همچنین طی سخنانی اظهار داشت: خداوند من را شکرگزار مردمی قرار دهد که به خاطرامام حسین (ع) ما را مورد محبت خود قرار می‌دهند. البته ما عزتمان را از امام حسین (ع) گرفته‌ایم. به همین دلیل وقتی می‌گویند شعر خوب است، من می‌گویم آن اسمی که در شعر حسینی می‌آید بزرگ است که به شعر عزت می‌دهد. 
حاج حسین خلج ابراز امیدواری کرد که امام حسین (ع) هنر نوکری را برای جوان‌ها هم قرار دهد و ادامه داد: آن لحظات و احساسی که بالای چارپایه ایستادم و کنار دستم سینه زن‌ها نام مبارک امام حسین (ع) را می‌برند نمی‌توانم توصیف کنم. 
او گفت: از من پرسیدند اگر امام حسین (ع) را ببینی از او چه می‌خواهی؟ گفتم: امام حسین همه زندگی من را می‌داند، چه بخواهم وقتی می‌داند؟ دوباره پرسیدند و اصرار کردند به ما که نمی‌دانیم بگو چه می‌خواهی؟ گفتم: می‌گویم آقا! شما را به مادرتان حضرت زهرا (س) اجازه بدهید بگویم دوستت دارم. البته دوست داشتن شرط دارد. باید ببینید کدام کارت را از امام حسین (ع) یاد گرفته‌ای. چون دوست داشتن بدون اطاعت و پیروی مفهومی ندارد.





ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
دانشجو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
0
1
کلیک های اربعینی
http://yon.ir/95q9
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین