۰۷ آذر ۱۴۰۳ ۲۶ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۲۵ : ۰۴
کربلا؛ محل ظهور حقایق و نزول رحمت الهی
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی اظهار کرد: کربلا محل ظهور حقایق و نزول رحمت الهی و مختلف الملائکه و مختلف الانبیاء است و ملائکه در صف قرار میگیرند تا با اذن و اجازه به زیارت آن امام مشرف شوند.
میرباقری با اشاره به تعبیر روایی«فوج ینزل و فوج یصعد» تصریح کرد: دائما دستهای از ملائکه برای زیارت بارگاه مطهر امام حسین(ع) فرود میآیند و دستهای نیز به سمت عالم بالا میروند.
استاد حوزه علمیه با تأکید بر اینکه چنین ثوابها و برکات برای زیارت امام حسین(ع) امری شگفتانگیز نیست عنوان کرد: در روایات آمده است خانهای که در آن قرآن تلاوت میشود و ذکر و نام خدا جاری است در آسمانها میدرخشد و مورد توجه ملائکه است پس تعجب ندارد چنین بارگاهی همواره مورد توجه باشد.
رحمت خداوند هر شب جمعه زائران اباعبدالله الحسین(ع) را فرامیگیرد
وی افزود: کربلا بعد از عاشورا مظهر عنایت حق و مختلف الملائکه و الانبیاء است و در روایت آمده که خداوند هر شب جمعه به کربلا هبوط میکند که البته مراد نعوذبالله هبوط جسمانی نیست و هبوط عنایات و رحمت خداوند، مراد است.
میرباقری با اشاره به برخی ثوابهای زیارت امام حسین(ع) روایاتی از کامل الزیارات را قرائت کرد و گفت: در برخی روایات فردی که بدون عذر به زیارت کربلا نرود به شدت مذمت شده است.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی به روایتی از امام باقر(ع) اشاره و بیان کرد: امام باقر(ع) فرمودند اگر کسی شیعه ما است و بدون عذر به زیارت کربلا نرود ایمانش ناقص است و اگر وارد بهشت هم شود درجهاش در مقایسه با سایر مومنان کمتر خواهد بود.
ترک عمدی زیارت کربلا موجب عاق اهل بیت(ع) میشود
میرباقری ادامه داد: در روایت دیگری وجود دارد که اگر کسی عمدا زیارت کربلا را ترک کند عاق اهل بیت(ع) خواهد شد و علامه مجلسی هم در فتوایی بر خلاف مشهور فتاوای مراجع یک بار زیارت کربلا در طول عمر را واجب کرده است.
وی افزود: در روایت دیگری داریم که اگر کسی در مسیر زیارت کربلا شهید شود اولین قطره خون او تمام خطاهایش را میآمرزد و فرشتگان باطن او را تطهیر میکنند.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه طینت مومنان از یک گل و طینت کفار از گل دیگری سرشته شده، تصریح کرد: خداوند طینت مومنان و کفار را جداگانه آفرید و بعد آن دو را در هم آمیخت، لذا برخی گناهان از سوی مومنان ناشی از اختلاط این دو طینت است و کسی که در مسیر زیارت شهید شود فرشتگان طینت او را پاک کرده و با روحی سرشار از ایمان به بهشت میبرند.
وی ادامه داد: در روایت دیگری آمده است که زیارت کربلا زیارت پیامبر(ص)، امام علی(ع) و زیارت خداست که البته زیارت جسمانی منظور نیست و این نوع زیارت که این همه ثواب هم دارد زیارت عارفاً بحقه است که جایگاه علیین و اعلی علیین را برای انسان به همراه دارد.
کسی که کربلا را عارفاً بحقه زیارت کند باب گفتوگو از عرش برای او گشوده میشود
میرباقری تأکید کرد: کسی که کربلا را عارفاً بحقه زیارت کند به تعبیر برخی از روایات «محدث الله» میشود و باب گفتوگو از فوق عرش برای او باز میشود.
وی با بیان اینکه برخی روایات ثواب زیارت کربلا را معادل 70 هزار حج مقبوله دانستهاند، تصریح کرد: این به معنای آن است که ظرفیت سلوک و رشد یک زیارت امام حسین(ع) معادل 70 هزار حج مقبول است.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی در بیان چرایی این اندازه ثواب و ارزشمندی زیارت امام حسین(ع) اظهار کرد: اجمال قضیه این است که تمامی عبادات و فروعات مانند نماز و روزه و ... برای این است که انسان در مسیر ولایت قرار گیرد اما زیارت حرکت مستقیم در مسیر ولایت است و انسان بدون واسطه به لقاء الله میرسد و واسطه دیگری وجود ندارد.
منبع:ایکنا