عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۷۰۱
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۱ - ۲۳:۰۰
استاد حوزه علمیه قم گفت: زیارتنامه های ائمه اطهار علیهم السلام از جمله زیارتنامه عاشورا و اربعین شاید در الفاظ با هم متفاوت باشند اما روح و مضامین هر دو مشابه است.
عقیق: حجت الاسلام و المسلمین ˈعلی کرمیˈ  با بیان اینکه چند زیارت برای امام حسین (ع) وارد شده که مشهورترین آنها زیارت عاشورا و زیارت اربعین است، ادامه داد: محتوای هر دو زیارت همانند یکدیگر است.

وی افزود: زیارت در حقیقت به معنای رفتن به دیدار است منتهی دیدار کسی که دارای برجستگی های معنوی، علمی، انسانی، اخلاقی و رفتاری است و مومنان به زیارت ائمه اطهار علیهم السلام می روند به این دلیل که این بزرگواران پرچم آزادی، عدالت خواهی و مبارزه با ستم را به اهتزار درآوردند.

کرمی یادآورشد: این بزرگواران نیازی به ما ندارند بلکه ما خواسته ها و نیازهای خود را با دیدن حرم مطهر و به یادآوردن عزت و سیره آنها برطرف می کنیم.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: در تمامی زیارت ها موقعیت، جایگاه و نقش معصومین علیهم السلام را بیان می کنیم از جمله درباره امام حسین (ع) می گوییم بار خدایا من در پیشگاه تو کسی را زیارت می کنم که در ظلمانی ترین شرایط خون خود را نثار کرد تا بندگان به اسارت رفته تو را نجات دهد.

وی ادامه داد: در بخش پایانی زیارت اربعین نیز آمده است که بار خدایا شفاعت امام حسین (ع) در روز ورود به رستاخیز و کنار حوض کوثر روزی من رسان، بار خدایا مرا انسانی قرار بده که نیتم صادق و روشم پاک و پاکیزه باشد تا شایسته باشم گام نهم در راهی که امام حسین (ع) و یارانش نهادند.

این استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: هدف از زیارت ائمه اطهار علیهم السلام و معصومین آن است که ما از آنان درس و الگو بگیریم و ضمن تربیت خود، جامعه را نیز از خصلت های ناپسند اصلاح کنیم.

وی اضافه کرد: البته در خواندن زیارتنامه ها نیز باید دقت داشته باشیم چرا که ممکن است زیارتنامه هایی در اختیار ما قرار گیرد که در راستای تحریف و خلاف واقع باشد و ما را به خرافه بیاندازد.

وی اظهار داشت: اربعین چهلمین روز شهادت پیشوای آزادی امام حسین (ع) است که تنها به جرم حق گویی و نپذیرفتن ستم و بیعت اجباری ناجوانمردانه به شهادت رسید و زیر بار هیچ کدام از خواسته های زورگویانه دشمنان نرفت.

کرمی با بیان اینکه این امام بزرگوار در بین انتخاب زیر بار ستم رفتن و شهادت طلبی، راه دوم را برگزید، اضافه کرد: فلسفه گرامیداشت اربعین نیز همین است که مومنان در این روز به یاد موضع، منطق و خواسته های آزادیخواهانه امام حسین (ع) افتاده و اقدامات پلید افراد ظاهر سازی که با ادعای دین و نماز خواندن با آن حضرت به مقابله پرداختند را مرور کرده و درس بگیریم.


منبع: خبرگزاری ایرنا
کد خبرنگار 211007

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها