عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۶۸۳۶
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۸
بعضى از واجبات، وقت محدودى داشته كه در آينده از بين رفته است.
عقیق: حضرت علی (ع) می فرمایند:

كتاب پروردگار ميان شماست، كه بيان كننده حلال و حرام، واجب و مستحب، ناسخ و منسوخ، مباح و ممنوع، خاصّ و عام، پندها و مثل‏ها، مطلق و مقيّد، محكم و متشابه مى‏ باشد، عبارات مجمل خود را تفسير، و نكات پيچيده خود را روشن مى‏ كند، از واجباتى كه پيمان شناسايى آن را گرفت و مستحبّاتى كه آگاهى از آنها لازم نيست.

قسمتى از احكام دينى در قرآن واجب شمرده شد كه ناسخ آن در سنّت پيامبر(ص) آمده،1 و بعضى از آن، در سنّت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم واجب شده كه در كتاب خدا ترك آن مجاز بوده است، بعضى از واجبات، وقت محدودى داشته كه در آينده از بين رفته است.2

محرّمات الهى از هم جدا مى‏ باشند، برخى از آنها، گناهان بزرگ است كه وعده آتش دارد و بعضى كوچك كه وعده بخشش داده است، و برخى از اعمال كه اندكش مقبول و در انجام بيشتر آن آزادند.

پاورقی:
.1
مانند آيه ۱۵ سوره نساء: «وَ اللَّاتِي يَأْتِينَ الْفاحِشَةَ مِنْ نِسائِكُمْ» (زنان بد كاره را در خانه‏ ها زندانى كنيد تا بميرند) اين حكم برداشته شده، و طلاق و رجم جاى آن را گرفته است.

.2
مانند دستور نماز خواندن به طرف بيت المقدّس كه موقّتى بود و با آيه ۱۴۴ بقره حكم آن بر داشته شده و نماز به سوى كعبه واجب گرديد فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ*.



پی نوشت:
نهج البلاغة / ترجمه دشتى، ص42.
منبع:افکار


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها