عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۸۴۷
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۰
قدم به قدم تا عاشورا/
شریح از کسانی بود که با امام حسین(ع) مکاتبه داشت و جزء هفت نفر از بزرگان کوفه بود که قسم یاد کردند آن حضرت را یاری نمایند. اما هنگامی که ابن زیاد مبلغ پنجاه هزار دینار به عنوان رشوه به اوپیشنهاد کرد، قسم خود را زیر پا نهاد و فتوا به قتل امام حسین(ع) داد.

عقیق: ارباب من حسین جان! حالا که چهل قدم مانده! تا عزادار شدنم، تا سینه چاکی ام، پس بگذار به استقبالت بیایم اربابم و ورودی شهر کرب و بلا سجده به قدمگاهت بزنم که اربابم حالا که داری برای بندگی خدا آماده میشوی این من نا چیز، این من کمترین می آیم و چله نشینی را آغاز میکنم تا بگویم هر روز روایتی از سرشت آسمانیت را...


امام حسین(ع)  منحرفان وغافلان

شریح بن حارث قاضی

شریح از مردم یمن بود که به دیدار پیامبر(ص) شتافت و مسلمان شد. او حدود 60 سال عهده دار قضاوت بود. وقتی حضرت علی(ع) به خلافت رسید، وی را در این پست ابقاء نمود. شریح از کسانی بود که با امام حسین(ع) مکاتبه داشت و جزء هفت نفر از  بزرگان کوفه بود که قسم یاد کردند آن حضرت را یاری نمایند. اما هنگامی که ابن زیاد مبلغ پنجاه هزار دینار به عنوان رشوه به اوپیشنهاد کرد، قسم خود را زیر پا نهاد و فتوا به قتل امام حسین(ع) داد.

عمر بن سعد

عمر بن سعد از جمله اشراف و بزرگان کوفه بود که به امام نامه نوشتند و او را به کوفه فرا خواندند.ولی با وعده حکومت ری، همه چیز را به فراموشی سپرد و در روز سوم محرم الحرام با چهار هزار نفر برای به قتل رساندن فرزند پیامبر(ص) وارد کربلا شد. او به« عروة بن قیس» گفت: «برو از حسین(ع) سؤال کن چرا به این دیار آمده ای؟ چرا از مکه خارج گشتی و در آنجا نماندی؟ » قیس به او گفت: «چرا خودت با او سخن نمی گویی؟ » عمر سعد گفت: « من برای حسین نامه نوشتم و با او مکاتبه داشته ام. خجالت می کشم با او روبرو شوم. »

ساربان امام حسین(ع)

به نوشته برخی از مورخان یکی ازکسانی که در کربلا از امام حسین(ع) فاصله گرفت، ساربان امام حسین(ع) به نام « بجدل بن سلیم» بود. او با آن که از امام جدا شده بود،شب یازدهم به قتلگاه وارد شد و به منظور به دست آوردن انگشتر آن حضرت، انگشت امام را قطع نمود.

عمر بن حجاج

عمر بن حجاج کسی است که در نامه خود به امام حسین(ع) نوشت: «درختان سبز شد و میوه ها رسید و ما منتظر قدوم تو هستیم. » ولی با خطبه عبیدالله بن زیاد در شمار چهره های مردد قرار گرفت و در کربلا در رکاب عمر بن سعد حضور یافت و فرماندهی لشکر چهار هزار نفری موکل بر فرات را بر عهده گرفت. او خطاب به لشکر خود گفت:« در جواز قتل حسین تردیدی به خود راه ندهید.زیرا او با یزید مخالفت کرده و از دین بیرون رفته است. »

شبث بن ربعی

هنگامی که عبیدالله بر کوفه چیره شد،او به عبیدالله پیوست. شبث از دعوت کنندگان امام بود ولی در کربلا در شمار فرماندهان دشمن قرار گرفت. او خطاب به حضرت عباس(ع) گفت: « برو به برادرت بگو که اگر دنیا را آب فرا گیرد قطره ای از آن را به شما نخواهیم داد. مگر اینکه با یزید بیعت کنید. » این شخص به شکرانه شهادت امام حسین(ع) مسجدی بنا کرد که به نام او نیز شهرت یافت .

 

منبع: چشمه های معرفت 

کدخبرنگار:211001

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین