۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۴۵ : ۰۴
با
توجه به علائم ظهور، این واقعه عظیم را بای نزدیک بدانیم، امام صادق(ع) در روایتی
خطاب به یکی از یارانشان می فرمایند: صبح و شب منتظر ظهور صاحبت باش، همچنین در
آخر دعای عهد می خوانیم "انهم یرونه بعیدا و نریه قریبا" آنهایی
که معتقد نیستند ظهور را بعید می بینند.
این
در حالی است که امام علی(ع) در روایتی می فرمایند: ظهور ولی عصر ناگهانی زخ می دهد
و ناگهان شخصی از ما اهل بیت فرج را تحقق می بخشد.
حتی
بعضی از بزرگان اعتقاد دارند ظهور اصغر رخ داده و ظهور اکبر رخ خواهد داد مانند
غیبت صغری و غیبت کبری، همچنین خورشید ظاهری زمانی که می خواهد غروب کند، اول سرخی
می آید بعد تاریکی می آید در زمان طلوع نیز کم کم هوا گرگ و میش می شود سپیده می
زند بعد خورشید می آید یک مطلع الفجر و طلیعه صبح اتفاق می افتد در مورد ظهور حضرت
هم گفته شده که به تدریج رخ می دهد اول اصغر است بعد اکبر.
حال
باید دیدکه ظهور اصغر چه علامت هایی دارد، امام علی(ع) در روایتی فرموده اند: یکی
از علائم ظهور اصغر این است که ابتدا نام حضرت ولی عصر بر روی زبان ها فراگیر می
شود بعد خودشان ظهور می کنند الان همینطور است این گسترش یافتن نام و یاد حضرت
میان جهانیان فراگیر شده است، در فضای مجازی مساله منجی به طور جدی در میان ادیان
چه مثبت و چه منفی مطرح است.
یکی
دیگر از نشانه های ظهور اصغر این است که در روایات متعدد نقل شده که قبل از ظهور
نهضتی در ایران رخ می دهد که زمینه ساز ظهور می شود، همچنین پیامبر اکرم(ص) فرمود
گروهی از مشرق خروج کرده و زمینه سازی ظهور می کنند که انقلاب مردم ایران را می
توان نشانی از آن دید.
سوالی
که پیش می آید مگر نه اینکه ظهور نزدیک است و 5 نشانه حتمی باید رخ دهد این علائم که
هنوز رخ نداده پس چطور قیام نزدیک است؟ در جواب نکته ای وجود دارد که بسیار کم
گفته می شود؛ یکی از ضروریات عقاید شیعه که هیچ مکتبی در عالم این عقیده را ندارد
مساله بدا است خداوند بعضی از مقدرات را به خواست الهی تغییر می دهد که مبتنی بر
باز بودن دست خداست.
بنابراین
یکی از مواردی که امکان بدا درآن است این علائم حتمی ظهور حضرت است ممکن است هیچ
کدام از علائم رخ ندهد ولی ظهور اتفاق بیفتد.
این
سوال پیش می آید که پس شاید در ظهور حضرت نیز بدا حاصل شود که باید گفت ظهور حضرت
از وعده های خداست و خدا خلف وعده نمی کند اما علائم که وعده نیست بنابراین این
مساله طبق معارف اسلامی مساله جدی است.
از
وظایف منتظر این است که ظهور را نزدیک بدانیم البته باید توجه داشته باشیم که سخن
گفتن از امام را نقل مجلس ندانیم زیرا نزدیک بودن ظهور به آدم امید می دهد و حرکت
که عقب نمانیم از قافله حضرت.
براین
اساس فضای روحی خود را امام زمانی کنیم، فرهنگ معارف مهدوی را در میان خانواده و
جامعه ترویج کنیم کاری که باید خیلی زودتر می کردیم و کوتاهی کردیم ما که فرهنگ
غنی مهدوی را داریم باید در جامعه به جوانان انتقال می دادیم به طور مثال جوانی که
در وقتش و در زمان جنگ تحمیلی نتوانست حرکتی انجام دهد الان زمینه سازی کند برای
حرکتی بزرگتر.
فقط
باید جوان را وارد صحنه کرد به او بگوییم صحنه ای دیگر در پیش است او را آماده
البته این مساله به عهده فرهنگ سازان جامعه است به هر حال فضای روحی خود را اماده کنیم
یکی از کارها خواندن کتاب در این زمینه است.
از
بهترین کتاب ها "مکیال
المکارم" است که به توصیه خود حضرت نوشته شده، کتاب دوم "روزگار رهایی"
نوشته علی اکبر مهدی پور، "سیمای آفتاب" نوشته حبیب الله طاهری، "عصر
ظهور" نوشته علی تورانی، این کتاب ها تکرار هم نیست هر کدام بعدی از مهدویت
را باز کرده است، کتاب دیگر "چشم به راه مهدی" است که جمعی از نویسندگان
حوزه آن را نوشتند، "خورشید مغرب" و "عصر زندگی" از محمود
حکیمی و "دیدار
یار" از علی کرمی.
البته
لازم است متذکر شوم ارتباط عملی خود را نیز با حضرت محکم کنید، صبح و شب سلامی
خدمت حضرت بدهید اول صبح و اول شب در زیارت آل یاسین است اگر حال بیشتری دارید صبح
دعای عهد و غروب زیارت آل یاسین را بخوانید، از آیت الله بهجت پرسیدند چطور خدمت
امام عصر مشرف شویم گفتند راه رسیدن خدمت آقا یاد دائم حضرت است که اگر اهل همت
باشید از نفس کشیدن برایتان لذت بخش تر می باشد.
برای
اینکه تمرین عملی داشته باشید 5 - 6 روز تصمیم بگیریم هر 20 دقیقه یک بار در
دلمان یک صلوات با عجل فرجهم هدیه کنیم به حضرت، اگر این حرکت را انجام دهید ملکه
ذهنتان می شود، او روح کلی عالم وجود و واسطه فیض است اگر کسی ارتباط دائم با حضرت
را برقرار کند به حس حظور می رسد دیگر اگر چشمش آلوده شود به خودش می گوید مگر با
این چشمت نمی خواهی حضرت را ببیننی و تا زبان می خواهد هرزگی کند می گوید مگر این
زبان نمی خواهد با ولی زمانش صحبت کند.
اگر
حضور حضرت حس شود نه به عنوان رقیب بلکه به عنوان رفیق، آن وقت است که آدم خجالت
می کشد که گناه کند، بر این اساس نیازها و حاجات خود را از ریز و درشت از حضرت
بخواهید حتی حاجاتی که وسیله اش هم فراهم است، آنقدر به خاطر حاجات ریز و درشت به
در خانه آقا بروید تا خودش را بخواهید.