۰۴ آذر ۱۴۰۳ ۲۳ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۵۱ : ۱۹
"عقیق: مکیال
المکارم فى فوائد الدعاء للقائم" یکى از کتاب هاى ارزشمند شیعه، نوشته
آیت اللّه سیدمحمدتقى موسوى اصفهانى(1348 ـ 1301ق) است که به قصد اداء حق حضرت
بقیةاللّه که حقش بر گردن ما افزونتر از همه مردم است، احسانش بیشتر و بهتر از
همه شامل حال خلق مىشود و نعمت ها و منت ها بر ما دارد، به رشته تحریر درآمده است.
اصل
کتاب به زبان عربى است و مؤلف در مقدمه مىنویسد:
"چون ما نمىتوانیم حقوق آن حضرت را ادا نماییم و شکر وجود
و فیوضاتش را آن طور که شایسته است، به جا آوریم بر ما واجب است آن مقدار از اداى
حقوق آن حضرت را که از دستمان ساخته است، انجام دهیم. . . بهترین امور در زمان
غیبت آن حضرت، انتظار فرج آن بزرگوار و دعا براى تعجیل فرج او و اهتمام به آنچه مایه
خشنودى آن جناب و مقرب شدن در آستان اوست، مىباشد."
حضور فرشتگان
مجلسی
که در آن برای حضرت قائم دعا شود جایگاهی برای حضور فرشتگان گردد و همچنین است در
تمام مجالس دعا فرشتگان اهل آن مجالس را در دعا یاوری می دهند. دلیل
بر این معنی چند روایت است از جمله:
در
مجلد اول بحارالانوار از پیامبر اسلام است که فرمود: اگر به بوستان های بهشت
گذرتان افتاد در آنها به گردش و تنعم بپردازید عرض کردند: یا رسول الله بوستان های
بهشت چیست؟ فرمود: حلقه های ذکر، که خداوند را کاروان هایی از فرشتگان است که در
پی حلقه های ذکر می گردند پس هنگامی که به آنها برسند پیرامونشان را می گیرند.
نکته:
اینکه
مجالس ذکر از بوستان های بهشتی است و این یا از باب نامگذاری سبب به نام مسبب است
به جهت اینکه نشستن در آن مجالس سبب دخول در بهشت می باشد و یا از این جهت که آن
مجالس در حقیقت بهشت است.
یعنی
منظور از بهشت دارالقرب و جایگاه ابرار و نیکان باشد موید این احتمال علت آوردن آن
حضرت است اینکه خداوند را کاروان هایی از فرشتگان است که در پی حلقه های ذکر می
گردند.
و
به عبارت دیگر: بهشت محل الطاف خداوند و منزلگاه کرامت او است پس اگر بنده ای اهل
کرامت باشد هم در دنیا و هم در برزخ و هم در قیامت و بعد از آن در بهشت خواهد بود.
و
نیز موید این معنی است آنچه در روایت آمده قبر یا یکی از بوستان های بهشت است و یا
گودالی از گودال های جهنم زیرا که مخفی نیست قبر که در زمین واقع است غیر از آن
بهشت موعود می باشد که در آسمان ها واقع است.
و
ممکن است منظور از بهشت همان بهشت موعود و تعبیر از حلقه های ذکر به بهشت از باب
استعاره باشد و وجه شباهت همان باشد که گفته شد یعنی سرای نزدیکی به حق و منزلگاه
نیکان بودن.
منبع:شبستان