۰۵ آذر ۱۴۰۳ ۲۴ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۰۴ : ۱۷
عقیق:تربیت زمینه ساز ظهور، اعتقاد به دوره آخرالزمان و انتظار ظهور منجى و نجات دهنده خاصى به نام امام مهدى(ع) است. جوهره حقیقى انتظار، ایجاد و حفظ آمادگى همه جانبه منتظِران است که با اندیشه وجود امام غایب و اهتمام بر انجام وظایف، در جهت زمینه سازى امر مقدّس فرج براى رسیدن به کمال مطلوب صورت مى پذیرد!
تربیت زمینه ساز
تربیتى است که ما را آماده مى کند براى قبول و تبعیت از امام (امامت علوى و مهدوى) امامتى که امّتهاى پیشین نتوانستند به دوش بکشند و البته (امرٌ مُستصعب)؛ صبورى مىخواهد و سعه صدر، همگرایى و تحمّل یکدیگر...
درنگى در منتظِر و منتظَر!
هدف نهایى و آرمانى از انتظار، تحقق جامعه توحیدى و
حاکمیّت عدل جهانى حضرت مهدى(عج) است که مورد انتظار همه ما، حتى امام
عصر(ع( مى باشد
پس اگر از این زاویه به حقیقت انتظار نگاه کنیم، همه ما و حتى امام زمان (عج) منتظریم و «لِیُظهِره على الدّین کلّه» منتظَر ماست!
و اما از آنجا که به اعتقاد شیعه حجت خدا و امام، حىّ و
حاضر است و همچنان با افاضه فیض و هدایت امّت، آماده تحقق آرمان الهى «اَنّ الارضَ
یرثُها عبادى الصالحون»(1) مى باشند، پس او نیز انتظار رسیدن هنگامه ظهور
را دارد و لذا امر به دعا براى فرج مى فرمایند و از این منظر منتظِر واقعى اوست و
این اُمّت امام است که هنوز در پیچ و خم آمال و آرزوها، سرگردان و حیرانند و
منتظَرِ امام عصر(عج) مى باشند، زیرا طبق فلسفه امامت، بنا نیست
امام(ع) بدون اُمّت، امر مهم حاکمیت عدل الهى را در عرصه گیتى محقّق سازد!
پس این امام است که منتظِر اُمّتى منسجم و مؤمن و با بصیرت
است و هر گاه اُمّت با ویژگىهاى مورد انتظار مهیّا و آماده گردید، به فضل الهى
هنگامه فرج و ظهور هم فرا رسیده است!
و امّا از این حیث که تشنگان عدالت و معنویت به ویژه شیعیان و دوستداران حضرتش در آرزوى دستیافتن به ظرفیت شایستگى هاى اُمّت امام و زمینه سازى فرج و ظهور و در نهایت درک حضورش، لحظه شمارى مى نمایند، این اُمّت است که منتظِر و چشم به روزگارى دوخته است تا بیرق سبز مهدوى را بر بلنداى گیتى به اهتزاز درآمده ببیند. قطعاً چنین انتظارى، شورانگیزترین و عاشورائى ترین پدیده است که نگاه عمیق و ژرف هر عاشقى را به سوى قلّه هاى ظهور تنظیم نموده و بدینسان در مسیر تحوّلى شگرف، پیشروندگى و زمینه سازى (قیام و نهضت مهدوى) را رقم مىزند.
امّت اسلامى در برخى از روایات به عنوان امّت منتظِر
نامیده شده است، چون همواره در انتظار مهدى موعود(ع) به سر مى برد.
