عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۱۱۲۹
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۷
سیداحمد خاتمی در همایش «دجال‌واره»:
عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان گفت: یادمان باشد این روزها مد شده است هر که با ولایت باشد و موضع ولایت داشته باشد، به او جناحی می‌گویند! نباید با این انگ جناحی دست از موضع‌مان برداریم، بگذارید بگویند، حجت شرعی ما مواضع ولایت است.

عقیق:همایش مقابله با ماهواره «دجال‌واره» در سالن آمفی‌تئاتر حسینیه فاطمه زهرا(س) با حضور آیت‌الله سید‌احمد خاتمی امام جمعه موقت شهر تهران، حجج اسلام محمد‌رضا تویسرکانی نمایندگی ولی فقیه در بسیج مستضعفین، محمد‌رضا نصوری معاونت تبلیغ و اطلاع‌رسانی مرکز تخصصی مهدویت، سردار احمد کاظمینی فرمانده سپاه حضرت محمد رسول‌الله تهران و یدالله بهتاش رئیس شورای عالی قشر سازمان بسیج مداحان کشور با حضور 400 مداح برگزیده پایتخت برگزار شد.

آیت‌الله سید‌احمد خاتمی امام جمعه موقت شهر تهران با اشاره به اینکه مداح با استعانت از اهل بیت می‌تواند موفق باشد، ابراز داشت: اخلاص، باور، محبت به آل الله، مطالعه مداوم، ابتکار و پاکی و ترک گناه؛ شش عنصر موفقیت در مداحی است، اگر ذاکر اباعبدالله(ع)، خطیب و مداح خودش از این مصیبت نسوزد، نمی‌تواند تأثیر بگذارد، بنابراین توصیه می‌کنم قبل از شروع مداحی حتماً عبارت «صلی‌ الله علیک یا اباعبدالله» را بگویید.

*راهکاری برای بهتر خوانده‌شدن روضه

وی با بیان اینکه قبل از خواندن 133 خطبه نمازجمعه همیشه زیارت عاشورا را خوانده است، افزود: اعتقاد دارم اگر قبل از خطبه و تدریس زیارت عاشورایی را نخوانم حتما تپق می‌زنم، از سال 64 تاکنون که در حوزه مشغول تدریس بوده‌ام، به صورت مداوم زیارت عاشورا را قبل از تدریس خوانده‌ام، بنابراین به شما مداحان هم توصیه می‌کنم قبل از شروع مداحی این ارتباط را برقرار کنید، زیاد اثرات شگرفی دارد، همچنین در حوزه مطالعه کتاب هم فعال باشید، مرحوم فلسفی در اواخر عمرشان بیان می‌کردند که با وجود کهولت سن روزی شش ساعت کتاب می‌خواندند.

آیت‌الله خاتمی در ادامه مداحان را به مطالعه متون توصیه کرد و گفت: کتاب‌های «ارشاد» شیخ مفید، اعلام الوری باعلام الهدی مرحوم طبرسی و منتهی الآمال فی تواریخ النبی و الآل شیخ عباس قمی در این رابطه بهتر است که مداحان مطالعه کنند و از استفاده کتاب‌های بی‌اصل و سند پرهیز کنند.

وی با بیان اینکه مداحی اهل بیت(ع) افتخاری بسی عظیم است، اما در کنار آن مسئولیت سنگینی را متوجه آن‌ها می‌کند، ادامه داد: از مداح انتظار می‌رود هر حرفی را نزند، هر شوخی‌ را نداشته باشد و هر رفتاری نیز از او سر نزند، هر چند که حرام نباشد. بلکه باید شأن مداحی را حفظ کند.

امام جمعه موقت تهران با تأکید بر اینکه مداح طبق آیه قرآن «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَارًا» باید مراقب خانواده خویش نیز باشد، ابراز داشت: این دون مداحی است که همسر و دختر یک مداح بدحجاب باشد.

*استفاده از سبک‌های مبتذل در مداحی حرام است

وی تداوم آموزش در مداحی را یکی از عوامل موثر در توفیق ذاکری اهل بیت(ع) دانست و افزود: گاهی وقت‌ها دیده می‌شود که مناجات را با روضه می‌خوانند، یا سبک جشن و سرور با سبک عزا یکی است، در حالی که از جهت فنی این گونه نیست، حتی از نظر شرعی نیز استفاده از سبک‌های مبتذل در مداحی حرام است، حتی گفته‌اند که قرآن را نباید با الحان اهل طرب خواند، الحمدلله با این وجود گرایش به سبک سنتی میان جوانان به خصوص مداحان گسترش یافته است.

خاتمی توجه به اخلاق و بیان موازین اخلاقی در ابتدای هر مداحی را توسط ذاکران اهل بیت(ع) خواستار شد و گفت: در عرصه مقابله با ماهواره و در فراتر از آن فضای مجازی مبتذل، روشنگری اولین گام است، گاهی اوقات که پدر و مادر آنتن ماهواره را به داخل خانه می‌آورند، نمی‌دانند با آوردن ماهواره جهنم را به خانه آورده‌اند، به همین جهت است که تأکید دارم قبل از بیان ذکر مصیبت، یک غزل اخلاقی در خصوص مسائلی مانند احترام به پدر و مادر، ترک گناه و معصیت خوانده شود.

وی خطاب به مداحان حاضر گفت:مداح نباید از استقبال مغرور و از خلوتی مجالس هم محزون شود، یادتان باشد که هر چه دارید از اهل بیت(ع) است. قرآن کریم یک الگو مانند حضرت نوح را معرفی می‌کند «فَلاَ یُؤْمِنُونَ إِلاَّ قَلِیلاً»، 950 سال تبلیغ کرد و تنها عده قلیلی به او ایمان آوردند که در تفاسیر از این عده قلیل به 80 نفر تعبیر شده است، بنابراین ما موظف هستیم سفره معارف اهل بیت(ع) را پهن کنیم و برای ایجاد این رابطه تلاش کنیم و اگر استقبالی صورت نگرفت ناراحت نشویم.

*حجت شرعی مداح مواضع ولایت است

امام جمعه موقت شهر تهران در بحث پایانی سخنانش به تبیین ارتباط مداح با سیاست پرداخت و بیان داشت: مداح به عنوان یک عضو یک جامعه اسلامی نمی‌تواند سیاسی نباشد، اگر هم بگوید کاری به عالم سیاست ندارم، حقه‌‌گرهای سیاسی سرش را کلاه می‌گذارد، بنابراین مداح باید یک دید سیاسی و بصیرت سیاسی داشته باشد.

وی ادامه داد: حتی اگر دید سیاسی نداشته باشیم، بعضی از اشخاص هستند که اول شما را موعظه نمی‌کنند، بلکه اطلاعات غلط می‌دهند و یک مرتبه می‌بینیم که از مداح اهل بیت(ع) یک سخن غیرانقلابی صادر می‌شود، اگر جامعه‌ای کاملاً سیاسی باشد، این نقطه‌ ضعف نیست، بلکه نمایانگر رشد جامعه است.

آیت‌الله خاتمی با تأکید بر اینکه مداح باید فقط خط ولایت در سیاست را دنبال کند، اظهار داشت: در شأن یک روحانی و یک مداح نیست که جناحی باشد، یادمان باشد که این روزها مد شده است که هر که با ولایت باشد و موضع ولایت داشته باشد، به او جناحی می‌گویند، نباید با این انگ جناحی دست از موضع‌مان برداریم، بگذارید بگویند، حجت شرعی ما مواضع ولایت است و باید خودمان را با ولایت تنظیم کنیم.

وی در ادامه با اشاره به خاطره‌ای از فتنه 88 پرداخت و گفت: در سال 88 در یک گروهی یک آقایی با ما کار می‌کرد که دیدم در جریان انتخابات به شدت طرفدار یکی از سران فتنه است و گفتم اگر در دوره جدید این فرد عضو شود، من عضو این گروه نخواهم شد، آن شخص استعفا کرد و گروه در پی جایگزین بود. رئیس آن گروه در دیدار با مقام معظم رهبری گفت: آقایان محترمه با انتصاب این شخص در این گروه مخالف هستند، آقا از او پرسیده بودند کدام فلان آقا مخالف است، گفت سید‌احمد خاتمی. مقام معظم رهبری فرمودند سلام مرا به ایشان برسانید و بگویید جایی که جراحی شده است، نباید خونریزی جراحی زیاد شود.

*مداح سیاسی باشد، اما سیاست‌زده نباشد

خاتمی بیان داشت: من مطلب را گرفتم و وقتی در جلسه مطرح شد که سراغ فرد جایگزین برویم، گفتم مخالف هستم! که افراد واکنش نشان دادند، من هم در جواب گفتم من ولایت‌ شعار نیستم، من ولایتمدارم؛ یعنی منظور رهبری این بود که دست از سخنت بردار، بنابراین من خواستار حضور این فرد در این گروه هستم و امیدوارم که خودش را اصلاح کند، بنابراین ما سلیقه خودمان را با حضرت آقا تنظیم می‌کنیم.

وی افزود: مداح سیاسی باشد، اما سیاست‌زده نباشد، روضه جای ذکر مصیبت است، در وسط روضه به خیال خودتان که انقلابی هستید، به مطرح کردن بحث سیاست نپردازید، این آسیب زدن است، موضع سیاسی قبل یا بعد از روضه بیان شود، همچنین منبر و محراب تریبون مداحی است، توجه کنید ابزار جناحی نشود،. ما کشور با نشاط و شادابی داریم، چرا که هر روز یک مبحث و مطلبی است، یک روز انتخابات مجلس، روز دیگر انتخابات خبرگان یا انتخابات ریاست جمهوری و ... هست.

امام جمعه موقت شهر تهران با اشاره به اینکه مداحان باید مراقب افراطیون شیعه باشند، ابراز داشت: یک گروه افراطیون در اهل سنت داریم که در قالب داعش، القاعده و طالبان خود را نشان می‌دهند و البته خود اهل سنت موضع دارند، افراطیونی که لکه ننگ اسلام شدند و بدترین خیانت‌ها را به اسلام می‌کنند، همچنین افراطیون شیعه که هفته وحدت را هفته برائت عنوان می‌کنند، در حالی که مراجع عظام تقلید و مقام معظم رهبری می‌گویند اهانت به مقدسات اهل سنت جایز نیست.

وی در پایان گفت: خدمت به اهل بیت(ع) این است که نگذاریم شیعه با مداحی ما آسیب ببیند، همچنین تولی بی تبری نمی‌شود، یعنی نمی‌شود ولایتمدار بود، اما با کسانی که ضد ولایت هستند مرز نداشته باشیم.


منبع:فارس

211008

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین