کد خبر : ۲۱۴۰۰
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۹
حجت الاسلام کارگر:

عصرغیبت امام زمان دوران سکوت نیست

مدیر گروه آینده پژوهی پژوهشکده مهدویت با بیان اینکه در آینده نگری با بشارت های الهی به حق طلبان روبه رو هستیم، گفت: آینده نگری و مهدویت مقدمه تحول در اراده های مردم شد تا انقلاب اسلامی به پیروزی برسد.

عقیق: حجت الاسلام رحیم کارگر، مدیر گروه آینده پژوهی پژوهشکده مهدویت با اشاره به تاثیر آموزه و اندیشه مهدویت در پیروزی انقلاب اسلامی گفت :برای تمام اندیشمندان و کارشناسان غربی مسجل است که یکی از عوامل اصلی و یکی از نقاط حساس و سرنوشت ساز پیروزی انقلاب اسلامی اندیشه مهدویت بود.

وی با بیان اینکه چند اتفاق در تغییر نگرش، بینش و کنش مردم و رهبران انقلاب روی دارد که منجر به شکل گیری انقلاب شد، خاطرنشان کرد: تغییر برداشت نسبت به آموزه انتظار نخستین اتفاق در این عرصه بود. این درحالی است که در سایر جوامع و نزد یهودیان، مسیحیان و غیره انتظار به معنای چشم انتظاری صرف به ظهور منجی مطرح می شد.

حجت الاسلام کارگر بااشاره به اینکه در این اندیشه ما کاره ای نیستیم و هیچ تغییر و اصلاحی نباید رخ دهد، اظهارداشت: این برداشت غیرسالم و غیرسازنده که نادرست است، در انقلاب اسلامی تغییر یافت و نگاه به انتظار، سازنده، فعال و مثبت شد و انتظار به معنای تلاش، پویایی گرفته شد، این نگرش بود که در انقلاب جایگاه ویژه ای یافت و منجر به پیروزی انقلاب شد.

مدیر گروه آینده پژوهی پژوهشکده مهدویت تصحیح برداشت نسبت به روایات ناهی از قیام را دومین عامل در تغییر نگرش مردم دانست و بیان داشت: بر این اساس یک برداشت اشتباه نسبت به روایات ضعیف بود مبنی بر اینکه در زمان غیبت نباید قیام کرد. طبق این برداشت باید امربه معروف و نهی از منکر تعطیل شود و در برابر ظلم سکوت کرد.

وی ادامه داد: این تفکر باعث رکود و خمودگی در جامعه می شود اما با شکل گیری انقلاب و رهبری امام خمینی(ره) این نوع روایات در معنای صحیح خود قرار گرفت و برداشت ها تغییر یافت باید توجه داشت که این نوع روایات در نبود امکان پیروزی در قیامی معنا می یابد و ربطی به قیام های شیعی که باعث تقویت چهره شیعه می شود، ندارد.

حجت الاسلام کارگر با بیان اینکه مهدویت توانست در دوران انقلاب اسلامی وارد این عرصه شود، خاطرنشان کرد: در پیروزی انقلاب اسلامی دوران غیبت امام زمان دیگر دوران سکوت تلقی نشد بلکه این دوران دورانی پرنشاط پویا که می تواند ما را به قله های رشد و جامعه آرمانی نزدیک کند، شد.

مدیر گروه آینده پژوهی پژوهشکده مهدویت بااشاره به بهره مندی از ظرفیت های مهدوی به عنوان سومین تغییر نگرش در میان مردم و رهبران انقلاب اسلامی تصریح کرد: ما در مسیر انقلاب خود توانستیم از این سرمایه معنوی به خوبی استفاده کنیم. گویا تاکنون به این ظرفیت مهدوی آگاه نبودیم و نمی دانستیم چه نیرویی در این آموزه است.

وی بااشاره به ظلم ستیزی و حق گرایی در اندیشه مهدوی، افزود: ما توانستیم از این ظرفیت ها استفاده کنیم و آنها را از حاشیه به متن بیاوریم، این ظرفیت توانست به رهبری انقلاب نیرویی مضاعف دهد تا در برابر طاغوت مقابله کند.

حجت الاسلام کارگر تعمیق آینده نگری مثبت در بین شیعه را عامل دیگری دانست و بیان داشت: وقتی مهدویت وارد عرصه عملی زندگی می شود، یک نوع آینده نگری فعال و ماموریت گرا ایجاد می کند. این نوع آینده نگری یک مسئولیت توام با اعتماد به پیروزی است، ماموریتی که اگر شما حرکت کنید، خدا شما را پیروز می کند.

این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه در این نوع آینده نگری با بشارت های الهی به حق طلبان و صالحان روبرو هستیم، گفت: این نوع آینده نگری مثبت که در بطن مهدویت است باعث شد تا یک نوع تحول در اراده ها و نیات و ذهنیات مردم رخ دهد و در پیروزی انقلاب اسلامی ایران تاثیر شگرفی داشته باشد.

وی بااشاره به اینکه در حول و حوش پیروزی انقلاب اسلامی شاهد جدی شدن شور مهدوی در جامعه بودیم، اظهارداشت: این درحالی است که جلسات به اسم مهدویت برگزار می شد و کم کم معارف مهدوی در جامعه گسترش می یافت و این آشنایی مردم با مهدویت باعث می شد تا به بلوغ در این اندیشه برسند.


منبع:شبستان

ارسال نظر
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین