۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۴۹ : ۱۴
عقیق: مرکز بحثهای اعتقادی به سه پرسش درباره اعتقادات شیعه پاسخ داده است.
متن پرسش های مطرح شده وپاسخ مرکز بحث های اعتقادی بدین شرح است:
.1آیا درست است که شیعیان امام علی(ع) بدون حساب و کتاب وارد
بهشت می شوند؟
.2چگونه به بالاترین درجات تشیع دست پیدا کنیم؟
.3در روایات داریم که «هر کس چهل شبانه روز اعمالش را برای
خدا خالص کند چشمه های حکمت بر قلب و زبانش جاری می شود» نشانه های رسیدن به این
درجه از اخلاص چیست؟
پاسخ:
.1در برخی
اخبار آمده است که شیعیان اهل بیت(ع) محاسبه می شوند ولی کسانی که مسئولیت حسابرسی
آنان را بر عهده دارند ائمه(ع) هستند که برای آنان تقاضای بخشش کرده و وارد
بهشتشان می کنند. حدیثی که از امام رضا(ع) روایت می کنند از جمله ی این اخبار است: «اگر روز قیامت حسابرسی شیعیان را به ما محول کردند هر کس
دادخواهی اش بین او و خدایش بود در امر او داوری می کنیم و خدا هم خواسته ی ما را
اجابت می کند. هر که دادخواهی اش با مردم بود برای وی تقاضای بخشش می کنیم و مردم
هم او را به ما می بخشند و هر که دادخواهی اش بین او و ما بود، ما از هر کس دیگری
به بخشش شایسته تریم و از او در می گذریم«.
.2رسیدن به بالاترین درجات تشیع، با تقوا، عمل صالح، پیروی از اهل بیت و مودت و ولایت آنان و برائت از دشمنان آنان، همچنین زنده نگاه داشتن دستوارت آنها و عمل بدان امکان پذیر است. دستوراتی که آنان به شیعیانشان در جمیع احوال فرمودند همچون تقیه و امثال آن... و همچنین ولایتمداری نسبت به فرزندان آنها و مواظبت نسبت به عبادات، دوری از گناهان و قدم نگذاشتن در وادی شبهات و امثال آن.
.3 روشی وجود دارد که عرفا برای رسیدن به اخلاص طی چهل روز از آن
استفاده می کنند و عبارت است از: مشارطه(با خود شرط کردن)، مراقبة) نظارت بر اعمال) و محاسبه(از خود حساب کشیدن(.
کسی که می خواهد به این مقام
ستایش شده دست یابد، باید هر صبح با خودش شرط کند که گناهی انجام ندهد یا از برخی
مکروهات دوری کند. سپس از صبح تا شام بر نفس خود نظارت کند و هنگامی که سر بر
بالین نهاد خود را محاسبه کند پس اگر در پایبندی به شرط هایش موفق بود حمد خدای را
به جا آورد و اگر در شرطش خللی وارد شد استغفار کند و از صبح دیگر که برمی خیزد
مجدانه در رعایت شرط بکوشد. پس چهل روز متوالی این کار را انجام دهد امید
است کسی که به این شروط پایبند است به مقام محمودی که در نظر داشت برسد و شایسته
است هدفش از این اعمال کسب رضای خدا باشد نه تنها رسیدن به درجاتی از علم و حکمت.
منبع:شفقنا