۰۴ آذر ۱۴۰۳ ۲۳ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۵۸ : ۰۹
جواب: قبل از غسل بدن باید پاك باشد بنابراین اگر بدن پاك است لازم به شستن نیست و غسل را با شستن سر و گردن شروع مینماید. و اگر بدن نجس است ابتدا باید بدن را تطهیر نماید و سپس غسل كند و خشك كردن بدن قبل از غسل لازم نیست. (ر.ک توضیح المسائل امام خمینی(ره)، م372 و استفتائات جدید امام خمینی(ره)، ج1، س128)
سؤال: لطفاً این جمله را توضیح دهید: «اگر یقین كند وقت نماز شده و نیت غسل واجب كند بعد معلوم شود كه پیش از وقت غسل كرده» آیا غسل او صحیح است؟
جواب: انجام غسل جنابت قبل از وقت نماز، مستحب است و پس از رسیدن وقت نماز چون نماز واجب میشود غسل و طهارت بدن هم كه از شروط نماز است واجب میشود. بنابراین قبل از وقت نماز نباید نیت غسل واجب نمایید. اما اگر یقین كردید كه وقت نماز شده و نیت غسل واجب نمودید، بعد معلوم شد كه هنوز وقت نماز نشده، غسل او صحیح است. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع، ج1، م357 و359)
سؤال: آیا در غسل جنابت باید آب را از بالا به پایین باشد؟ در صورت مثبت بودن غسلهای قبلی چه حكمی پیدا میكند؟
جواب: به نظر حضرت آیة الله بهجت ره بنابر احتیاط واجب باید هر عضو از بالا به پایین شسته شود. لكن چون مسأله بنابر احتیاط است میتوانید در خصوص آن به مرجع دیگری كه شستن از بالا را واجب نمیداند مراجعه نمایید و در این صورت غسلهای قبلی هم نیاز به اعاده ندارد. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع، ج1، م361)
سؤال: با غسل جنابت قبل از وقت آیا میتوان نماز واجب خواند؟
جواب: اگر پس از غسل كارهایی كه وضو را باطل میكند انجام نداده باشید با همان غسل جنابت میتوان نمازواجب را هم خواند. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع، ج1، م358 و359)
سؤال: در غسل ارتماسی و ترتیبی آیا لازم است قبل از غسل تمام بدن پاك باشد؟
جواب: در غسل ارتماسی باید تمام بدن پاك باشد ولی در غسل ترتیبی پاك بودن تمام بدن لازم نیست. و اگر هر قسمتی را پیش از غسل دادن آن قسمت آب بكشد كافی است. (ر.ک توضیح المسائل امام خمینی(ره)، م372 )
جواب: بله در غسل شستن ظواهر بدن لازم است و شستن بواطن بدن (جاهایی از بدن كه دیده نمیشود) مثل توی گوش یا بینی واجب نیست. اما در موارد سوراخ جای گوشواره باید گفت كه اگر این سوراخ بقدری گشاد باشد كه داخل آن دیده شود، باید آن را شست و اگر دیده نمیشود شستن داخل آن لازم نیست. اما جایی كه مكلف شك نماید كه فلان عضو آیا از ظاهر بدن است یا از باطن آن، شستن آن لازم نیست، ولی احتیاط در شستن است. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع، ج1، م374 و376)
منبع:جام
211008