امام صادق(ع) به ابو بصیر ضمن روایتى در اینباره
مى فرمایند: اى ابو بصیر! خوشا به حال شیعیان و پیروان قائم ما اهل بیت! چون آنها
در زمان غیبت او منتظِر ظهور او هستند و وقتى آن حضرت ظهور نماید، در زمان ظهورش مطیع
و فرمانبردار او خواهند بود. آنان اولیاى خدایند و هیچ ترس و اندوهى بر آنان وجود
ندارد.(2)
در برخى روایات و تعابیر دعاها از خود امام زمان(ع) با لقب
منتظِر یاد شده است، در (نجم الثاقب ،باب دوّم) و در دعاى عید فطر این گونه
مى خوانیم: «اللهّم
صلّ على ولیّک المنتظِرِ امرک، المنتظِر لفرج اولیائک ...» بار خدایا! بر ولى خودت
درود فرست، آنکه منتظِر فرمان توست و همواره در آرزوى گشایش کار دوستان تو در حال
انتظار به سر می برد. (3) در نتیجه از دید روایات، در عصر غیبت هم امام و هم امّت هر
دو منتظِرند. امّت
در انتظار امام خود و امام در انتظار اُمّتى مهیّا تا با اذن ظهورش آرمانهاى الهى
محقّق گردد. (4)
منتظَر، یکى از لقبهاى معروف حضرت مهدى(ع) است.(5)
»اَین المنتظَرُ لِاِ قامَة الاَمتِ وَ العِوج» کجاست آن
امامى که مردم بهمنظور برطرفکردن اساس کژى و انحراف در انتظار او به سر مى برند.(6)
»السلام عَلى القائم المُنتَظَرِ وَ العَدلِ المُشتهَرَ.»
(7)
جامعه منتظِر؛ در انتظار چه حقیقتى است؟
الف - در انتظار تحقّق وعده هاى تخلّف ناپذیر پروردگار
عالم
)فلَن یُخلِفَ اللهُ عَهدَهُ / بقره: 80) ---(وَلَن
یُخلِفَ اللهُ وعدَهُ / حج: 47)
»لِیُظهِره على الدّین کلِّه وَ کفى بالله شهیداً.»(8) امام صادق(ع) در تفسیر آیه فرمودند: «این آیه در حق قائم آل محمد (ص) نازل شده است.»(9)
»و نُرید اَن نَمُنَّ على الذین استُضعِفوا فى الارض....»
(قصص آیه 5) امام
صادق(ع) فرمودند: این آیه مبارکه مخصوص صاحب الامرى است که در آخر الزمان ظاهر
مى شود. (10)
»و هو الّذى اَرسَلَ رَسولَه بِالهُدى و دینِ الحَقِّ
لِیُظهِرَهُ على الدّین کلّه.» امام باقر(ع) فرمودند: «این آیه مبارکه در هنگام
خروج مهدى آل محمد (ص) تحقّق مى یابد.»(11)
ب - در انتظار حاکمیت عدل الهى و امنیّت پایدار و فراگیر
.1»یَملَأُ اللهُ الارضَ قسطاً و عدلاً کما
مُلِئت ظلماً و جوراً.»(12)
.2»یخرج ذلَّ الرّق من اعناقکم»
خداوند بهوسیله مهدى (عج) ذلّت بردگى را از گردن آنها برمى
دارد. (13)
.3»لایوقظ نائماً و لایُهریق دماً.»
عدالتى در پهنه گیتى مى گستراند که خفته اى را بیدار
نمى کند (یعنى کسى مزاحم آسایش کسى نمى شود) و خونى را به ناحق نمى ریزد.(14)
.4»هو الشّمس الطالعه من مغربها... فیطهّر الارض
و یضع میزان العدل فلا یَظلم احدُ احداً.» او همان خورشیدى است که از مغرب طلوع
خواهد کرد... و میدان عدالت را مىگسترد، دیگر کسى به کسى ستم نمىکند. (15)
.5»یفرّق المهدى اصحابه فى جمیع البلدان و یأمرهم
بالعدل و الاحسان...»
«حضرت مهدى(عج) یارانش را در همه شهرها پراکنده مى کند و به
آنها دستور مىدهد که عدل و احسان را شیوه خود سازند. (16)
.6قال المهدى (عج): «اِنّى اَمانٌ لاَهل الاَرض«
من مایه امنیّت اهل زمین هستم!(17)
ج - در انتظار عنایات و توجّهات وبرکات خاص وجود ولى عصر
(عج)
»بیُمنِهِ رُزِقَ الوَرى وَ بِوجودِه ثَبَتَتِ الارضُ و
السماء» (18)
»السلامُ علیکَ یا بابَ الله و دَیّانَ دینه» امام باقر(ع):
«نحنُ حُجَجُ الله و بابُ الله» (19) و در دعاى ندبه مىخوانیم:
«اینَ بابُ الله الَّذى منه یُؤتى؟» کجاست آن باب الهى که از طریق او مى توان به خدا
رسید!
د - در انتظار شکل گیرى حلقه هاى منسجم ومتّحد یاران
»اگر شیعیان ما که خداوند آنها را به طاعت و بندگى خویش
موفق بدارد، در وفاى عهد و پیمانى که بر عهده دارند، همدل و متّحد مىشدند، سعادت
دیدار ما به تأخیر نمىافتاد و این توفیق زودتر نصیب آنان مىشد.»(20)
امام صادق(ع): خداوند حضرت قائم را با سه لشکر یارى
مىدهد. فرشتگان، مؤمنان و رُعب (ترس انداختن به دل دشمن)(21)
امام باقر(ع): «گویا هماکنون حضرت قائم و یارانش را
مى بینم که فرشته جبرائیل در سمت راست آن حضرت و میکائیل درسمت چپ و ترس و وحشت،
پیشاپیش سپاهیانش و پشت سر آنها به فاصله یک ماه در حرکت است و خداوند او را با پنج
هزار فرشته آسمان یارى مى رساند.» (22)
ه- در انتظار آخرین دولت حقّ!
این تعبیرى است که در کلام نورانى معصومین(ع)
آمده است:
امام باقر(ع): «دولتنا آخر الدّول» دولت ما آخرین دولت است.
و در آخرکلام می فرمایند: «و هو قول الله عزّوجل: والعاقبة
للمتّقین»(23)
امام صادق(ع) مى فرمایند پس از آنکه پیش از برقرارى دولت
ما همه گروهها به حکومت مى رسند، علت این تقّدم و تأخر را چنین بیان مى دارند:
«تا کسى نگوید: اگر ما به حکومت مى رسیدیم، به عدالت رفتار مىکردیم.»(24)
انتظارِ آخرین دولت
»اَللّهُمَّ اِنّا نَرغَبُ اِلَیکَ فى دَولَةٍ کَریمة...«
خدایا! با یک دنیا اشتیاق، دولت کریمه را از تو خواهانیم!
(25)
تعبیرهایى که در منابع دینى در مورد دولت و حکومت امام
مهدى(ع) آمده است:
- دولت جهانى، قلمرو حکومت
- دولت عدالت، بسط عدالت
- دولت کریمه، کرامتمدارى و عزّتمندى
- دولت صالحان، صالحبودن زمامداران
- دولت حق، حقمدارى
- دولت مستضعفان، حاکمیت مظلومان
- دولت امنیت، امنیت فراگیر
- دولت رفاه، فراگیرى رفاه
و- در انتظار فرج و درک ظهور حجّت خدا!
قال رسول الله (ص): «لو لمیَبق مِن
الدَّهر الّا یوم ٌلَبَعَثَ اللهُ رَجُلاً مِن اَهلِ بَیتى یَملَؤُها عَدلاً کَما
مُلئَت جوراً(26)«
قال رسول الله (ص): «لو لم یبق مِن
الدُّنیا الِّا یومٌ لَطوّل َاللهُ ذلِک الیوم حتّى یَبعثَ اللهُ فیه رجلاً منّى
اَو من اهل بیتى یواطئ اسمه اسمى.»(27)
کمیل ابن زیاد نخعى روایت مى کند امیرالمؤمنین(ع) دست مرا
گرفت و به طرف گورستان برد، چون به صحرا رسیدیم، آه سردى برآورد و فرمود:
«ولاتَخلوا الارضَ حُجّةٍ قائمٍ لله بحجّتِه اِمّا ظاهرٍ معلومٍ و اِمّا خائفٍ
مَغمورٍ لئلّا تَبطُلَ حُججُ اللهِ و بیّناتهُ فى تمامِ الکلام.»(28)
ابو حمزه مىگوید: از امام صادق(ع) پرسیدم: «اَتَبقىَ
الارضُ بغیر امامٍ؟ فقال: لو بَقِیَتِ الاَرضُ بِغیرِ امامٍ لَساخَت.»(29)
مهمترین کارکرد تربیت زمینه ساز
پرورش استعدادهاى انسانى، یعنى فراهمکردن زمینه رشد
استعدادها. بنابراین تمرکز بر روى انسان منتظر است تا با توجه به سه قوه منحصر به
خود (اختیار، اراده و عقل) در مدار اصول تربیتى یعنى معرفت و ایمان و عمل صالح؛
مطابق با آموزهها و الگوهاى الهى و توحیدى، در جهت رشد و تعالى و کمال قرار گیرد
و بدینسان آمادگى هاى همه جانبه را در خود به حد مطلوب امام عصر(عج( برساند.
