کد خبر : ۱۹۵۱۸
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۴
به بهانه سالروز امامت حضرت ولى عصر(عج)

درنگى در منتظِر و منتظَر!

امام منتظِر اُمّتى منسجم و مؤمن و با بصیرت است و هر گاه اُمّت با ویژگى‏هاى مورد انتظار مهیّا و آماده گردید، به فضل الهى هنگامه فرج و ظهور هم فرا رسیده است!

عقیق:تربیت زمینه‏ ساز ظهور، اعتقاد به دوره آخرالزمان و انتظار ظهور منجى و نجات‏ دهنده خاصى به نام امام مهدى(ع) است. جوهره حقیقى انتظار، ایجاد و حفظ آمادگى همه‏ جانبه منتظِران است که با اندیشه وجود امام غایب و اهتمام بر انجام وظایف، در جهت زمینه‏ سازى امر مقدّس فرج براى رسیدن به کمال مطلوب صورت مى‏ پذیرد!

تربیت زمینه‏ ساز

تربیتى است که ما را آماده مى ‏کند براى قبول و تبعیت از امام (امامت علوى و مهدوى) امامتى که امّت‏هاى پیشین نتوانستند به دوش بکشند و البته (امرٌ مُستصعب)؛ صبورى مى‏خواهد و سعه صدر، همگرایى و تحمّل یکدیگر...

درنگى در منتظِر و منتظَر!
هدف نهایى و آرمانى از انتظار، تحقق جامعه توحیدى و حاکمیّت عدل جهانى حضرت مهدى(عج) است که مورد انتظار همه ما، حتى امام عصر(ع( مى ‏باشد پس اگر از این زاویه به حقیقت انتظار نگاه کنیم، همه ما و حتى امام زمان (عج) منتظریم و «لِیُظهِره على الدّین کلّه» منتظَر ماست!
و اما از آنجا که به اعتقاد شیعه حجت خدا و امام، حىّ و حاضر است و همچنان با افاضه فیض و هدایت امّت، آماده تحقق آرمان الهى «اَنّ الارضَ یرثُها عبادى الصالحون»(1)  مى‏ باشند، پس او نیز انتظار رسیدن هنگامه ظهور را دارد و لذا امر به دعا براى فرج مى‏ فرمایند و از این منظر منتظِر واقعى اوست و این اُمّت امام است که هنوز در پیچ و خم آمال و آرزوها، سرگردان و حیرانند و منتظَرِ امام عصر(عج) مى ‏باشند، زیرا طبق فلسفه امامت، بنا نیست امام(ع) بدون اُمّت، امر مهم حاکمیت عدل الهى را در عرصه گیتى محقّق سازد!
پس این امام است که منتظِر اُمّتى منسجم و مؤمن و با بصیرت است و هر گاه اُمّت با ویژگى‏هاى مورد انتظار مهیّا و آماده گردید، به فضل الهى هنگامه فرج و ظهور هم فرا رسیده است!

و امّا از این حیث که تشنگان عدالت و معنویت به ‏ویژه شیعیان و دوستداران حضرتش در آرزوى دست‏یافتن به ظرفیت شایستگى ‏هاى اُمّت امام و زمینه‏ سازى فرج و ظهور و در نهایت درک حضورش، لحظه ‏شمارى مى ‏نمایند، این اُمّت است که منتظِر و چشم به روزگارى دوخته است تا بیرق سبز مهدوى را بر بلنداى گیتى به اهتزاز درآمده ببیند. قطعاً چنین انتظارى، شورانگیزترین و عاشورائى ‏ترین پدیده است که نگاه عمیق و ژرف هر عاشقى را به‏ سوى قلّه‏ هاى ظهور تنظیم نموده و بدین‏سان در مسیر تحوّلى شگرف، پیش‏روندگى و زمینه‏ سازى (قیام و نهضت مهدوى) را رقم مى‏زند.

امّت اسلامى در برخى از روایات به‏ عنوان امّت منتظِر نامیده شده است، چون همواره در انتظار مهدى موعود(ع) به ‏سر مى‏ برد.
امام صادق(ع) به ابو بصیر ضمن روایتى در این‏باره مى‏ فرمایند: اى ابو بصیر! خوشا به حال شیعیان و پیروان قائم ما اهل بیت! چون آن‏ها در زمان غیبت او منتظِر ظهور او هستند و وقتى آن‏ حضرت ظهور نماید، در زمان ظهورش مطیع و فرمانبردار او خواهند بود. آنان اولیاى خدایند و هیچ ترس و اندوهى بر آنان وجود ندارد.(2)
در برخى روایات و تعابیر دعاها از خود امام زمان(ع) با لقب منتظِر یاد شده است، در (نجم الثاقب ،باب دوّم) و در دعاى عید فطر این گونه مى‏ خوانیم: «اللهّم صلّ على ولیّک المنتظِرِ امرک، المنتظِر لفرج اولیائک ...» بار خدایا! بر ولى خودت درود فرست، آن‏که منتظِر فرمان توست و همواره در آرزوى گشایش کار دوستان تو در حال انتظار به ‏سر می برد. (3) در نتیجه از دید روایات، در عصر غیبت هم امام و هم امّت هر دو منتظِرند. امّت در انتظار امام خود و امام در انتظار اُمّتى مهیّا تا با اذن ظهورش آرمانهاى الهى محقّق گردد. (4)
منتظَر، یکى از لقب‏هاى معروف حضرت مهدى(ع) است.(5)
»
اَین المنتظَرُ لِاِ قامَة الاَمتِ وَ العِوج» کجاست آن امامى که مردم به‏منظور برطرف‏کردن اساس کژى و انحراف در انتظار او به‏ سر مى‏ برند.(6)
»
السلام عَلى القائم المُنتَظَرِ وَ العَدلِ المُشتهَرَ.» (7)
جامعه منتظِر؛ در انتظار چه حقیقتى است؟
الف - در انتظار تحقّق وعده‏ هاى تخلّف ‏ناپذیر پروردگار عالم‏
)
فلَن یُخلِفَ اللهُ عَهدَهُ / بقره: 80) ---(وَلَن یُخلِفَ اللهُ وعدَهُ / حج: 47)

»لِیُظهِره على الدّین کلِّه وَ کفى بالله شهیداً.»(8) امام صادق(ع) در تفسیر آیه فرمودند: «این آیه در حق قائم آل محمد (ص) نازل شده است.»(9)
»
و نُرید اَن نَمُنَ‏ّ على الذین استُضعِفوا فى الارض....» (قصص آیه 5) امام صادق(ع) فرمودند: این آیه مبارکه مخصوص صاحب الامرى است که در آخر الزمان ظاهر مى ‏شود. (10)
»
و هو الّذى اَرسَلَ رَسولَه بِالهُدى و دینِ الحَقِّ لِیُظهِرَهُ على الدّین کلّه.» امام باقر(ع) فرمودند: «این آیه مبارکه در هنگام خروج مهدى آل محمد (ص) تحقّق مى یابد.»(11)
ب - در انتظار حاکمیت عدل الهى و امنیّت پایدار و فراگیر
.1»
یَملَأُ اللهُ الارضَ قسطاً و عدلاً کما مُلِئت ظلماً و جوراً.»(12)
.2»
یخرج ذلَّ الرّق من اعناقکم»
خداوند به‏وسیله مهدى (عج) ذلّت بردگى را از گردن آن‏ها برمى دارد. (13)
.3»
لایوقظ نائماً و لایُهریق دماً.»
عدالتى در پهنه گیتى مى‏ گستراند که خفته‏ اى را بیدار نمى‏ کند (یعنى کسى مزاحم آسایش کسى نمى ‏شود) و خونى را به ناحق نمى‏ ریزد.(14)
.4»
هو الشّمس الطالعه من مغربها... فیطهّر الارض و یضع میزان العدل فلا یَظلم احدُ احداً.» او همان خورشیدى است که از مغرب طلوع خواهد کرد... و میدان عدالت را مى‏گسترد، دیگر کسى به کسى ستم نمى‏کند. (15)
.5»
یفرّق المهدى اصحابه فى جمیع البلدان و یأمرهم بالعدل و الاحسان...» «حضرت مهدى(عج) یارانش را در همه شهرها پراکنده مى‏ کند و به آن‏ها دستور مى‏دهد که عدل و احسان را شیوه خود سازند. (16)
  .6
قال المهدى (عج): «اِنّى اَمانٌ لاَهل الاَرض«
من مایه امنیّت اهل زمین هستم!(17)
ج - در انتظار عنایات و توجّهات وبرکات خاص وجود ولى عصر (عج)
»
بیُمنِهِ رُزِقَ الوَرى وَ بِوجودِه ثَبَتَتِ الارضُ و السماء» (18)
»
السلامُ علیکَ یا بابَ الله و دَیّانَ دینه» امام باقر(ع): «نحنُ حُجَجُ الله و بابُ الله» (19) و در دعاى ندبه مى‏خوانیم: «اینَ بابُ الله الَّذى منه یُؤتى؟» کجاست آن باب الهى که از طریق او مى ‏توان به خدا رسید!
د - در انتظار شکل ‏گیرى حلقه‏ هاى منسجم ومتّحد یاران‏
»
اگر شیعیان ما که خداوند آن‏ها را به طاعت و بندگى خویش موفق بدارد، در وفاى عهد و پیمانى که بر عهده دارند، هم‏دل و متّحد مى‏شدند، سعادت دیدار ما به تأخیر نمى‏افتاد و این توفیق زودتر نصیب آنان مى‏شد.»(20)
امام صادق(ع): خداوند حضرت قائم را با سه لشکر یارى مى‏دهد. فرشتگان، مؤمنان و رُعب (ترس ‏انداختن به دل دشمن)(21)
امام باقر(ع): «گویا هم‏اکنون حضرت قائم و یارانش را مى‏ بینم که فرشته جبرائیل در سمت راست آن‏ حضرت و میکائیل درسمت چپ و ترس و وحشت، پیشاپیش سپاهیانش و پشت سر آن‏ها به فاصله یک ماه در حرکت است و خداوند او را با پنج هزار فرشته آسمان یارى مى ‏رساند.» (22)
ه- در انتظار آخرین دولت حقّ!
این تعبیرى است که در کلام نورانى معصومین(ع) آمده است:
امام باقر(ع): «دولتنا آخر الدّول» دولت ما آخرین دولت است.
و در آخرکلام می ‏فرمایند: «و هو قول الله عزّوجل: والعاقبة للمتّقین»(23)
امام صادق(ع) مى ‏فرمایند پس از آن‏که پیش از برقرارى دولت ما همه گروه‏ها به حکومت مى‏ رسند، علت این تقّدم و تأخر را چنین بیان مى ‏دارند: «تا کسى نگوید: اگر ما به حکومت مى ‏رسیدیم، به عدالت رفتار مى‏کردیم.»(24)
 
انتظارِ آخرین دولت‏
»
اَللّهُمَّ اِنّا نَرغَبُ اِلَیکَ فى دَولَةٍ کَریمة...«
خدایا! با یک دنیا اشتیاق، دولت کریمه را از تو خواهانیم! (25)
تعبیرهایى که در منابع دینى در مورد دولت و حکومت امام مهدى(ع) آمده است:
-
دولت جهانى، قلمرو حکومت‏
-
دولت عدالت، بسط عدالت‏
-
دولت کریمه، کرامت‏مدارى و عزّتمندى‏
-
دولت صالحان، صالح‏بودن زمامداران‏
-
دولت حق، حق‏مدارى‏
-
دولت مستضعفان، حاکمیت مظلومان‏
-
دولت امنیت، امنیت فراگیر
-
دولت رفاه، فراگیرى رفاه‏
و- در انتظار فرج و درک ظهور حجّت خدا!
قال رسول الله (ص): «لو لم‏یَبق مِن الدَّهر الّا یوم ٌلَبَعَثَ اللهُ رَجُلاً مِن اَهلِ بَیتى یَملَؤُها عَدلاً کَما مُلئَت جوراً(26)«
قال رسول الله (ص): «لو لم یبق مِن الدُّنیا الِّا یومٌ لَطوّل َاللهُ ذلِک الیوم حتّى یَبعثَ اللهُ فیه رجلاً منّى اَو من اهل بیتى یواطئ اسمه اسمى.»(27)
کمیل ابن زیاد نخعى روایت مى‏ کند امیرالمؤمنین(ع) دست مرا گرفت و به طرف گورستان برد، چون به صحرا رسیدیم، آه سردى برآورد و فرمود: «ولاتَخلوا الارضَ حُجّةٍ قائمٍ لله بحجّتِه اِمّا ظاهرٍ معلومٍ و اِمّا خائفٍ مَغمورٍ لئلّا تَبطُلَ حُججُ اللهِ و بیّناتهُ فى تمامِ الکلام.»(28)
ابو حمزه مى‏گوید: از امام صادق(ع) پرسیدم: «اَتَبقىَ الارضُ بغیر امامٍ؟ فقال: لو بَقِیَتِ الاَرضُ بِغیرِ امامٍ لَساخَت.»(29)
 
مهم‏ترین کارکرد تربیت زمینه‏ ساز
پرورش استعدادهاى انسانى، یعنى فراهم‏کردن زمینه رشد استعدادها. بنابراین تمرکز بر روى انسان منتظر است تا با توجه به سه قوه منحصر به خود (اختیار، اراده و عقل) در مدار اصول تربیتى یعنى معرفت و ایمان و عمل صالح؛ مطابق با آموزه‏ها و الگوهاى الهى و توحیدى، در جهت رشد و تعالى و کمال قرار گیرد و بدین‏سان آمادگى ‏هاى همه‏ جانبه را در خود به حد مطلوب امام عصر(عج( برساند.
 
لزوم 4 نوع آمادگى در 3 حوزه‏
_1
فردى‏
_2
سیستمى (شکل‏ گیرى 313 سپاه)
_3
منطقه‏اى (اتحاد کشورهاى اسلامى)

4_بین ‏المللى (ترویج ضرورت حاکمیت عدل یکپارچه جهانى) با بسیج شیفتگان عدالت و معنویت و حریت در جهان.
-
آمادگى فکرى و روحى (فردى و جمعى(
-
آمادگى در طرح و برنامه‏ریزى‏
-
آمادگى در عمل‏
قال الصادق(ع): «اِذا قامَ قائِمُنَا المَهدى کانَ الرَّجُلُ مِن مُحبِّینا اَجرَأ مِن سَیفٍ وَ اَمضى مِن سِنان» هرگاه قائم ما مهدى(عج) ظهور کند، دوستداران ما این دو ویژگى را خواهند داشت:
_1
بُرنده‏تر از شمشیر که ناظر بر آمادگى‏هاى اعتقادى و معنوى است. (ایمانشان راسخ و سخت، چون کوه و آهن و در پاکى چون چشمه زلال(
_2
نافذتر از نیزه که ناظر بر آمادگى ‏هاى انگیزشى و جسمى است. (در غیرت و شجاعت پولادین به ‏گونه اى‏ که از برق چشمانشان خصم بگریزد.)(30)


پی نوشت ها:
1_(انبیا/105)
2_ (بحار الانوار ج‏52 ص‏150)

3_(مکیال المکارم ج‏2، ص‏81)

4_(نشریه موعود شماره 32 ص‏65)

5_ (نجم الثاقب، باب دوّم)

6_ (دعاى ندبه، مفاتیح الجنان(

7_(مفاتیح الجنان‏(

8_ (فتح آیه 28)

9_ (المحجه، ص‏174 و بحار الانوار

10_(تفسیر برهان ج 3 ص‏220) ج‏51 ص‏50)

11_ (تفسیر مجمع‏ البیان، ج‏5 ص38)

12_ (منتخب الاثر ص‏478)

13_(بحار الانوار ج‏51 ص‏75)

14_ (منتخب الاثر ص‏478)

15_(الزام الناصب ص‏180)

16_(الامام المهدى ص‏271)

17_ (بحار ج 52 ص 92)

18_(مفاتیح الجنان، دعاى عدیله(

19_(تفسیر برهان ج‏1،ص 19)

20_ (احتجاج طبرسى ج‏2 ص‏498 و بحار الانوار ج‏53 ص‏177)

21_ (فرهنگ الفباى مهدویت - موعودنامه ص‏782 و بحار الانوار ج‏52ص‏356)

22_(بحار الانوار ج‏52 ص‏343- نور الثقلین ج‏1ص‏388)

23_ (کافى ج 1 ص407)

24_ (غیبت طوسى، ص‏472)

25_(مفاتیح / دعاى افتتاح(

)_26ابى داوود ج‏2 ص‏310 و بحار الانوار - ج 51 ص‏81)

27_ (سنن ابن داوود ج‏2 ص‏309)

28_ (غیبت نعمانى باب‏8 ح‏118، ص 222)

29_ (غیبت نعمانى باب‏8 ح‏125، ص 226)

30_ (ینابیع الموده / ص‏538 / چاپ نجف)

منبع:تسنیم

211008


ارسال نظر
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین