عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۵۹۱۲
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۲ - ۰۴:۴۹
شب هفدهم محرم در هیئت آل یاسین با مداحی حاج سعید حدادیان و محمد حسین حدادیان
درشب عاشورا در خیمه های عمرسعد کم نماز شب خوانده شد؟ کم قرآن خونده شد؟ عده ای از آنها حج برمی گشتند. اما وقتی بنا باشد آدم حسابی گیر بیاید " قل الدیانون"

صوت مراسم

عقیق: مراسم عزاداری شب هفدهم محرم با حضور اقشار مختلف مردم در هیئت آل یاسین برگزار شد.

به گزارش عقیق ، در این مراسم حجت الاسلام علی ثمری در سخنانی شرایط سیاسی کوفه در زمان قیام عاشورا را تشریح کرد.

درادامه مراسم حاضرین با مداحی حاج سعید حدادیان و کربلایی محمد حسین حدادیان به عزاداری و سینه زنی پرداختند.

هیئت آل یاسین پنج شنبه شب و جمعه شب نیز در مسجد امام صادق (ع) واقع در میدان فلسطین برقرار است.

گزیده ایی از سخنان حجت الاسلام ثمری را بخوانید:

* حادثه کربلا در دوبخش قابل بررسی است ، یکی قبل از شهادت امام حسین(ع) و دیگری بعد از شهادت حضرت . چرا که حضرت امام حسین(ع) هم در دوران نبی مکرم اسلام ، هم دوران امام علی (ع) و فاطمه زهرا(س) و هم دوران امام مجتبی (ع) نقش آفرین بوده اند. تمام انبیاء الهی نیز تا وقتی با واقع کربلا مانوس نشدند در مقام هدایت بشر قرار نگرفتند. لذا تمام انبیاءالهی از کربلا سرمشق گرفتند. سبب بخشش حضرت آدم امام حسین بودند. سبب امامت حضرت ابراهیم وجود مقدس سیدالشهدا بودند. حضرت ابراهیم از انبیایی است که برداشت و توشه اش از کربلا بیش از سایر انبیاست.

* شیعه به رجعت معتقد است. اینکه بعد از ظهور حضرت حجت(عج) حضرت سیدالشهدا نیز رجعت می کنند و پس از ایشان تمام کسانی که از عصر عاشورا تا آن زمان با جهت و فرهنگ حسینی کارکرده اند ، فکر کرده اند و زندگی کرده اند هم به عالم برمی گردند. من و تو هم می توانیم جزو این رجعتیون باشیم اگر تلاش کنیم این فرهنگی که حضرت سیدالشهدا پایه گذاری کرد در زندگی ما نهادینه بشود.

* شما الان در دوره بسیار حساسی هستید. امام صادق (ع) و سایر ائمه  ترویج محرم و عاشورا می کردند لکن شیعیان این حضرات را می دیدند ، در دوران غیبت صغری نیز این ارتباط برقرار بود ولی اوج زحمت در زمان فعلی است که انسان فرهنگ و منشی را در زندگی جاری کند که انتهای آن فرهنگ عاشورا و کربلا باشد. کار سختی هم هست چون امام در پس پرده غیبت است و جهت عاشورایی را باید از نائب عام امام زمان(عج) گرفت .

* ایام اسارت خاندان اهل بیت (ع) دوران بسیار سختی بود و خدا قسمت کند در اربعین تنها یک سلام است که دل انسان را آرام می کند آن هم وقتی است که بر بالای تل زینبیه این جمله را می بینیم " السلام علیک یا جبل الصبر"

* بعد از پیامبر (ص) فاتحه اسلام را خواندند. و از اسلام جزنام ، چیزی باقی نمانده بود. دینداری مردم چگونه بود؟ مردم نماز می خواندند ، حج می رفتند ، اهل جبهه و جهاد بودند. عده ای از این ها که برای جنگ با امام حسین (ع) به کربلا آمده بودند توفیق سربازی در رکاب امیرالمومنین را داشتند . به تعبیر مقام معظم رهبری ، کسی مثل شمر تا مرز شهادت در رکاب حضرت علی(ع) جلو آمد. کسی مثل عمر سعد جانباز رکاب امیرالمومنین و حافظ قرآن است. شرایط اینگونه بود.اینجا بود که امام حسین (ع) فرمود : الناس عبید الدنیا. نفرمود عبد ، عبد تا یک جایی مطیع مولایش است در بعضی مواقع هم خودش تصمیم می گیرد. فرمود عبید ، یعنی ذلیل و بدبخت دنیا. باورتان می شود به عده ی وعده توبره جو دادند که بیایند امام حسین(ع) را بکشند که آخر آن را هم ندادند ، به عده وعده یک مشت خرما دادند برای کشتن سیدالشهدا(ع).

* از دین فقط ظاهرش مانده بود. شما فکر می کنید درشب عاشورا در خیمه های عمرسعد کم نماز شب خوانده شد؟ کم قرآن خونده شد؟ عده ای از آنها حج برمی گشتند. اما وقتی بنا باشد آدم حسابی گیر بیاید " قل الدیانون" . دین داران خیلی کم اند.

* طبری می نویسد 1500 نفر با امام حسین به کربلا آمدند ، صبح عاشورا چند نفر ماندند؟ 72 نفر . حضرت سکینه(سلام الله علیها) می فرماید شب عاشورا بعضی از این ها که رفتند حتی خیمه هایشان را هم جمع نکردند.

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین