عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۸۲۶
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۰
قدم به قدم تا عاشورا/
امام صادق(ع)فرمود: «خداوند متعال تربت جدم حسین(ع) را شفای هر درد و ایمنی از خوف قرار داده است. پس هرگاه خواستید،از آن خاک تناول کنید، آنرا ببوسید و به چشم گذارید و بر سایر اعضاء بدن تماس دهید.»

عقیق: ارباب من حسین جان! حالا که چهل قدم مانده! تا عزادار شدنم، تا سینه چاکی ام، پس بگذار به استقبالت بیایم اربابم و ورودی شهر کرب و بلا سجده به قدمگاهت بزنم که اربابم حالا که داری برای بندگی خدا آماده میشوی این من نا چیز، این من کمترین می آیم و چله نشینی را آغاز میکنم تا بگویم هر روز روایتی از سرشت آسمانیت را...

منزلت تربت امام حسین(ع)

شفای هر دردی

امام صادق(ع)فرمود: «خداوند متعال تربت جدم حسین(ع) را شفای هر درد و ایمنی از خوف قرار داده است. پس هرگاه خواستید،از آن خاک تناول کنید، آنرا ببوسید و به چشم گذارید و بر سایر اعضاء بدن تماس دهید.» امام صادق(ع) فرمود:«همانا نزد امام حسین(ع) تربت سرخی است که شفای هر درد ی غیر از مرگ می باشد.» خوردن خاک وگل حرام است،مگر خاک قبر امام حسین(ع) آنهم به مقدار اندک و به قصد استشفاء،به شرطی که نیت صادق باشد و دعای مربوط به آن نیز خوانده شود.

امام رضا(ع) فرمودند:«خوردن گل و خاک مانند خوردن مردار و خون حرام است،مگر گل و خاک مزار امام حسین(ع)بدرستیکه در آن شفای هر درد و امنیت از هر ترس است.»


فضیلت سجده بر تربت امام حسین(ع)

امام صادق(ع) از خاک کربلا درون کیسه ای ریخته و در سجاده همراه داشت. در هنگام نماز آن کیسه را باز می کرد بر آن سجده می نمود. و ایشان فرمودند: «همانا سجده بر تربت امام حسین(ع) حجاب های هفتگانه را از بین می برد.»(منظور از حجاب های هفتگانه حجاب های معاصی است که مانع قبول اعمال هستند.)


فضیلت تسبیح تربت امام حسین(ع)

امام زمان(عج) فرمودند:«هر کس تسبیح امام حسین(ع) را در دست بگیرد و ذکر را فراموش کند،ثواب ذکر برای او نوشته می شود.»

امام صادق(ع) فرمودند: «یک ذکر یا استغفار که با تسبیح تربت امام حسین(ع) گفته شود برابر است با هفتاد ذکر که با چیز دیگر گفته شود.»

در حدیث است که هر گاه فردی تسبیحی از آن تربت(کربلا) در دست گیرد و اول روز بگوید:«الهم انی اصبحت اسبحک احمدک و اهل لک و اکبرک و امجدک بعدد ما ادیر به سبحتی» خداوندا من با تسبیح و تهلیل تو صبح کردم و به تعدادی که تسبیحم را می چرخانم تو را سپاس می گویم. پس تا شام برای او ثواب تسبیح گفتن نوشته می شود و همچنین اگر در وقت خواب آن دعا را بخواند و تسبیح را در زیر سر بگذارد و بخوابد همین خاصیت را دارد.


تبرک به تربت

نگهداری از خاک کربلا و استفاده از آن در مواقع خاصی سفارش شده است.در این خصوص روایات متعددی آمده است که برخی از آنها را ذکر می کنیم.

امام صادق (ع) فرمودند: «کام فرزندانتان را با تربت امام حسین(ع) باز کنیدکه آن امان است.»

امام زمان(عج) فرمودند: «به برکت خاک قبر امام حسین(ع)،قبر میت محل امنی از هر بلا و آفت و عذاب می گردد.»

نگاه داشتن و نگهداری خاک مطهر قبر امام حسین(ع) سبب ایمنی است. گذاشتن آن خاک در کالای تجاری سبب برکت آن می شود. مستحب است که سقف دهان طفل را با آن خاک بردارند، تا از صدمات ایمن شود. اگر خاک کربلا را در قبر گذارند سبب امان میت از عذاب می شود. مستحب است حنوط میت را با تربت امام حسین(ع) مخلوط کنند. هر کس در زمین کربلا دفن شود بدون حساب وارد بهشت می شود. در حدیث است وقتی ملائکه بهشت به زمین نازل می شوند،حورالعین از آنها خواهش می کنند از تربت کربلا برایشان هدیه ببرند تا به آن متبرک شوند. در سرزمین مقدس کربلا پیش از شهادت امام حسین(ع) دویست نبی و دویست وصی و دویست سبط دفن شده اند که همه شهید شدند. در هنگام شهادت امام حسین(ع) هر جا تربت کربلا بود مبدل به خون گردد.

روزی پیامبر اسلام(ص)، ام سلمه را در حال گریستن مشاهده کرد. پس مقداری از تربت کربلا که در شب معراج برایش هدیه آورده بودند به ام سلمه داد  آن خاک سرخی بود. ایشان فرمودند: «این را نگاه دار پس هر وقت مبدل به خون شد بدانکه فرزندم حسین(ع)را شهید کرده اند.» ام سلمه می گوید:«من آن تربت را گرفتم و در شیشه ای نگهداری کردم و هر روز به آن نظر می کردم و می گریستم. چون روز عاشورا شد،صبح نظر کردم همان خاک بود.بعد از ظهر به آن نگریستم،دیدم آن خاک مبدل به خون شده است و خون درون شیشه می جوشد.

در زمان امام صادق(ع) زنی بدکاره بود که به وسیله زنا صاحب اولاد می شد و آن بچه ها را پس از دنیا آمدن با آتش می سوزانید. چون وفات نمود او را دفن نمودند ولی زمین او را بیرون انداخت.این اتفاق چند دفعه تکرار شد. نهایتاً به تعلیم امام صادق(ع) مقداری تربت امام حسین(ع) در قبرش گذاردند و زمین او را قبول کرد.

 

منبع:چشمه های معرفت

  کدخبرنگار:211001


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین