عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۲۶۰
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۰
شاعر مجموعه «نامه های کوفی»:
صدا و سیما به جای ارتقای سطح کیفیت نوحه ها و مداحی ها با پخش آثار بی کیفیت، سطح سلیقه و انتظار مردم از شعر عاشورایی را پایین می آورد.

عقیق: سعید بیابانکی در گفت و گویی، با بیان این که شعر مداحان و شعرای آیینی را به شعر شفاهی و مکتوب نام گذاری می کند، اظهار کرد: شعری که شفاهی است در مجالس عزادای حسینی و توسط مداحان خوانده می شود و شعر مکتوب نیز در طول تاریخ ادبیات توسط شاعران فاضل، بزرگ و معتقد به ما رسیده است.

او ادامه داد: در شعر شفاهی عمدتا هدف سوگواری و اشک گرفتن از مخاطب است که این امر به خودی خود بد نیست اما اگر فقط تکیه بر اشک گرفتن و گریه مخاطب باشد، بد است و متاسفانه در چند سال اخیر معیار شده که شعر خوب عاشورایی برای به گریه انداختن مخاطب است.

بیابانکی، هدف شعر مکتوب عاشورایی را برجسته سازی بعد اندیشه و حماسه امام حسین (ع) دانست و بیان کرد: البته شعر شفاهی و مکتوب در کنار یکدیگر توانسته اند ادبیات عاشورا را شکوه دهند.

این شاعر گفت: در ادبیات مکتوب به سطح شعور و درکی از مخاطب نیاز داریم که بتواند با آن ارتباط برقرار کند و برای همین است که این گونه آثار در مجالس روضه استفاده نمی شود چرا که در یک مجلس روضه هم کودک هست و هم اقشار مختلف جامعه با سنین مختلف و شعر شفاهی باید برای تمام آن ها قابل فهم باشد و به همین دلیل مداحان کف مجلس را در نظر می گیرند که خیلی بد است و باید حد وسط مجلس را در نظر بگیرند و برای حد وسط مجلس مداحی کنند.

او با تاکید بر اینکه نباید سطح شعر مکتوب عاشورایی را صرف اینکه در مجلس عزاداری ارائه می دهیم، پایین بیاوریم، عنوان کرد: کاری که صدا و سیما عکسش را انجام می دهد و به جای ارتقای سطح کیفیت نوحه ها و مداحی ها، با پخش آثار بی کیفیت، سطح سلیقه و انتظار مردم از شعر عاشورایی را پایین می آورد.

بیابانکی ادامه داد: دو اثر 12 بندی محتشم کاشانی و مثنوی عمان سامانی که از بعد عرفانی به واقعه عاشورا نگاه کرده است، معیار شعر عاشورایی هستند و بالغ بر 100 شاعر، تاکنون ترجیع بندهای 60 و حتی 72 بندی با همان وزن ترجیع بند محتشم کاشانی ساخته اند اما هیچ کدام به خوبی آن اثر نشده است.

شاعر مجموعه «نامه های کوفی» با بیان اینکه بعد از انقلاب اسلامی و در 30 سال اخیر در ادبیات عاشورا اتفاقات خوبی در زمینه شعر رخ داده است، اظهار کرد: انقلاب باورها را تغییر داده و شاعران در قالب های مختلف کارخوب عاشورایی خلق کرده اند.

او علت عدم استقبال از ادبیات عاشورایی را محافل عزاداری دانست که در طول سال برگزار می شود و افزود: ابزار اصلی مجالس عزاداری شعر است و آسیب این گونه مجالس نیز بیشتر است چرا که برخی مداحان مطالبی به عاشورا نسبت می دهند که درست نیست و صرفا برای این است که مخاطب را بگریانند.

بیابانکی درباره راهکار ارتقای کیفیت اشعار مداحان گفت: اگر بخواهیم یک قطعه نوحه را با قطعه موسیقی مقایسه کنیم، می بینیم که برای موسیقی باید شعر و آهنگ از وزارت ارشاد مجوز کسب کند و سپس تولید و در اختیار مخاطب قرار بگیرد در حالی که در مورد مداحان که تریبون های زیادی در اختیارشان است چنین چیزی وجود ندارد. متاسفانه سیستم نظارتی وجود ندارد که بر آثار مداحان نظارت کند.

وی در پایان گفت: در دو دهه فعالیتم در عرصه شعر، کار اصلی ام و چیزی که مردم مرا به آن می شناسند، شعر عاشورایی است و تلاشم این بوده که بین شعر شفاهی و مکتوب آشتی برقرار کنم و هم اکنون نیز مجموعه کاملی از آثار عاشورایی من به نام "جامه دران" منتشر شده که شامل 35 شعر از اشعار عاشورایی ام است.


منبع: شفقنا

کدخبرنگار:211001


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین