عقیق:آیت الله نجم الدین
طبسی در نشست علمی "ذریه امام مهدی و نقش آنها در حکومت امام زمان
(عج)" که از سوی انجمن مهدویت در مرکز تخصصی مهدویت برگزار شد، اظهار کرد:
افرادی که ادعای نیابت و بعد فرزندی امام زمان (عج) را دارند ابتدا باید
بیایند ثابت کنند که امام زمان (عج) دارای همسر است.
وی با بیان اینکه
عده ای مدعی هستند، امام زمان (عج) اولاد دارد، ابراز کرد: البته ما خوشحال
می شویم که شرق و غرب عالم را بگیرند و شرف و آبروی ما به همین ها است ولی
دلیل مثبت می خواهد، اینکه نتوانید دلیلی ارائه دهید که همسر و یا اولاد
داشته باشد، روایت معارض دارد .
این استاد درس خارج مهدویت با اشاره به
چالش ها و شبهاتی که در جامعه راه افتاده است، بیان کرد: پشت سر این
اظهارات دست های یهود است و چون مهدویت عمود اعتقادات ماست و نسخه اصل
ولایت فقیه است که پرتویی از امام معصوم (ع) است باید بگوییم که انصافا حق
ادا نشده است و اگر تدارک نکنیم و محققانه وارد این مباحث نشویم هر دم از
این باغ بری می رسد.
آیت الله طبسی با اشاره به اثبات ذریه امام زمان
(عج) تصریح کرد: در خصوص ذریه من دست نیافته ام به کسی که تتبع کرده باشد و
جمع کرده باشد و نتیجه و نظر بدهد الا اقای توستری در قاموس که بحثی دو
صفحه ای انجام داده است. روایت هایی بوده است ولی چکش کاری می خواهد، جمع
بین روایات می خواهد در حالی که کاری نشده است نتیجه اش این می شود که کسی
که هیچ عقبه ای ندارد می گوید من پسر امام زمان (عج) هستم.
وی ادامه
داد: اینها خیلی راحت و آسان می خواهند فرزند امام زمان (عج) را جا
بیندازند، امام زمان (عج) هنوز ظهور نکرده است می بینیم که از شبکه های
ماهواره ای حتی وصیت امام پخش می شود، و عجله دارند که بگویند این پسر
آقاست که می گویند یمانی و ... هستند جالب این است که این آقا همه حسنه ها
را یکجا دارد.
آیت الله طبسی با اشاره به سوء استفاده های این افراد
ابراز کرد: اقای توستری مطالب خوبی در مورد همسر و فرزندان امامان دارد
وقتی به امام هادی و عسکری(ع) می رسد، می گوید با حره ازدواج
نکردند بلکه با ام الولد ازدواج کرده اند، اما نسبت به امام زمان (عج) نه
سخن از حره است نه ام الولد الا کفعمی که گفته است که ایشان ازدواج کرده
است و یکی از دختران ابو لهب را گرفته است دقیقا همان تهمتی که به امام علی
(ع) زدند می خواهند به ایشان بزنند.
این استاد حوزه علمیه قم افزود: پس
تنها کسی که این ادعا را کرده است کفعمی بوده است که در سال های 900 فوت
شده اند ولی ایشان این ادعا را از کجا مطرح می کنند، کسی که در قرن ده این
را بیان می کند باید با دلیل بگوید و الان هم کسانی که این حرف ها را بیان
می کنند باید اول ثابت کنند که امام همسر داشته اند.
وی ادامه داد: بله
این که ازدواج یک سنت است، درست است ولی گاهی مسائلی پیش می آید که اثبات
نمی شود پس نمی توان ازدواج امام (ع) را اثبات کرد.
آیت الله طبسی با
بیان اینکه قدما این را مهمل گذاشته اند، یعنی شیخ طوسی، ادریس حلی و ...
از قدما هستند و اینها هیچکدام اشاره به این معنا که اولادی داشته اند،
نکرده اند، ابراز کرد: نوری اسرار دارد که امام زمان (عج) اولادی دارد ولی
خوب ببینیم که ادله ایشان چیست؟ دلیل اول روایت شیخ طوسی است که به دلیل
مصحف رد است.
این استاد درس خارج مهدویت با اشاره به جزیره خضرا در
روایات مجعول عنوان کرد: در جزیره خضرا به کسی رسیده اند به نام سلطان هاشم
و گفته اند که این امام زمان (عج) هست و به آن استناد کرده اند، ولی
اکثریت این ادعا را رد می کنند.
وی با اشاره به قصه پیرزنی در این خصوص
بیان کرد: یکی از دلایل هم قصه یک پیرزنی است که در سال 288 قمری هست و
ادعا می کند که خاله امام زمان (عج) است؛ ولی این پیرزن واقعا چه کسی بود و
حدیثی که در آن بکار رفته است از امام زمان (عج) است یا نه.
آیت الله
طبسی ابراز کرد: روایت بعدی برای امام رضا (ع) است که باز هم نمی شود
استناد کرد چون زودتر از امام زمان (عج) این را گفته و تنها برداشتی که می
شود کرد این است که ایشان ازدواج می کند اما آیا الان ازدواج کرده نمی
دانیم و مشخص نیست زمان ازدواج چه زمانی است.
این پژوهشگر مهدوی تاکید
کرد: روایتی از امام صادق (ع) است مبنی بر اینکه "می بینم امام زمان
(عج) را که با خانواده اش در مسجد سهله می آید" این یعنی بعد از ظهور در
مسجد سهله با خانواده می آید ولی الان ازدواج کرده اند.
وی در
پایان خاطرنشان کرد: علاوه بر این روایت، روایات معارض بیشتر و صریح تری
وجود دارد. کسی نتوانسته است ثابت کند که ایشان ازدواج کرده و نتوانسته اند
هم ثابت کنند که الان فرزند دارند.
منبع:شبستان
211008