کد خبر : ۲۰۳۷۴
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۲:۴۳

جزئيات ساخت ۱۱۴ كيلومتر مترو در مكه

مكه مكرمه كه ساليانه ميزبان ميليونها زائر اعم از عمره گزار و حاجي است، با معضل بزرگي به نام ترافيك و خيابانهاي شلوغ روبرو است و به همين سبب مسئولان محلي احداث خطوط مترو را يكي از راهكارهاي حل مشكل مي‌دانند.

عقیق:شوراي توسعه مكه مكرمه و مشاعر مقدسه مدارك آمادگي شركتهايي كه تمايل دارند در اجراي طرح حمل و نقل عمومي با قطار مترو درمكه مكرمه شركت كنند دريافت كرده است. تدابير مربوط به اين طرح در ۱۰ نوامبر ۲۰۱۳ آغاز شده بود.
روزنامه الشرق نوشت: اسامه بن فضل البار شهردار مكه مكرمه و رئيس كميته اجرايي طرح حمل و نقل عمومي مكه مكرمه با قطار و اتوبوس اعلام كرد
۱۵ كارتل جهاني و داخلي مدارك مورد نياز براي ورود به رقابت در انجام تدابير مقدماتي مرحله نخست طرح حمل و نقل عمومي با قطار را ارائه كرده اند كه شامل دو خط مترو (خط سبز «ب» و خط قرمز «ج») به طور كلي ۴۶ كيلومتر با ۲۲ ايستگاه خواهد بود كه حدود ۶۰ درصد آن روي زمين بر روي پلهاي معلق (مونوريل) و ۴۰ درصد باقي مانده در تونلهاي زير زميني خواهد بود. مناقصه اين طرح در سه ماهه اول سال جاري ميلادي انجام خواهد شد و انتظار مي‌رسد در سه ماهه پاياني سال همين سال اقدامات بعدي انجام شود.
از سوي ديگر سعد بن عبدالرحمن القاضي رئيس اجرايي شركت حمل و نقل ريلي و رئيس پروژه مترو مكه مكرمه اعلام كرد قراردادهاي مرحله اول پروژه با هدف سرعت اجرا و انجام اقدامات در زمان مشخص به دو بسته قرارداد تقسيم شده است كه يكي شامل اقدامات مسير قطار است كه به طور كامل در زير زمين قرار مي‌گيرد و شامل خط سبز (ب) و بخشي از خط قرمز (ج) است و قرارداد ديگر شامل اقدامات وكارهاي اجرايي مسير خط قرمز (ج) است كه بخشي از خط بر روي زمين و بر روي پلهاي معلق قرار مي‌گيرد.
پيشتر اعلام شده بود كه شاه عربستان با اجراي طرح حمل و نقل عمومي در مكه مكرمه موافقت كرده بود كه شامل شبكه حمل و نقل ريلي متشكل از چهار خط به طول كلي
۱۱۴ كيلومتر و ۶۲ ايستگاه و شبكه يكپارچه اي از خطوط اتوبوسراني سريع السير (بي آر تي) و اتوبوس‌هاي عادي و اتوبوس‌هاي كمكي و اتوبوس‌هاي نقل ترددي است.


منبع:حج

211008


ارسال نظر
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پربحث ها
پرطرفدارترین عناوین