لزوم 4 نوع آمادگى در 3 حوزه
_1فردى
_2سیستمى (شکل گیرى 313 سپاه)
_3منطقهاى (اتحاد کشورهاى اسلامى)
4_بین المللى (ترویج ضرورت حاکمیت عدل یکپارچه جهانى) با
بسیج شیفتگان عدالت و معنویت و حریت در جهان.
- آمادگى فکرى و روحى (فردى و جمعى(
- آمادگى در طرح و برنامهریزى
- آمادگى در عمل
قال الصادق(ع): «اِذا قامَ قائِمُنَا المَهدى کانَ
الرَّجُلُ مِن مُحبِّینا اَجرَأ مِن سَیفٍ وَ اَمضى مِن سِنان» هرگاه قائم ما
مهدى(عج) ظهور
کند، دوستداران ما این دو ویژگى را خواهند داشت:
_1بُرندهتر از شمشیر که ناظر بر آمادگىهاى اعتقادى و معنوى
است. (ایمانشان راسخ و سخت، چون کوه و آهن و در پاکى چون چشمه زلال(
_2نافذتر از نیزه که ناظر بر آمادگى هاى انگیزشى و جسمى است.
(در غیرت و شجاعت پولادین به گونه اى که از برق چشمانشان خصم بگریزد.)(30)
پی نوشت ها:
1_(انبیا/105)
2_ (بحار الانوار ج52 ص150)
3_(مکیال المکارم ج2، ص81)
4_(نشریه موعود شماره 32 ص65)
5_ (نجم الثاقب، باب دوّم)
6_ (دعاى ندبه، مفاتیح الجنان(
7_(مفاتیح الجنان(
8_ (فتح آیه 28)
9_ (المحجه، ص174 و بحار الانوار
10_(تفسیر برهان ج 3 ص220) ج51 ص50)
11_ (تفسیر مجمع البیان، ج5 ص38)
12_ (منتخب الاثر ص478)
13_(بحار الانوار ج51 ص75)
14_ (منتخب الاثر ص478)
15_(الزام الناصب ص180)
16_(الامام المهدى ص271)
17_ (بحار ج 52 ص 92)
18_(مفاتیح الجنان، دعاى عدیله(
19_(تفسیر برهان ج1،ص 19)
20_ (احتجاج طبرسى ج2 ص498 و بحار الانوار ج53 ص177)
21_ (فرهنگ الفباى مهدویت - موعودنامه ص782 و بحار الانوار ج52ص356)
22_(بحار الانوار ج52 ص343- نور الثقلین ج1ص388)
23_ (کافى ج 1 ص407)
24_ (غیبت طوسى، ص472)
25_(مفاتیح / دعاى افتتاح(
)_26ابى داوود ج2 ص310 و بحار الانوار - ج 51 ص81)
27_ (سنن ابن داوود ج2 ص309)
28_ (غیبت نعمانى باب8 ح118، ص 222)
29_ (غیبت نعمانى باب8 ح125، ص 226)
30_ (ینابیع الموده / ص538 / چاپ نجف)
منبع:تسنیم
211008